Vad kan man ge som dopgåva?

Status
Stängd för vidare inlägg.

terrific

Trådstartare
Vårt första barnbarn, en pojke, ska döpas i januari. Behöver tips på vad man kan ge som dopgåva?:idea: Inga samlarobjekt, typ silverskedar. Tycker att det är ganska fantasilöst och tråkigt som gåva. Finns det någon som ger sån´t längre, förresten? Jag menar, vad ska man med silverskedar till? Gillar öht inte onyttiga prylar, som bara tar plats. Så, vad kan man ge den lille pojken, som han kan ha nytta och glädje av? Vet ju inte vad han kommer att gilla, när han blir större. :confused:
 
Sv: Vad kan man ge som dopgåva?

Vi (jag och mannen) gav en dopgåva nu i höst till min mans barndoms väns son. Och han fick en fickplunta i silver med läder fodral:) Båda föräldrarna tyckte det var himla käckt och trevligt.

För övrigt så har mina barn (son 8år, dotter5år) fått bla.
pall att ha på toaletten för att nå vasken
snygg hängare (planka med knoppar typ, fast designad),
morgonrock
påslakan set
golvpussel mm
Några tips:idea: som inte är i silver
 
Sv: Vad kan man ge som dopgåva?

Tänk om den lille pojken blir nykterist som vuxen!? :eek: Då får han väl ha juice e.d. i pluntan.
 
Sv: Vad kan man ge som dopgåva?

Ge något som påminner om er,t.ex en gunghäst( antar att ni gillar hästar) en fin mini pinnstol med namn, fårskinnsfäll eller renskinn. skrinda. Tråkigare är att öpnna konto med belopp på.
 
Sv: Vad kan man ge som dopgåva?

fonder, aktier, arvegods, dopet betalt, fotosession hos fotograf för hela familjen, medlemskap i någon klubb (min dotter fick golfmedlemskap hahahaha) osv osv
 
Sv: Vad kan man ge som dopgåva?

Vårt första barnbarn, en pojke, ska döpas i januari. Behöver tips på vad man kan ge som dopgåva?:idea: Inga samlarobjekt, typ silverskedar. Tycker att det är ganska fantasilöst och tråkigt som gåva. Finns det någon som ger sån´t längre, förresten? Jag menar, vad ska man med silverskedar till?

Jag fick det, vilket jag är väldigt glad över, det är en av tre saker jag har avnädning för idag... Silverbestick använder man vell när man äter mat??? Jag brukar faktist ha mina till VARDAGS... För jag tycker det är väldigt fint... :D

Barnbestick fick jag när jag döptes, vad har man för använding av det idag??? Ja ingen så vitt jag vet... Barnleksaker har jag inte nån avnädning av heller idag, men ljusstakar, silverbestick och halsband det kan jag använda idag...
 
Sv: Vad kan man ge som dopgåva?

Hm, min sons farmor ger honom silverbestick som hon samlar på. Det är bara att gilla läget, de är så i deras släkt. Vi har flera uppsättningar porslin i källaren (för vi behöver och gillar dem ej). Tycker pengar på konot hade varit bättre, han kanske vill resa jorden runt när han är 22, eller ta körkort som 18 eller...

Presenttips: Stora boken om Nalle Puh (finns en jättestor, tjock bok med olika bilder och så, inte bara sagorna rakt upp och ned).
Sparbössa med slant i (behöver ju inte vara silversparbössa, vi fick en piratbössa).
Fårfäll tycker jag var bra förslag.
Hoppgunga eller kanske bebisgunga för utomhusbruk.
Äppelträd eller liknande.
Någon fin kvalitetsleksak som håller länge.
En fin docka som passar små barn.
Presentkort så föräldrarna kan välja.
Silvriga Skattkammarboken som har en CD med, jättebra sånger!

Tycker faktiskt man kan fråga föräldrarna, de "vet ofta bäst".
 
Sv: Vad kan man ge som dopgåva?

Det är väl tradition att barnen ska få någonting i silver på dopet? Kanske lite utlegat nu, men ändå.

Har du varit inne och tittat på www.doppresent.se? Där finns det massor med bra saker och ting.

Jag tycker att man ska ge saker som barnen har nytta eller i alla fall "minnen" av som vuxna. Silverskedar är kanske inte så roligt just nu, men när de är 40 år gamla är det alltid roligt att he välbevarade saker från när man döpte sej. Speciellt om den personen som gav gåvan inte längre finns i livet.

Den senaste doppresenten jag köpte var 2 st silver burkar. På den ena burken stod det "First Tooth" och på den andra "First Curl". Alla tyckte att de var jättefina. Jag länkar in en bild så får du se. De är ganska så små, kanske 4 cm höga med ängeln.
WY203_shot.jpg
 
Sv: Vad kan man ge som dopgåva?

En bekant åkte till Build a Bear Factory i Kista.

Man väljer ut en nalle som man sen får vara med att fylla. Innan man stänger igen den får man ett litet sidenhjärta som man ska hålla i handen och önska. Tex. då att barnet som ska få nallen ska få ett lyckligt liv eller liknande. Sen placerar man det i nallen och syr ihop.

Man får en fin rosett och döper nallen (om man vill). Det hela går fort men blir liiite mer personligt och är inte alls dyrt. Finns nallar i olikaprisklasser. Även andra gosedjur. Sen är butiken dessutom fylld mef kläder, skor, prylar mm som man sen kan köpa till gosedjuret, fast så långt behöver man ju inte gå. ;)

Ganska gulligt tycker jag.
 
Sv: Vad kan man ge som dopgåva?

Tack snälla ni för alla förslag! Många bra tips, som jag verkligen får nytta av!:love:
 
Sv: Vad kan man ge som dopgåva?

Såg att någon skrivit renskinn tidigare, varför inte en babybag i renskinn?
baby-bag.jpg


Denna kan man använda som en fäll när barnet vuxit ur den, en gåva som räcker hela livet. De finns på www.nordichorseselect.com
 
Sv: Vad kan man ge som dopgåva?

Hampus fick en rejäl försäkring i dopresent av mormor & morfar, tråkigt men nödvändigt...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
Träning Vet inte riktigt var jag ska lägga detta för det är en kombination av NH, western och "vanlig" ridning...men jag lägger det här eftersom...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 751
Senast: FridaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp