Vad kan passa?

Mirre

Trådstartare
Jag vet att det är nästan omöjligt att säga såhär och att det bästa
är att ta ut en sadelmakare. Men tänkte att man kanske kan få lite tips alla fall

Så vad tror ni kan passa denna häst? Är County värt att tänka på?:d :love:
Lite svårt och se på den bilden kanske

7002888.jpg

Sv: Vad kan passa?

svårt att se på den bilden.
men om jag ska tycka så kanske du ska titta på rakare sadlar med längre anläggningsyta....

Här är två bilder till. Tagna lite snabbt nu ikväll

7698768.jpg

Dålig vinkel på denna. tagen snett framifrån
7698767.jpg

Skulle inte satsa på County till denna häst.
Prova Passier,kieffer,Pfiff,Kentaur eller Albion.

Okej nej den blir nog för svängd.

Oki det borde väl finnas sadlar av dem märkerna begagnade va?

Vad tror ni om Wintec annars?

Albion är också sköna att rida i:love: , så prova en sådan.

Jag röstar oxå på Albion!! Dom är riktigt bra! Har en luftstoppad Albion K2 till min häst...

Som det ser ut på bilderna så verkar din häst ha ett bra sadelläge och en ganska "normal" rygg. Tror därför inte att det kommer att bli några större problem att hitta en sadel som passar. Just därför kan du säkert inrikta dig på att hitta en sadel som DU verkligen trivs med också (på hästar med sämre sadelläge får man ibland nöja sig med en sadel som passar hästen, men som kanske inte är exakt är vad man som ryttare hade tänkt sig).

Gillar du County så prova för all del en sådan! Det finns flera olika modeller och de äldre är inte likadana som de nya, så det finns garanterat en County som passar (vill du abslout ha en helt ny sadel är dock utbudet lite mer begränsat förstås). Har själv haft en lite äldre County på en liknande byggd häst.

Visserligen kan man alltid få en del tips här inne på Buke, men det enda som verkligen fungerar är att prova, prova och åter prova tills du hittar precis vad du är ute efter när det gäller passform, storlek, modell, färg och prisklass. Känner du dig osäker så ta för all del hjälp av någon kunnig (sadelutprovare eller liknande) men egentligen handlar det mest om sunt förnuft... Sadeln ska ligga i balans med bra anläggningsyta på hästen, inte klämma framtill, inte tippa bakåt, inte trycka på manken eller ryggraden och du ska kunna sitta i perfekt balans när du rider i den. Resten (sitsdjup, sitsbredd, kåplängd, knästödsstorlek, mm.) har bara med tycke och smak att göra. Lycka till med sadelköpet (för visst är det roligt med nya grejor :D )!

Jo hon är bra byggd tycker jag:):love:
Om sadeln är ny eller inte spelar ingen roll (eller rättare sagt, det får bli en begnagnad för en ny lär jag aldrig ha råd med:D ) så länge den passar hästen, är bra och rida i och bra skick.

Då bör man kolla efter en äldre modell på County alltså?
Dem måste ju gå att hitta begnagnat tycker jag:D

:bow: för ett bra inlägg:) Hehe jo nya grejer är alltid kul

Det är tvärtom. Det är de nyare County som är rakare, men även dom är väldigt svängda. Du kan ju alltid prova County, men bli inte förvånad när du upptäcker att den inte passar ;) Prova främst rakare sadlar.

Konstigt, jag som har en äldre County som är väldigt rak... :smirk: Sedan måste jag säga att jag inte tycker att hästen på bilderna ser ut att ha en extremt rak rygg heller för den delen. Men, som sagt, det är bara att prova och se.

Hästen är rätt normalbyggd i ryggen, men den blir förmodligen mycket rakare när den rör sig, det är det vanliga iaf, och då blir en county troligen för svängd. Nyare county har lite annorlunda bossor, men de är fortfarande ganska svängda.

Det skulle jag vilja se bild på! Lägg in en bild på din sadel både på en rak hästrygg och utan så vi får se! För jag har då aldrig sett en rak County..

Letade bland bilderna, men hittade bara tävlingsbilder där kavajen döljer större delen av sadeln... Får se om det kanske kan bli några nya tagna i helgen.

Har dock ett gäng NF-ponnyer (av den lite kraftigare modellen) som jag har sadeln till och de har ungefär så raka ryggar man kan ha. En svängd bom hade inte funkat, då hade sadeln legat och vippat. Har dock en äldre modell (modellen före Competitorn) och de nyare County-sadlarna jag provat passar inte alls (varken mig eller hästarna).

Och nej, jag har inga fårskinnspaddar eller annat underlägg under sadeln (bara vanliga schabrak).

Liknande trådar

Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
806
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 306
Senast: Gunnar
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 091
Senast: super
·
Kropp & Själ Dags att köpa en ny puls- träningsklocka men vet inte riktigt vilken jag ska köpa. 😅 Tänkte att ni kanske har några tips. Jag löptränar...
Svar
9
· Visningar
366
Senast: Shpongle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Burkmat
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur