Vad kan utlösa detta betéende tror ni?

Sv: Vad kan utlösa detta betéende tror ni?

Släpp inte ihop dom igen!
Jag har sett detta beteende tidigare mot gamla hästar, naturen har inte medlidande med äldre individer. En fullblodshäst som gått i samma flock i flera år blev först utstött och sparkad. Fick gå med ett par småponnyer medan han läkte och släpptes tillbaka senare (vi försökte få ägaren att avstå) på morgonen stod han med avsparkat framben.
Min gamla halvblodsvalack var hög i rang men blev akut halt, genast tog en yngre valack chansen att försöka spöa min gamling. Av tur och tillfällighet var jag på plats samtidigt. Han fick sedan gå ensam i en hage med utsikt över de andra hästarna.
I det fria drivs gamla djur och sjuka från flocken ffa handjur som inte tillför något.

Sätt inte mänsklig prägel på hästarna, dom är primitiva djur som agerar med instinkt inte tankeverksamhet. Givetvis kan de ha känsla för andra hästar men det är för det mesta unga individer som behöver hjälp absolut inte gamlingar. Undantaget kan vara mycket ranghöga ston, de visas respekt.

Instämmer! Jag har sett sammma sak några gånger, och det handlar om att man stöter bort dem som kan hämma flocken vid flykt och dra tilll sej rovdjur, har jag för mej.

Antagligen är den gamla inte helt ok och det känner de andra.

Vi hade tex ett gammalt sto i det här stallet som hade blivit väldigt skröpligt och hade en del småkrämpor pga ålder, hon hade bla fått en allergi som blev värre när hon var gammal.
Hon hade alltid gått i den flocken, var född på gården och kände de andra sedan flera år, minst, vissa hade hon gått med hela livet.

Hon utsattes för samma sak, av de hästar i flocken som hade den där "vaktarrollen" framförallt, bla ett yngre sto som var oerhört aggressiv plötsligt mot den äldre. Liksom min valack som var ledaren och angav tonen tyvärr, han var då äldre än stoet men betydligt fräschare, han var alltid väldigt snäll mot andra men chockade mej genom att driva bort detta sto han tidigare gillat mkt.........eller rättare få de andra att driva bort henne....

Så låt dem inte gå ihop, den gamla är troligen inte helt ok och mår inte bra, och ska inte utsättas för detta.

Det har även hänt i flockar där en häst skadats och tex fått en spark och blivit kraftigt halt så har andra hästar givit sig på den.
Hästar är inte snälla som sagt, de styrs av flockregler som i grunden handlar om flockens överlevnad.

Även om flytten av den som jagade lugnar situationen så är det troligen en tidsfråga innan det händer igen att någon annan tar den jagande rollen..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Re: Vad kan utlösa detta betéende tror ni?

Jag med tycker det är intressant. Jag sitter och väntar tills din uppföjlning av detta.

Den häst som attackerade gamlingen, är han ledare?

Jag ska kolla upp mera fakta med syrran. Jag återkommer när det finns mer att berätta om det. Visst är det intressant.

Det finns äldre hästar i hagen i sämre kondition är den utsatta, men som jag skrev innan så kan det ju vara någonting med honom som det mänskliga ögat (och känslan) inte uppfattat än. Han har inte visat något synligt. Jag ska följa vad som händer i hagen framöver. Men hans rang i hagen har inte ändats än. Vi får se vad som händer.

När det är gamla hästar som inte hänger med har jag också varit med om att de stötts ut, men det har inte varit så aggressivt som detta och det har varit hästar som tydligt visat att de inte hänger med längre. Något sånt som i det här fallet har jag inte varit med om tidigare. Därför är jag väldigt intresserad.

Även om han inte visar ålderstecken för mänskliga ögon så kanske den häst som attackerade uppfattar något annat. Det kanske tar ett tag innan det visar sig för människan?

Jag tror på det här. Hästar har ett otroligt luktsinne. Det är möjligt att gamlingen börjar bli sjuk, få cancer eller liknande och den här hästen känner det på lukten. Hundar kan lukta till sig cancer så varför inte hästar?
Då stöter den yngre bort honom redan nu vid de första symptomen som inte ens är märkbara för oss människor, resten av flocken kommer nog hänga på sinom tid.
Den gamles beteende kan även ha ändrats på små, små sätt som vi människor som inte tittar på dem i hagen hela dagarna inte märker. Förändringar som visar att han börjar bli förvirrad eller helt enkelt inte beter sig som vanligt vilket kanske anses hotande av den här unge hästen.

Senast ändrad:

Ja det var så jag tänkte. Får se vad som händer längre fram.

Har bara snabbläst tråden, men en tanke som for igenom huvudet är att det kanske fattas mat? Betena har varit sissodär häromkring, och blir det då en konkurrenssituation kan det börja jagas hej vilt. Även om flocken och individerna är riktigt tighta.

De andra teorierna var intressanta!

Intressant tråd. Har hört att en del hästar instinktivt jagar bort hästar som kan avslöja flocken t.ex. en ljus skimmel i en flock med mörkare hästar syns ju på långt håll.Tycker annars att det kan ligga ngt i teorierna om att det börjar bli ont om bete i hagen och den svagaste därför drivs bort.

Det är inte ont om bete i hagen, han är inte den svagaste hästen och han har inte avvikande färg.

Kan det inte bara vara så att de här två helt enkelt inte gillar varandra. Har jag förstått det rätt så är det bara en häst som är elak mot gamlingen? Och resten av flocken låter honom vara ifred?

Ja den yngre gillar säkert inte den äldre, men de har ändå gått ihop i ett halvår utan att han har gjort något innan. Konstigt är det.

Om den äldre är frisk så skulle jag tror det är bara att den yngre försöker ta över flocken och ta ut den som är det mest hot. Förut kan den yngre vara plats 4 (t ex) och nu vill han vara numero uno. Det har bara taget den yngre ett halv år att växer till. Sen är det att rang ordnngen ändras i en större flock.

I våran flock så är de top 2, alltid de top 2 fast de byta plats med varan. Den 3:e i rang är och har alltid varit 3:e. De andra 5, ändra rang hela tiden. mest är shettisen (27 år) nr. 8 men även han när han blir sur flytta up till nr. 6 ibland, fast en gång i tiden (länge sen) var han ledare till 13 nordsvenskar bruks. :crazy: nu är han smått utanför. De översta 4 vill inte har nåt med han att göra. Han är bara i flocken när det gäller de andra 3.

Som sagt jag tycker det är intressant med flock beteende och har studerat min mycket. :angel:

Om den äldre är frisk så skulle jag tror det är bara att den yngre försöker ta över flocken och ta ut den som är det mest hot. Förut kan den yngre vara plats 4 (t ex) och nu vill han vara numero uno. Det har bara taget den yngre ett halv år att växer till. Sen är det att rang ordnngen ändras i en större flock.

Den yngre har varit nr 1 hela tiden den varit i flocken. Visst är det intressant att studera flockar. Jag har ju bara tre hästar här så det är en liten flock, men det är väldigt intressant att studera dem när en häst byts ut mot en annan.

Har läst igenom tråden och tror inte att det är frågan om att stöta bort en gamling.
Du säger att den är fräch i överkant, och hästar vet inget om årtal.

Tror hellre att det är den pigge gamlingen som är den bossiga valackens största hot.

Har själv haft en mycket hingstig valack som uppförde sig som ett lamm tillsammans med andra riktigt ranghöga valacker, men som har gjort en del otäcka attacker mot jämbördiga eller lägre rangade valacker.
Det tog lång tid för mig att fatta att han var så himla hingstig, han var inte högst i rang så ofta, av slump mest. Men sen så blev han det i en ny miljö och då j*klar!
Ston kunde den absolut inte gå med, gjorde en kraftfull attack på en (iof överkaxig) märr en gång. Inte riktig normalt...

Min valack mådde faktiskt inte bra av att försöka vara chef, han blev som sagt agressiv.
När det har blivit fel och han har gått till anfall så har det absolut inte räckt att det andra har vikt undan lite utan den måste ut från hagen, minst.
Och han har skadat den andra hästen om han har kunnat, ordentligt.

Jag tror på ett hingstangrepp alltså.

Ja så kan det vara men jag tycker inte de brukar våga börja på allvar ifrågasätta förrän den starkare visar någon svaghet, som kanske inte vi ser som sagt.

Bigganl:
Om den yngre alltid varit nummer ett är det ju inte förklaringen fast hur vet du att den varit det? Det är inte alltid det är den man tror som bestämmer, bara en undran, för det kan vara lite förvillande.

Ang att stöta bort så var det jag berättade om ang det äldre stoet verkligen det där riktigt aggressiva, inte bara dra sig ifrån, utan precis det du beskriver.

En annan gång det hänt liknande, var med ett par nya hästar i flocken, den ena gången en ganska ranghög valack som tillhörde en kompis, den tolererades aldrig och tyvärr trängdes den in i hörn och jagades över staketen av hela flocken:crazy: (Duktig hopphäst var det:angel:) Gissa om man skäms över sina odjur:crazy:

Den andra gången ett sto som flyttade från en granngård till oss. Hon ville hela tiden hem och skrek efter sina gamla kompisar och den nya flocken intresserade henne inte. Hon jagades väldigt aggressivt,
(och ja de hade stått i samma stall nån vecka för lukt mm) särskilt av ett par av ponnyerna.

När hon sen plötsligt efter ett par dagar tvärvände och sökte kontakt på ett mycket undergivet sätt, var allt bra! Då fick hon vara med
0034.gif

Har läst igenom tråden och tror inte att det är frågan om att stöta bort en gamling.
Du säger att den är fräch i överkant, och hästar vet inget om årtal.

Tror hellre att det är den pigge gamlingen som är den bossiga valackens största hot.

Har själv haft en mycket hingstig valack som uppförde sig som ett lamm tillsammans med andra riktigt ranghöga valacker, men som har gjort en del otäcka attacker mot jämbördiga eller lägre rangade valacker.
Det tog lång tid för mig att fatta att han var så himla hingstig, han var inte högst i rang så ofta, av slump mest. Men sen så blev han det i en ny miljö och då j*klar!
Ston kunde den absolut inte gå med, gjorde en kraftfull attack på en (iof överkaxig) märr en gång. Inte riktig normalt...

Min valack mådde faktiskt inte bra av att försöka vara chef, han blev som sagt agressiv.
När det har blivit fel och han har gått till anfall så har det absolut inte räckt att det andra har vikt undan lite utan den måste ut från hagen, minst.
Och han har skadat den andra hästen om han har kunnat, ordentligt.

Jag tror på ett hingstangrepp alltså.

Du kan nog ha en poäng där. Hästen var hingst rätt länge (även om det är många år sen nu) och även om den hade en rang i mitten nånstans kan han ju har tänkt sig klättra högre? Det kan ha varit en "kupp" från hans sida som den yngre hästen inte ville vara med om. Inte alls otänkbart.

Bigganl:
Om den yngre alltid varit nummer ett är det ju inte förklaringen fast hur vet du att den varit det? Det är inte alltid det är den man tror som bestämmer, bara en undran, för det kan vara lite förvillande.

Den flyttade alltid på de andra hästarna.

visst kan det vara så. (Även om den här hästen som blev utsatt inte varit ledare i flocken.) Som jag uppfattat så har han samma rang nu som han haft innan i den konstellationen. Jag ska följa vad som händer för jag tycker detta är intressant. Även om han inte visar ålderstecken för mänskliga ögon så kanske den häst som attackerade uppfattar något annat. Det kanske tar ett tag innan det visar sig för människan?
Jag skriver igen om ett par månader så får vi se vad som hänt med gamlingen.

Den yngre hade inte fått göra så mot den äldre om han inte varit högst i rang. Då skulle andra i flocken reagerat. Det är inte alltid så enkelt att se och "veta" vem som är högst. Att den yngre ger sej på den äldre ser jag som rent "åldersanfall" möjligen med hingsttag/konkurrens i. Den gamle visar inte den respekt som den unga förävntar sej. Flocklivet är hårt. Teorierna om sjukdom/cancer etc kan mycket väl stämma.

Har varit ute för liknande ett antal gånger då jag gärna samlar på mej gamla hästar. :o
Oftast får de i slutet bara gå som fostringstanter/gubbar med unghästar som är 1-2år.

Inte för att skriva någon på näsan eller så men ett exempel ur livet:
Lånade ut ett gammalt ponnysto tll en granne som redan hade ett annat äldre sto. Dock 5 år yngre. De ringde och berättade "hur bra" det gick. Då gick deras sto och föste vårt gamla framför sej runt hagen, dygnet runt. Vårt sto var helt slut efter några dagar. De trodde att hon bestämde och ledde flocken. *suck*

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 229
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 458
Senast: ameo
·
  • Låst
Hästvård Jag kopierar in allt som hänt min fölunge de sista dagarna. Finns det någon som vart med om något liknande?? 11 mars 2009 Jag vet...
Svar
11
· Visningar
2 286
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama