Vad kan småfåglar äta?

Riley

Trådstartare
Hela den här morgonen har det suttit en skock småfåglar utanför mitt fönster och gett mig dåligt samvete för att jag inte haft tid att köpa fågelfrö än. Funderar på om jag ska lägga ut lite bröd tills vidare men jag har ett vagt minne av att det av någon anledning inte ska vara bra för dem? Finns det något annat i "vanlig" matväg man kan tänkas ha hemma och ge dem annars?

Sv: Vad kan småfåglar äta?

Bröd kan väl fastna i halsen tror jag? om de är små torkade smuler kanske det funkar.
Havregryn borde väl funka antar jag.

Ah, ja det vore ju inte så bra förstås.
Fast havregryn, sväller inte det i magen på dem? Annars kanske de äter vanlig havre?

Min farfar matar fåglarna med ljust bröd iaf.. Det har han gjort i många år.

Farmor matar sina små med bröd, ost, osaltade kex och liknande. Hon smular bara allt ordentligt, sen äter de som galningar!

Bröd fastnar inte alls i halsen. Vad får folk allt i från egentligen ?? Anledningen till att man inte ska ge bröd...helst inte vitt (fullkorn går bra nångång) är att vitt bröd bygger inte upp det fettlager som fåglarna behöver. Lite bröd då och då gör inget (fullkornsbröd), MEN man ska inte massutfodra med det. Då är det bättre att ge: hel eller krossad vete.

Men då kan jag alltså lugnt ge dem små mängder grovt bröd tills dess att jag köpt vanliga talgbollar och frön? Slipper de vara hungriga är det ju i alla fall något...

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
19 213
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 390
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 430
Senast: Snurrfian
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka