Vad kan jag göra med min häst? (Varning! Uppgiven Blueberry som bara gråter)

Sv: Vad kan jag göra med min häst? (Varning! Uppgiven Blueberry som bara gråter)

Som fellow man och lillasyster till Blueberry skulle jag vilja säga en sak:

Jag är utbildad på häst och vet mycket väl att aveln rent generellt har fått mycket kritik på senaste tiden eftersom 'alla' stoägare betäcker sitt ulliga-gulliga sto eftersom de tycker att det är så fint och bra på alla sätt.
Nej, det gynnar antagligen inte aveln i längden - men det händer ju faktiskt att ett mindre meriterat sto och en bra hingst får en superavkomma!
Ska man då förbjuda dessa 'mirakel' går man miste om en hel del fantastiska hästar!
Det händer ofta att en fin-fin hingst och ett prima sto får en dålig avkomma också!
Någonstans MÅSTE man faktiskt få prova sig fram!
All avel är experiment! Ingen kan garantera vad som kommer ut!

Visst, Norpan som är stoet i fråga här, har inte alla exteriöra fördelar.
Men på er låter det nu som om hon skulle ha 30cm kortare framben än bakben - och så är inte fallet!
Förutom lite för mycket bog och lite lågställhet är hon ett fint (connemara)sto. Det fantastiska med denna häst är att hon kompenserar sina exteriöra problem men ett par sju helvetes gångarter!:laugh:
När hon rör sig bär hon upp både sig själv och sin ryttare på ett exemplariskt sätt, och att få in hennes psyke och attityd i ponnyaveln hade ingen förlorat på.

Jag tycker absolut den här hästen är värd sin chans inom aveln!

Anledningen till att jag reagerar ganska starkt på denna 'utdömning' är att jag själv har ett importsto med okänd härstamning och hon har inte fått annat än lovord angående sin framtid inom halvblodsaveln (då av betydligt mer kvalificerade avelsdomare än de som skrivit i detta forum).

Nu verkar de flesta av er inte menat något illa, utan bara utgått från den information ni fått och den kunskap ni har om avel, jag tycker att det är fine...
Jag vill mest bara belysa, för blueberrys skull, att bara man är noggrann med sin matchning så kan Norpan bli en lika bra avelskandidat som någon annan.

Piece out!:banana:

Sv: Vad kan jag göra med min häst? (Varning! Uppgiven Blueberry som bara gråter)

Hej Dockan ;)

Jag tror du tolkat mitt inlägg fel eller så tolkar jag nu ditt inlägg fel eftersom jag känner att jag måste försvara mitt inlägg :)

Jag tyckte just att många ansåg att det INTE skulle avlas på ditt systers sto för hon var sååå lågställd och har man de stora extriöra avikelserna så ska man inte avla var det fler som sa när det dessutom gav hält ?.

Det var till dessa jag faktiskt inriktade mitt inlägg och ifrågasatte hur många lågställda ston som det avlas på ??? Till din syster försvar ...

Då skulle ingen av dessa avlas på överhuvudtaget pga av att frambenen belastas mer ?

Alla ston hmmm de flesta ston har brister och fördelar som man sedan försöker förstärka eller avla bort .

Jag skrev dock att man ska kolla vad det är för skada ordentligt innan man tar fölis på henne och att en del korsningar far illa i annat fall om hästen inte blir bra så får man ta beslutet att låta hästen gå till de gröna ängarna där min övertygelse är att dom har det alldeles underbart .

Sen finns det ju faktiskt skador som kan ta ett år att läka och lider inte hästen kan man låta det året gå innan man sätter igång henne och då verkligen gett henne en chans .

Mvh Mia
( Jag hade även i åtanke att din syster hade god självkritik mot sitt sto och dennes bogparti mot andra som själva inte ser det som ett problem eller nåt ?)

Utan att ge mig in på frågan om exteriören är ett problem eller inte för avel
så kan man inte frångå att om hästen fortfarande är halt efter en igångsättning så är den inte lämplig för avel FÖRRÄN det är utrett varför hon är halt.

Lämpliheten efter att en sådan utredning gjorts (där man hittat ett resultat/orsak) beror ju helt på:
1) om det är genetiskt eller inte
-är det genetiskt så NEJ, det är inte lämpligt
-är det en skada och inte genetiskt så varför inte under förutsättning att det inte innebär för stor risk/belastning för stoet
2) TS hittar någon som är beredd att avla på ett korsningsto alt kan göra det själv om ekonomin tillåter

(Den exteriöra biten spelar såklart roll om TS tänkt sig att sälja fölisen för dyra pengar men jag uppfattar inte att så är fallet.)

Hur länge har hon stått HELT ? Utan diverse igångsättningar ?

Mia

Undrar jag också. Vaddetnuär kanske inte har fått en rättvis chans att läka ut, det var därför jag tyckte hon skulle få gå och skrota ett tag.

Har grannar med travhästar där deras egen uppfödning, som var Sveriges snabbaste 3-åring (fråga inte om distansen), helt plötsligt blev halt utan anledning.
Man har kollat allt röntgat, bedövat, scintat osv men hittade INGENTING :eek:

De är amatörtränare med mkt egna hagar så de tog beslutet att bara låta hästen gå i hagen under ett år och sen testa honom. Han gick slutligen 1.5 år i hagen och började sättas igång väldigt långsamt i höstas. I går gick han första starten och blev 5:a till deras enorma glädje. De har ökat på träningen långsamt och med hjärtat i halsgropen men det har gått bra (peppar, peppar)

Så visst finns det hopp även för din häst även om du inte har testat alla undersökningar som finns och därför inte har fått ett svar (som du kanske ändå inte kan få). Ge det tid och ta det lugnt med igångsättningen.

Hur länge har hon stått HELT ? Utan diverse igångsättningar ?

Mia

Sedan mitten av augusti.
Hon vilade halva maj, hela juni och tre veckor i juli. Sen provade vi att sätta igång henne i juli-augusti, men efter några veckor la vi ner eftersom hon inte kändes helt fräsch. Vi åkte inte till ATG, men i samråd med veterinär återgick vi till vila.
Fram till lucia stod hon kvar på anläggningen (= små hagar mycket tid i boxen) och sedan lucia har hon gått på lösdrift.

Ja? Varför kollar inte alla sina ston med kritiska ögon?
Därför att det är svårt att vara objektiv i sin egen trädgård.
Man blir lätt hemmablind. Bättre att be någon annan, utomstående, utan ev. känslomässiga kopplingar till hästen ge sitt utlåtande.

En del hästar kan ju faktiskt bli bra med en heltidsvila 1 år eller 1,5år som någon skrev .

Så antingen förlänger du vilan och sätter ett datum tex till Sep , det blir ju faktiskt billigare på sommaren eller så söker du en annan vetrinär som också kommer starta en ny utredning med nya objektiva ögon ,men se då till att ta henne till en välkänd klinik . Och kanske hitta felet .

Det viktigaste för din del är nog att du tar ett beslut och en tidsgräns hur du ska göra ,men vad du än gör så lämna inte bort hästen på foder för då vet du aldrig om hon fick en ärlig chans att tillfriskna ?

Mia

Har ni kollat eventuella kotledsinflammationer ?
Är hon bara halt vid igångsättning ?
Är det på raka spår, börja spår eller hela tiden ?
Ungefär hur många graders hälta är det ?
Hur är det på böjprov ?

Jag tycker som sagt att märren ser ganska trevlig ut ! Även om man inte direkt SER så mycket av kapacitet osv (som jag skrev i förra inlägget) Men jag tror att det är viktigt att det finns en PLAN för din avel. vad skall du göra utav fölungen ? Sälja, behålla ? Sälja som utbildad ? Har du tiden, orken och pengarna ? Eller ser du betäckning som en utväg istf att döma ut/sälja ?

Planen vid en ev betäckning är att låta någon ta henne på foder, betäcka henne och behålla fölet.
Då får hon nästan två år till av vila.

kl:
kolla igenom henne och ta kontal´kt med atg och åk till skara låt dem kolla på henne. hoppas att allt löser sej och att din häst blir bra igen. mossar av stry kramar. kram annie_cool

Men behöver du att någon tar henne på foder ?
jag har lite svårt att se att någon skulle vilja ta en häst som inte går att rida på foder ansvara för fölning och allt som kommer sedan, men inte få "ut" något mer än det.

Jag tolkar det som att TS lånar ut sitt sto på foder för betäckning, och fodervärden blir uppfödare och ägare till fölet, inte TS.

Jag tänker som du. Om stoet dessutom inte är renrasig och inte har så mycket meriter (så har jag uppfattat det, kanske har jag fel) kan det vara svårt att hitta någon som inte känner stoet som vill ha föl undan henne.
Det är en annan sak om man vill ha fölet själv.

Jag har själv haft en häst som var halt i ett helt år men som blev friskförklarad för 4,5 år sen och sen dess varit ohalt. Hon hade en diagnos men svarade inte helt på behandlingen, sen fick hon peniccillin för en avkomma och då blev hon frisk! Det var hemskt att kastas mellan hopp och förtvivlan och jag trodde nästan inte att det var sant att hon till slut var ohalt trots att jag såg det med egna ögon.

Önskar lycka till med Norpan, hon är en fin polle :) Träffade henne i sommras hos Madde :)

Kom att tänka på den bruna lilla ponnyn som stod på smrk för en tid sedan då Curry fanns.
Den lilla bruna ponnyn var korsning gotlandsruss / Fullblod och fick ju problem med benen och
togs bort pga det. Minns tyvärr inte vad ponnyn hette, men kanske du kunde finna dess ägarinna
och fråga vad felet på den var, kanske kan det vara samma... Det föll bara i mig när jag tänkte tillbaks.
Dom var på massa utredningar och varje gång dom skulle sätta igång honom så blev han halt.
Tyvärr vet jag inte vilket resultat dom fick av alla utredningar.

Senast ändrad av en moderator:

Men varför ska du åka till Skara med stoet? Klarar inte veterinärerna på ATG i Karlstad av henne, lär ju inte veterinärerna i Skara göra det heller. Karlstad är faktiskt begåvade med ett par riktigt bra veterinärer till häst.

Det är ju aldrig fel med en till åsikt!
2 huvuden är bättre än ett! :D

Nu är jag inte helt hundra men vad jag har förstått har Skara en MRT röntgen som inte finns på många ställen. Tror inte det finns i Karlstad? Sedan kan det absolut löna sig att åka till en annan veterinär. Ingen är allsmäktig och kan se precis allt. Har själv en häst en erkänt duktig veterinär inte kunde "laga" men som fick rätt diagnos och behandling på en annan klinik, hon blev helt bra. Första veterinären sa efter flera återbesök att jag skulle förbereda mig på "det sista alternativet" :( men det slapp vi, tack gode gud!

Senast ändrad av en moderator:

Man skall aldrig ge upp, fakta är dock att det finns med stor säkerhet en muskel skada, och det kan inte veterinären se. Försök med en bra massör och chiropraktor, dom hittar problemet om dina röngten plåtar är ok.

Att sto är byggd i nedförs backe, har ingenting med hållbarhet än mindre att det skulle vara en -punkt i aveln. Det har med stoets uppfödning att göra, som föl och unghäst.

Kl

Jag tycker hon ser trevlig ut på bilderna, gör som dom andra har sagt låt henne vila och sätt igång henne och se vad som händer. Sen funderar jag på om hon inte är så stor skulle hon inte kunna passa i ponnyavel?

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästmänniskan Hoppas ni orkar läsa för jag är så förvirrad. Just nu är min häst hos fodervärd, eftersom jag studerar. Fodervärden har blivit...
2
Svar
38
· Visningar
5 950
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2