Vi var nyligen på utvecklingssamtal för äldsta barnet, som går i fyran. Vid samtalet fick vi höra att han ligger väldigt långt fram i nästan alla/alla teoretiska ämnen. I slutet av samtalet kom det upp som förslag att han skulle testa att kliva upp en årskurs.
Jag känner dock en viss tvekan till hur bra det är att göra det. Han trivs ändå i skolan även om han periodvis tycker att själva undervisningen inte är så stimulerande. Han har goda vänner, tycker om sin klass och har utrymme för olika "extra" saker.
Så nu tänker jag att jag behöver prata med skolan om vad det finns för olika möjligheter. Det är ju inte en nyhet att han ligger före, men jag upplever att det fungerade bättre på lågstadiet som på ett annat sätt hade strukturer med nivåindelade grupper och en lärare som hade en plan.
Innan jag pratar med skolan funderar jag lite kring vad man kan begära. Det känns som ett naturligt första steg att få en klarare bild av vad man gör redan idag, jag vet att han får extra uppgifter men jag vet inte om det finns någon sorts plan kring det. Men jag skulle gärna ta emot input både om vad man som elev har rätt till i en sådan här situation (t ex, har man "rätt" till att ha en plan för undervisningen?) och vad man rent praktiskt kan göra (kan man accelerera vissa ämnen och "tenta" av dem/gå vidare, antingen relativt självständigt med lärarens stöd eller kanske genom att gå vissa lektioner tillsammans med andra årskurser? Kan skolan skapa grupper inom årskursen där de som behöver mer utmaningar kan få det? Kan vi som föräldrar göra något?). Vad säger ni?
Jag känner dock en viss tvekan till hur bra det är att göra det. Han trivs ändå i skolan även om han periodvis tycker att själva undervisningen inte är så stimulerande. Han har goda vänner, tycker om sin klass och har utrymme för olika "extra" saker.
Så nu tänker jag att jag behöver prata med skolan om vad det finns för olika möjligheter. Det är ju inte en nyhet att han ligger före, men jag upplever att det fungerade bättre på lågstadiet som på ett annat sätt hade strukturer med nivåindelade grupper och en lärare som hade en plan.
Innan jag pratar med skolan funderar jag lite kring vad man kan begära. Det känns som ett naturligt första steg att få en klarare bild av vad man gör redan idag, jag vet att han får extra uppgifter men jag vet inte om det finns någon sorts plan kring det. Men jag skulle gärna ta emot input både om vad man som elev har rätt till i en sådan här situation (t ex, har man "rätt" till att ha en plan för undervisningen?) och vad man rent praktiskt kan göra (kan man accelerera vissa ämnen och "tenta" av dem/gå vidare, antingen relativt självständigt med lärarens stöd eller kanske genom att gå vissa lektioner tillsammans med andra årskurser? Kan skolan skapa grupper inom årskursen där de som behöver mer utmaningar kan få det? Kan vi som föräldrar göra något?). Vad säger ni?