Vad kan man göra åt tröttheten??

Kickis

Trådstartare
Jag är gravid i vecka 10 och har en dotter på 1 år. Och jag är jätte trött!!! Är även illamående men äter postafen vilket hjälper helt, men de är väl även en orsak till tröttheten då jag blir dåsig av dem. Har semester just nu men orkar inget annat än att ta hand om min dotter (så att man man kan hinna göra nått vettigt under dan) och när hon sover middag får jag tvinga mig ut i stallet för att mocka. Orkar knappt titta till hästarna. Det brukar väl ge med sig efter vecka 12, precis som illamåendet, men i väntan på att veckorna ska gå, vad kan jag göra mot tröttheten. Har vart hos BM och tatt prover men inget är fel, utan det har bara med hormon omställning att göra. Har testat att motionera, men efteråt är jag då bara ännu tröttare. Vad kan man göra????
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

Vila. Ta det lugnt. Skala ner alla krav. Naturligtvis äta bra och sova bra.

Förhoppningsvis försvinner den extrema tröttheten efter vecka tolv. Det har den gjort för mig vid alla mina fyra graviditeter. Som du skriver har tröttheten med hormonomställningen att göra, och det är nog bara att gilla läget. Se det som ett stort jobb nog att ta hand om dottern och vara nygravid!
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

Se om du kan få någon annan hjälp än postafen (ackupunktur är jättebra!), kanske klarar du ditt illamånde utan nu? Postafen gör en supertrött och man är redan trött i början av grav. man orkar inte spä på den mer om man har en ettåring att ta hand om också.
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

Jag har samma problem som dig. Har en son på ett år och är gravid i vecka sju. Mår illa och spyr så mycket så jag blir helt darrig i benen. Jag ser till att sova så fort jag får chansen. När sonen är vaken vilar jag på soffan så mycket jag kan medans han leker. Han tycker säkert att mamma är jättetråkig men vi har kommit på en lek som fungerar när jag ligger ner. Han springer och hämtar saker och ger dem till mig, sen läser vi bok och lyssnar på musik.
Städning, matlagning och allt sånt jag gjort tidigare på dagarna får min sambo göra när han inte jobbar. Jag hjälper till så gott jag kan men han får göra det mesta just nu och det förstår han.
Har en hund som behöver mycket stimulans och han får gå de flesta långpromenader med min sambos syster och hennes hundar.

En sak som jag tänker på i ditt fall. Måste vara jättejobbigt att vara tvungen att mocka när man kan sova när barnet sover. Går det inte ha ha dina hästar ute dygnet runt. Det hade jag min den sommarn när jag var nyligen gravid med min son. Det var verkligen skönt för både mig och hästan. Mocka en box kunde köra slut på mig.
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

Usch den där tröttheten är inte rolig. Jag är nu sjukskriven på halvtid. Jag satt och somnade på lunchen på jobbet. Orkade ingenting. Kom knappt upp på morgonen. Nu känns det lite bättre tack och lov. Om alla värden är bra så antar jag att det bara är att ta det lugnt och lyssna på kroppen.
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

*svara på alla inlägg på en gång*
Känns skönt att hära om att man inte är ensam med att vara trött. Idag känns de i alla fall lite bättre. Men man får sån ångest av att ligga på soffan och vila när man borde göra nått vettigt. Musklerna vill ligga på soffan och vila medans hjärnan klättrar på väggarna.:crazy:
Har bara testat akupuktur en gång - under förlossingen och då tyckte jag inte att det funka. just nu är jag glad över att postafen funkar över huvudet taget, det gjorde de inte under förra graviditeten. Men det är synd att man ska blir sä trött av det.
Önskar jag slapp mocka men hon fick fång i våras och går nu i en liten hage.:(
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

Jag ær också lite trøttare æn vanligt. Fast det har børjat gå øver nu. Det var trøttheten som gjorde att jag børjade misstænka att jag var gravid før jag sov utan problem 13 h på natten om ingen væckte mig på morgonen. Och så aptiten då. Jag æter som en hæst. :o
Men nu blir det inte mycket sova. :devil: toalettbesøk hela nætterna. Ænnu jobbigare nær man inte har toalett i huset man bor i utan att man måste klæ på dig och gå ut till andra huset før att kunna gå på toa. :devil: :D
Min kissblåsa måste ha krymt till storleken av en ærta. :eek:
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

Men man får sån ångest av att ligga på soffan och vila när man borde göra nått vettigt.

Jag tycker att vila när man är gravid är vettigt! Men visst, det finns ju en del saker man måste göra, men oftast är de färre än vad man inbillar sig.
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

Det är bara så att man är trött i början, jag tog lite extra järn, men vet inte om det hjälpte, var tvungen att sova middag varje dag iaf. Nu i v.12 så är det bättre, jag sover iaf inte middag.
Prova att motionera, det hjälper. Jag vet att jag kom till hoppträningen halvt sovande och illa mående men det försvann efter vi ridit fram:idea:.
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

Kan du inte prova och bara ta halva tabletter åt gången?
Kanske kunde det göra att tröttheten ger medsig lite men att illamåendet hålls i schak änndå?
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

Har du provat Seabands? Finns på apoteket.

Jag jobbade natt i början av min gravidtet och mådde också ruskigt illa. Då jag körde bil i arbetet kunde jag inte äta prostafen för jag blev så vansinnigt trött av dem. testade då dessa seabands och de hjälpte iallafall litegrann. Värt ett försök.
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

Köpte seaband förra graviditetn men tyckte inte att de hjälpte, men då var ja ju oxå mycket dålig. Ska ge de ett försök imorron!!!:idea:
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

Postafen är fruktansvärt sövande så endel av tröttheten beror sannolikt på det. Att må illa ständigt är också enormt sövande. Jag tyckrer du saka prata med din barnmorska om attd et är ett stort problem i din vardag det gjorde inte jag utan tänkte att det går över snart och så sa barnmorska också. Det gick inte över för mig och jag blev mer och mer deppig, framför allt när alla omkring sa att ja ilamående går ju över efter de tre första månaderna och att det bara var inbillning. Prata med din barnmorska, det finns andra receptbelagda tabletter behöver du vara sjukskriven en tid efter semestern så var inte rädd för att säg det. Du har rätt att ta det lugnt när du är gravid. Stress och ångerst gör det bara värre så ha ingen ångerst för att du inte känner att du gört något vettigt de som säger något har aldrig varit med om graviditets illamående.
Ställ krav och stå på dig jag ångrar att inte jag gjorde det.
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

Jag tycker inte att de hjälpte mig fullt ut men de tog udden ibland av de värsta topparna av illamående och kräkningar.

Lider med ig, hoppas det går över snart, må illa och kräkas är bland det värsta som finns:crazy:.
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

En fundering bara för jag har ingen aning om det är lämpligt eller om det funkar på samma sätt.
Ingefära hjälper faktiskt mot åksjuka och ger inte biverkningen av trötthet. Det kanske skulle kunna hjälpa mot graviditetsillamående också MEN jag vet inte om det är olämpligt att ta ingefära så när man är gravid. Kan dock vara bra att kolla upp.
Jag tycker om att titta på Mythbusters. Där hade dom en egen undersökning om myter med olika medel som då skall hjälpa mot åksjuka och då även med sk. placebo. Det visade sig att den som blev dålig på allt inklusive åksjuketablett (vilket han dock inte spydde på) faktiskt var helt symtomfri med just ingefära.
Som jag sa så är jag inte säker på om det skulle hjälpa med graviditetsillamående eller om det är lämpligt vid graviditet men kan som sagt vara vara värt att kolla upp.
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

En fundering bara för jag har ingen aning om det är lämpligt eller om det funkar på samma sätt.
Ingefära hjälper faktiskt mot åksjuka och ger inte biverkningen av trötthet. Det kanske skulle kunna hjälpa mot graviditetsillamående också MEN jag vet inte om det är olämpligt att ta ingefära så när man är gravid. Kan dock vara bra att kolla upp.
Jag tycker om att titta på Mythbusters. Där hade dom en egen undersökning om myter med olika medel som då skall hjälpa mot åksjuka och då även med sk. placebo. Det visade sig att den som blev dålig på allt inklusive åksjuketablett (vilket han dock inte spydde på) faktiskt var helt symtomfri med just ingefära.
Som jag sa så är jag inte säker på om det skulle hjälpa med graviditetsillamående eller om det är lämpligt vid graviditet men kan som sagt vara vara värt att kolla upp.


Jag har läst att de rekomenderar ingerföra i många gravid tidningar och jag har för mig att min barnmorska rekomenderade ingerfärs te, så jag tror inte det är farligt. <Ingerfära har jag heller aldrig sett på någon lista över vad man bör undvika så måttlig användning är nog helt ofarlig. Personligen så klarade jag inte av lukten av ingerfära när jag var gravid så det var tvärt om för mig men det är ju individuellt men definitivt värt att prova.
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

plockade fram ingefäran ur kylskåpet för ett tag sedan men kunnde inte ens ta ur den ur påsen pga lukten. Men ingefärs te, kan man köpa de var som helst?
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

Kanske det finns på hälsokostbutiker, jag minns inte. Möjligtvis att någon välsorterad tebod har det men jag vet inte om det är ingefäran i sig som hjälper eller om luckten tar udden av illamåendet. Det går i alla fall göra ingefärste på färsk ingefära. Ett recept jag hittade var på vanligt svart te typ earlgrey med bitar av färsk ingefära och ev citron eller honung (låter det lockande:crazy:). Ett annat recept var på färsk eller torkad ingefära som helt enkelt får dra i vatten. Nja om man inte gillar ingefära så är det kanske ingen hitt men värt att prova.
Nu minns jag ett knep jag körde med för att slippa döva illamående med åksjuketabletter. Om du testar att frammana doften av citron om illamåendet förstärks av en viss lukt ex kaffe eller cigaretter så prova att blunda och tänka på citrondoft så kan man i vissa fall fördröja eller döva illamåendet för stunden.
 
Sv: Vad kan man göra åt tröttheten??

Phu det är tufft! Själv drack jag Blutsaft (finns på hälsokost). Egentligen avsedd för att fixa järnhalten i blodet, men jag blev piggare och mådde bättra rent allmänt av den.

Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 494
Senast: Juli0a
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 908
Senast: Bapelsin
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 649
  • Artikel
Dagbok Först tänkte jag skriva i en kropp som inte orkar, men grejen är att ju längre tid jag varit sjuk desto mer en del av mig känns kroppen...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 093
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Kattbilder #9
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp