Vad kan utlösa detta betéende tror ni?

Sv: Vad kan utlösa detta betéende tror ni?

I våran flock så är de top 2, alltid de top 2 fast de byta plats med varan. Den 3:e i rang är och har alltid varit 3:e. De andra 5, ändra rang hela tiden. mest är shettisen (27 år) nr. 8 men även han när han blir sur flytta up till nr. 6 ibland, fast en gång i tiden (länge sen) var han ledare till 13 nordsvenskar bruks. nu är han smått utanför. De översta 4 vill inte har nåt med han att göra. Han är bara i flocken när det gäller de andra 3.

Det fungerar inte riktigt så. En häst vet vilka hästar den ska gå undan för, och i vissa fall kan det bli som du säger att nr. 1 är över nr. 2 som är över nr. 3 osv. Men precis lika gärna kan A vara över B, B vara över C, men C vara över A. Är det många hästar i en hage, kan det alltså bli väldigt svårt att hålla reda på för oss, men hästarna vet som sagt vad vilka individer de ska gå undan för och vilka som de själva är över i rang.

Sv: Re: Vad kan utlösa detta betéende tror ni?

Men det gör inte ledare. De behöver inte göra det.

Jo vad jag menade var alltså att den flyttade dem med sin blotta närvaro. Det är så det brukar fungera i en flock. De andra hästarna flyttar sig alltså undan för den. Men visst kan högst i rang visa fysiskt t de andra ska flytta sig om de inte gör det tillräckligt fort. Det gör min häst hela tiden. Inget ovanligt.

Sv: Vad kan utlösa detta betéende tror ni?

Den gamle visar inte den respekt som den unga förävntar sej. Flocklivet är hårt. Teorierna om sjukdom/cancer etc kan mycket väl stämma.

Den gamle flyttade sig alltid för den yngre utan knot. Om teorierna om eventuell sjukdom stämmer får framtiden utvisa. Jag ska höra med min syster om läget nu.

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 286
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama