Vad kan man göra utomhus såhär års?

aprilmaj

Trådstartare
Jag har skottat, jag har ordnat med veden, jag har gått på promenad med katterna – men jag vill fortfarande vara utomhus. Vad kan man göra runt huset när det är för kallt att sitta och läsa ute?

Sv: Vad kan man göra utomhus såhär års?

Håller med om att de tär svårt att sysselsätta sig utomhus så här års.

Men man kan göra som trädgårdsmästarna gjorde förr. För att fördela arbetet över året så beskar de äpple- och päronträd på vintern.

Man kan också förbereda en varmbänk. Förutsätter att man har gödsel blandat med halm. Detta läggs i botten, ovan på det matjord. Du kan börja så grönsaker i bädden från mars (lite beroende på var du bor kanske). Läs i trädgårdsbok för bättre beskrivning ;)

Haha! :) Det hade jag gärna gjort om du var min granne! Men eftersom du inte är det, har du några andra tips? :)

Men man kan göra som trädgårdsmästarna gjorde förr. För att fördela arbetet över året så beskar de äpple- och päronträd på vintern.

Man kan också förbereda en varmbänk. Förutsätter att man har gödsel blandat med halm. Detta läggs i botten, ovan på det matjord. Du kan börja så grönsaker i bädden från mars (lite beroende på var du bor kanske). Läs i trädgårdsbok för bättre beskrivning ;)

Jag bor i skogen så jag har inga fruktträd. Men varmbänk var en bra idé! Gödsel kan jag lätt få från stallet där jag rider. Tack för tipset!

Tar gärna emot fler idéer!

Jag har skottat, jag har ordnat med veden, jag har gått på promenad med katterna – men jag vill fortfarande vara utomhus. Vad kan man göra runt huset när det är för kallt att sitta och läsa ute?

Bygg en snöbänk lägg ut några fällar och Elda, grilla, frys iskuber och bygg en egen isbar och ha en liten myseftermiddag med vänner. Om man vill ha alkohol med så är varmchoklad med mintu och infrusen jäger (lägg minijäger i lådor med vatten och låt det frysa, värm ut iskuberna ur formerna och låt gästerna själv lista ut ett bra sätt att komma åt jägern) ett måste :d . Om de inte måste vara precis vid husknuten så är det ju skidor(längd och utför), pimpla, åka pulka( eller traktor däck :p) och skoter det bästa. Spark funkar också Men annars om du har barn som vill delta är det jätteroligt att färga vatten med karamellfärg och sedan måla snö i alla regnbågens färger. Det påminner mig om att ljuslyktor är ett måste så här års. Det finns ju så mycket mer att göra så här års än på sommaren, skulle kunna fortsätta skriva hur länge som helst :p

Det måste inte vara för kallt för att sitta ute och läsa. Ullpläd, termobyxor, i övrigt kläder efter väder och läsplatta eller smartphone med touchpen så funkar det bra att ha på sig ett par riktigt tjocka vantar. Sen letar man upp en solig plats, har fika i en termos och njuter av livet.:) Enda problemet är ju om solen vägrar titta fram eller om det blåser eller snöar jättemycket det mår inte läsplattan så bra av. Så det är klart att vissa yttre förutsättningar måste ju vara uppfyllda då.

Kolbullar! Jag glömde ju för bövelen att skriva kolbullar till lunch! Gör en eld ställ dit en stekpanna men blanda mjöl och vatten i en petflaska så är det jätte enkelt att ha med det ut.

Fast det där beror ju VÄLDIGT mycket på var i landet du befinner dig! Har varit kallt och snöigt ett tag nu, men idag töar det här igen. Typisk Skåne-vinter med andra ord. Det är blött, slaskigt och lite dimmigt. Inget ute-mysväder precis...

Annars låter dina idéer superbra :)! Om man befinner i ett mer vintrigt landskap...

Fast det där beror ju VÄLDIGT mycket på var i landet du befinner dig! Har varit kallt och snöigt ett tag nu, men idag töar det här igen. Typisk Skåne-vinter med andra ord. Det är blött, slaskigt och lite dimmigt. Inget ute-mysväder precis...

Annars låter dina idéer superbra :)! Om man befinner i ett mer vintrigt landskap...

Fast det är väl då ett väldigt bevis på att man bor i fel del av landet :p näh bara skämta men eftersom TS beskrev det som ett vintrigt vackert väder så skrev jag därefter men inser självklart att du har rätt :) dock går det ju att grilla och laga "vinter mat" ute oavsett om man har en vinter vinter, tänker att även Skåne har vackra vinterdagar då man vill vara ute även om snömängden är begränsad (hoppas ja iaf :o annars står jag nog fast vid att man bor i fel ände av landet ;) ). Frysa jäger mm går utmärkt att göra i frysen och där kan de ligga till det perfekta vädret uppstår (de tinar inte så snabbt även om det skulle vara plusgrader ute när man vill ta fram dem)

Senast ändrad:

En och annan vacker vinterdag HAR vi. Men tyvärr är det många, många dagar som idag med ett par plusgrader och lite snö på marken som ger en kall, ruggig dimma. Tyvärr!

Men ett STORT plus är att våren brukar komma först till den södra delen av landet :)!

En och annan vacker vinterdag HAR vi. Men tyvärr är det många, många dagar som idag med ett par plusgrader och lite snö på marken som ger en kall, ruggig dimma. Tyvärr!

Men ett STORT plus är att våren brukar komma först till den södra delen av landet :)!

Ja nog för att jag uppenbart lever för vintern men blir ju lite avis när snön här precis har blivit så dålig att man bara vill att de ska bort och när man då far söderut ( ja Stockholm räcker) så står allt i full blom och folk går i shorts utan att frysa... men ja antar att man inte kan få det bästa av allt :cautious:

Svarar flera:

Skidor gillar jag, men jag tänkte på sysselsättning precis utanför huset. :)

Kolbullar? Var tvungen att googla. Måste man använda ister? Och är det verkligen gott?

Snöbänk? Som en vanlig bänk fast i snö? Låter mysigt.

Nej, det går inte att läsa när det är rått, ruggigt, blåsigt och sollöst. Men så fort solen tittar fram så byltar jag på mig och tar med bok (en riktig, pappersvarianten ;)) ut.

Var nyss ute och började på snölyktan men hann inte avsluta för snön började rasa ner från taket. Så det blev till att skotta ännu en vända. Men imorgon blir det snölykta!

Liknande trådar

Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 919
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
813
Senast: Svartkatt
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 731
Senast: fixi
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka