Vad kan vara fel?

fettso

Trådstartare
Hm skrev här för ett tag sedan om att mitt 8-åriga Islandssto lyfter sina bakben konstigt när man kratsar.
Liksom rakt bakåt vill ogärna böja.
Hon vilar vänster bak nästan hela tiden när man ställer henne på gången.

Idag var hovslagaren här och hon tyckte att det verkade vara någt fel på hennes balans+att hon verkade stel.
Hon som annars brukar stå som ett ljus höll på att ramla några ggr+försökte lägga sig några ggr.
Hon var inte sig själv.
Men är ej halt vid ridning,eller markarbete.

Ska jag veterinärundersöka henne ändå?Täcker försäkringen det?
Eller ska jag ta ut massör/equiterapeut?

Sv: Vad kan vara fel?

Låter lite som mitt problem. Hade också hovis här idag som mena att hästen hade en låsning i skanken, det knäpper när han lyfter bakbenet.
Ett konstigt släpande av ena benet/motvillighet att ta ett steg då man flyttar undan för tryck tex i spolspiltan och lyfter benet "knaxigt" och "skummt" då man ska kratsa.
Satt strax efter dig in ett inlägg...om detta...ironiskt. Följer tråden!

Jag skulle tagit ut en ET och kolla efter låsningar, om det inte givit resultat skulle jag gått vidare till vet.klinik med röntgen etc.

det där skulle jag genast åkt in till klinik och röntgat bakbenen låter exakt som min gamla medryttarhäst.
han var stel och konstigt när man skulle lyfta bakbenen, jättehet och hade jättesvårt att tölta trots att han hade massa tölt i sig men körde bara upp huvudet med värsta underhalsen och spände sig massa och orkade bara några steg tölten slängde sig i trav sen igen.
inget uppenbart halt(men du vet islandshästar döljer sånt bra) men det visade sig att när han väl kom till röntgen hade han spatt i båda bak....

så ett MKT hett tips, RÖNTGA!!!

Veterinärundersök, ingen tvekan! Terapeut av vilket slag som helst bör råda dig till veterinär först i detta fallet!

Lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Min 12-åriga envisa ponny har börjat sparka när hon ska skos och verkas bak. Hon står som ett ljus när hon skos fram. Det är inga...
Svar
15
· Visningar
4 715
Senast: linlar1
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
3 036
Senast: Vogue
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 924
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?