Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man kan ha brist ändå eftersom det kan vara upptaget som felar alternativt att du har större behov.Jag tror inte på mineral/vitaminbrist, äter kosttillskott.
Det kan ta ca 1 år för kroppen att återhämta sig om ämnesomsättningen blivit påverkad pga oregelbundet eller bristfälligt ätande.
Det säger sig väl självt att du gör kroppen illa när du i flera år legat på svältdieter i olika grad.
Man kan ha brist ändå eftersom det kan vara upptaget som felar alternativt att du har större behov.
Alltså kroppen är liksom ingen robot. Den reagerar inte alltid som man tycker att den borde göra.1400 är väl knappast svält. Enligt tanitavägning har jag ett bmr på 1450 så med motion borde 1400 vara rätt lagom och ge viktnedgång (om än långsam).
Vlcd var i 10 dagar, sen gav jag upp (=inget önskat resultat, dvs viktminskning).
1200 låg jag på länge i och för sig, men det var samma visa där.. Vid svält borde jag väl ändå tappat vikt.
Jo det går att testa.Då lär det knappast gå att testa heller, för då lär värdena inte stämma med normal?
Jo det går att testa.
Jag tänkte främst på att man kan se att du har dåligt upptag. Oavsett vilket så var poängen att man fortfarande kan ha brist även om man äter "bra" och/eller tillskott.Hur ska de kunna testa om jag har ett onormalt behov? Ligger man utanför referensramarna syns väl ingen brist.
@MiniLi tja kanske det. Men som sagt, tanitavägningen visade att mitt basbehov är ca 1450 (minns inte exakta siffran). Ligger jag högre går jag upp i vikt så jag tror nog det stämmer rätt bra.
Jag tänkte främst på att man kan se att du har dåligt upptag. Oavsett vilket så var poängen att man fortfarande kan ha brist även om man äter "bra" och/eller tillskott.
Jag skulle inte lita på vad tanitavägningen säger. Det är väl knappast ett vedertaget sätt att räkna ut näringsbehov.Hur ska de kunna testa om jag har ett onormalt behov? Ligger man utanför referensramarna syns väl ingen brist.
@MiniLi tja kanske det. Men som sagt, tanitavägningen visade att mitt basbehov är ca 1450 (minns inte exakta siffran). Ligger jag högre går jag upp i vikt så jag tror nog det stämmer rätt bra.
Inte särskilt sannolikt? Vad baserar du det på?Klart man kan men det är inte särskilt sannolikt..
Du ligger på kaloriunderskott tränar på det i flera år. Kroppen svarar nu inte på träning eller diet.
Rak fråga: väger du för mycket enligt norm eller endast enligt dig själv?
Jag skulle inte lita på vad tanitavägningen säger. Det är väl knappast ett vedertaget sätt att räkna ut näringsbehov.
Uppenbarligen funkar det dåligt eftersom du är så trött.
Du kanske har Lipödem? Det ger extra vikt som är väldigt svårt att bli av med genom träning eller kost. Klassiska symptom är oproportionelig stor underkropp i förhållande till överkropp, tryckömhet över fettet och väldigt lätt att få blåmärken. Jag har fått den diagnosen och även om jag blev ledsen så är det en stor lättnad att veta att det inte är enbart mitt fel att jag se ut som jag gör.
https://www.intemittfel.se/ Är en blogg som skriver mkt om lipödem.
https://www.svenskaodemforbundet.se/lipodem/lipodem/ Svenska ödemförbundets information.
Har svårt att se hur jag skulle ha näringsbrist och ändå gå upp i vikt?
Ja. Viktigt att du kollar upp. Säg att även din mamma har.Är sköldkörtelproblem ärftligt?
Mamma har, och jag har många symptom...
Långsökt men jag har problem med nerver i kläm förmodligen vid axelområdet och har det senaste fått väldigt dålig kondition, andfådd för ingenting osv. Enligt fysioterapeuten så kan det bli så när nerver är i kläm och muskler osv inte fungerar som dom ska i området.Jag mår inte bra. Någonting är fel. Jag har kontaktat läkare och fått en tid om ca två veckor. Är rädd att bli avfärdad som lat, bekväm eller bara otränad.
Det är lite diffusa symtom, som kanske inte alls har med varandra att göra.
Jag går inte ner i vikt trots diet (har testat allt från vlcd till 1400 kcal om dagen, går upp snarare än ner).
Jag har lite svårt att koncentrera mig, glömmer ofta saker.
På sista tiden har jag upplevt en orkeslöshet och träningsintolerans som jag aldrig varit med om innan. Mitt promenadtempo har gått från runt 13 min/km till 23 min/km och jag blir andfådd av det. Jag orkade inte bära flyttkartonger som jag själv packade och bar ut för ca 3 månader sen, de var för tunga helt enkelt. Jag blir trött i armarna av att moppa golv.
Jag tränar ungefär 3 gånger i veckan på gym och upplever samma sak där, jag orkar mindre och mindre ju mer jag tar i. Provade löpband och fick ge upp efter bara några få minuter, hela kroppen kändes som överkokt spaghetti och all energi försvann.
Vad kan det vara och vad kan jag göra?