Vad kan jag göra med min häst? (Varning! Uppgiven Blueberry som bara gråter)

Blueberry

Trådstartare
Kan ni hjälpa mig att bolla lite idéer, ge mig lite hopp - och allra helst en lösning?

Jag har ett sto som är född 1996, connemara/engelskt fullblod. Hon har topppsyke, hoppar med bra teknik, hennes gångarter är imponerande.
Det är en fantastisk liten häst. :love:
Och hon vill inte fungera längre.

Jag har inte ridit sen april, sedan december går hon på lösdrift och jag åker ganska sällan dit. Jag orkar inte, jag blir ledsen och får skuldkänslor och bara gråter.
Hon har det dock bra, flocken är bra och hon får mat och vatten och kompisar som kliar henne. Hon verkar trivas som vildhäst. :)

Ingen vet riktigt vart felet sitter.
Troligtivs någonstans i höger fram.
Från att hon blev halt i april har vi varit hos veternären, vi har vilat, vi har satt igång, vi har gått på metacam, mer vila, vi har varit hos kiropraktor, equiterapeut, veterinären en gång till, mer vila, mer metacam.
Till slut orkade jag inte längre.

Och nu vet jag inte vad jag ska göra.
Att få en avkomma efter henne vore helt underbart - men hur ska jag kunna lösa det?
Kan jag lämna bort henne på foder till någon som vill eller kan betäcka henne? Och var finner jag en sån person?
Hon har inte full stam, men hennes morfar är Ashfields Bobby Sparrow, och det är ju ganska intressant connemarablod..?

Eftersom ingen hittills vet vad som är fel, känns det inte som att jag är redo att ge upp helt och hållet. Men jag är heltidsstudent och deltidsarbetande, och jag har inte så mycket pengar.

Det känns fel att sälja en häst som inte är hel, men jag är redo att lämna ut henne på foder.

Hur skulle ni göra?
Kan ni ge mig lite feedback, tips eller kloka ord?
Just nu känns allt ganska hopplöst.

norpsaffle_x_web_36657903.jpg

the_incredible_norp_1210165003_2850868.jpg

dsc_0006_x_web_43963337.jpg

dsc_0009_x_web_37781222.jpg

(om tråden hellre ska ligga någon annanstans får moderatorn gärna flytta den)

Sv: Vad kan jag göra med min häst? (Varning! Uppgiven Blueberry som bara gråter)

Inte avla föränn ni vet felet på henne, det kan vara genetiskt.
Har ni varit på ATG klinik eller större klinik, jag rekommender stort Ultun*

Sv: Vad kan jag göra med min häst? (Varning! Uppgiven Blueberry som bara gråter)

Vi har varit på ATG, hon har fläckfria röntgenplåtar.
Hon har en bror som inte alls har några problem, så jag tror inte att det är genetiskt.
Planen är att jag ska sätta igång henne när snön är borta och sen åka till Skara.
Hennes kropp är nog en del av problemet, hon har mycket bog och är byggd i nedförsbacke.

Jag kan förstå att du gärna vill ha ett föl från henne. Men om det är hennes egen exteriör (kroppsbyggnad) som gör att hon inte håller så är det en stor risk att avla på henne. Fölet får 50% av sina anlag från henne så chansen är stor att även fölet kommer att få samma problem.

Bara för att 1 syskon inte har någrä fel behöver det ju inte betyda att det inte finns några genetiska fel. Men det är klart det är alltid en risk att ta föl. Förstår att det är svårt när man studerar att åka till ett större men din plan låter bra att åka ner till Skara. Tänkte det är inte någon typ av skada som syns på ultraljud då?

men gud :O stackars norpan ! tröst kramar<3 men vart står du nu då?

kram Madde :)

Har hon en exteriör som ger problem och hon inte håller är hon inte ens nära ett lämpligt avelssto!

*Knapplån *

Rent allmänt så kanske ALLA då skulle kolla igenom sina ston här på buke som är lågställda 14 år inte helt okey och det heter att hästen minsann har en yttre skada .....

Frågan är om man själv verkligen gått igenom sina egna hästar och är kritiska i sitt eget avelsmatrial lika mycket som man är när man diskuterar andras hästar här på Buke .

Vem vet denna häst är nu 14 år kanske riden hela livet och alla skriker inte avla ....

Till skillnad från sin egna lågställda häst som gått i hagen hela tiden och den har man rent krasst ingen aning om hur hållbarheten är :crazy:

Nu tycker jag rent allmänt att man inte ska avla på stoet ifråga just för att det är en korsning. Även om det nu varit en trevlig kompis ,men det är en annan sak .

Jag kan tycka att jag sett ston här på buke som ser ut som lågställda -långryggade pansarvagnar och dessa är det minsann ingen som säger något om eftersom det kan vara en som är aktiv här på Buke !

Kommer det inte 50% från detta sto eller kommer det bara från vissa ston ??

Till Ts . Kan du inte be om en remiss och scinta henne för att ev kunna se var skadan sitter på henne ? Sen tycker jag inte man lämnar bort en skadad häst för man vet inte var hästen hamnar och jag tror inte dom får det så bra .

Jag för min del hade valt att ta bort henne om man inte hos vettarna kan hitta felet .
Är ledsen att säga det men då vet man att sin vän har det bra även om det gör fruktansvärt ont hos en själv att ta ett sådant beslut

Mia

Ja? Varför kollar inte alla sina ston med kritiska ögon?
Om man slutade avla på söta och snälla ston och istället siktade på bra ston, skulle vi ha betydligt hållbarare hästar och det skulle fortfarande finnas en marknad för "skogsmulle och hobby" bara att skillnanden skulle vara friskare hästar som saknar kapacitet, inte hästar som inte håller pga av exteriör och genetiska defekter.

Men hör det verkligen till den tråden, eller kan man tycka, att ett sto fött -98 där ägaren själv säger att hästen har en dålig exteriör, att den inte har något i avel att göra?
Ts är aktiv och känd på buke, dessutom en klok kvinna i mina ögon, men hennes sto har enligt mig inget i avel att göra.

Frågan är ju vad som är mest humant för hästen, tycker jag.
Är hästen dålig/halt även i vila så tycker jag det är en dum idé att den går med en stor extra vikt i sig.
Speciellt om problemet sitter fram och hästen är lite framtung.
Har den ont nu kommer den ha ondare då.

Sen undrar jag hur lång vila hästen haft? Alltså hel-vila.
Min häst fick ett år, sen fick hon vandra vidare. (dock pga fång också)
Hur hemskt det än är så måste man ibland ta det steget.

Att låna ut hästen till någon som vill avla kan nog vara ganska svårt.
De (få?) som vill låna avelsston vill nog ha fullstammade renrasiga hästar ffa.

Sen skulle jag själv inte vilja avla på häst som är byggd i nerförsbacke.
Om avkomman får mammas exteriör så är ju risken väldigt stor att även den får problem.

+ alla

Mitt dilemma är egentligen:

-Min häst är halt. Ingen vet varför.

-För mig är det ganska konstigt att "bara ha" en häst som inte används - och det är den situationen jag är i nu.

-Jag är student, jag har inte särskilt mycket pengar - och jag har en häst som kostar minst 2000 kronor i månaden oavsett hur eller om hon kan användas.

-Jag kan inte sälja en häst som inte är fräsch. Om jag ska var ärlig: Jag kan antagligen inte sälja henne oavsett. (Det är ju min häst..! Det har alltid varit min häst. Hon har aldrig haft någon annan människa)

-Innan jag vet som är fel, eller vad som orsakar det som är fel, kan jag egentligen inte göra någonting. Det hade känts fruktansvärt att ta bort henne utan ett verkligen veta att det var det enda alternativet.

-Jag vill inte åka till veterinären med henne utan att ha börjat sätta igång så småningom, hon blir halt av belastning och inte av att vila. Det vore väldigt onödigt att åka till förslagsvis Skara med en häst som inte är halt, eftersom den har vilat i åtta månader - enbart för att komma hem och sätta igång och få en halt häst.

Det känns som att jag är i en situation där jag inte kan göra någonting.

Och där var då jag kom på att jag kanske skulle kunna lämna bort henne till någon som vill betäcka henne.
Hon får mer vila, jag får tid och tillfälle att spara lite pengar, och någon får en trevlig ponny.

Jag tycker du ska ta det lugnt, sätt igång henne i lugn och ro och känn efter. När du har ridit i några månader så åk iväg med henne, ex till U****a om de är duktiga där (fel landsända för mig, har noll koll) och se om de kan hitta felet. Ta sedan det därifrån.

Om du inte vill sälja henne är det inte alls säkert att du klarar att lämna bort henne, det är inte heller lätt att hitta ett bra hem där de vill betäcka ett omeriterat sto (tro mig, jag har försökt med ett halvmeriterat med full stam).

Jag förstår dig, står själv med en häst som inte är särskilt ridbar och är student själv, räddas helt av att ha hästarna på lösdrift hos mina föräldrar.

Jag antar att du redan har testat alternativa metoder, typ ET på henne? Hade superproblem med min (ridbara) häst i somras, tyckte hon haltade och åkte iväg där de tyckte sig se hältan i framknäna, röntgade och hittade noll men behandlade ändå. Efter vila och igångsättning tyckte jag fortfarande att hon var ofräsch och åkte då till ET som löste våra problem på en timme, enbart genom att behandla hennes bogar. Kanske kan det vara något liknande hos din häst..?

EDIT: såg att du hade haft ET, byt både ET och vet.

Ok, du vill ha en häst du kan använda? Har jag fattat det rätt?

Jag ger min åsikt utan att vara insatt i hästens fullständiga historia.

Hon har vilat 8 månader och är nu haltfri?
Jag skulle sätta igång henne förnuftigt och ge henne ca 3-4 månader och se vad som händer, håller hon inte skulle jag ta bort henne.

Håller hon inte för belastning så har hon inte i avel att göra och du har varken råd eller lust att ha en häst som går i hagen och att hitta någon som är bra som bara vill ha en häst att titta på är ganska svårt.

Det är ju självklart att man går igenom sitt avelsmaterial och inte avlar på sådant som inte håller för ridning.

Jag skulle försöka hitta en bra fodervärd som vill ha en sällskapshäst och låta henne skrota i ett år och se om det blir bättre. Så skulle jag fatta beslut efter det.

Betr avla, jag tänker inte ha synpunkter på stoet, men jag tänker bara, om du har så lite pengar så du inte tycker du eg. har råd med den här hästen, hur ska du kunna kosta på dig att avla och sen ha 2 hästar?

Hoppas iaf att du lyckas lösa det

Hon är röntgad och equiterapeut har kollat henne, men har ni släckt lederna och kollat så att hon inte har ledinflammation ?

På den enda bilden där man ser hennes exerör lite mer så ser hon inte ut att vara i så förfärlig nedförsbacke, lite högre bak kanske, men jag tycker att om du vill betäcka för att skaffa en efterträdare så är det okej om skadan utreds mer. Skall du avla som alternativ till att ta bort och försöka sälja ungen så nej, det skulle jag inte gjort.

(jag tycker att bentekniken ser helt okej ut, men svårt att säga något mer eftersom hindren är så små)

Vi har varit på ATG, hon har fläckfria röntgenplåtar.
Hon har en bror som inte alls har några problem, så jag tror inte att det är genetiskt.
Planen är att jag ska sätta igång henne när snön är borta och sen åka till Skara.
Hennes kropp är nog en del av problemet, hon har mycket bog och är byggd i nedförsbacke.

Har inga tips att ge dig, men skickar en styrkekram då jag vet hur det känns..

Min ponny fick en fästing år 2000 som nyimporterad irländare..

Jag kämpade år ut och år in, har vart överallt med ponnyn och alltid fått samma svar, det finns inget synligt fel på din ponny!

Trots det så var han halt och stel i omgångar, han var aldrig så pass bra att jag hann sätta igång ordentligt..

Hältan eller vad det var flyttade runt på olika ben och var mer som en ruskig stelhet.. Kan ha vart reumatiskt då jag upplevde det som om han blev avsevärt försämrad då det slog om från kallt-varmt!

Jag hade verkligen provat allt, gett upp så många gånger och sen efter drygt 8 år som konvalescent, byte av hovslagare och ett år av PG beslag, så började han helt plötsligt att fungera.

Han är idag, 2 år senare fortfarande ohalt, men jag vågar inte riktigt börja rida av rädsla för att det ska komma tbx..
Men snart så ska vi påbörja en igångsättning...

Lite peppning. Min häst lyckades skada sig i hagen och kliniken kunde inte säga vad det var. Troligen en fläkskada i bogen (detta var i augusti men hon lyckades tydligen att halka på gräset) Efter 8 månaders vila började jag rida igen och hon gick klockrent

Alla:

Tack för tips och peppning!
Jag har fått en hel del att tänka på, och jag ska försöka prata med uppfödaren (morfar) om vad han anser att jag har för alternativ. De har både veterinärkontakter och avelsverksamhet.

Om någon månad är snön borta, och då börjar jag nog sätta igång henne försiktigt.

Hur länge har hon stått HELT ? Utan diverse igångsättningar ?

Mia

Liknande trådar

Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 033
Senast: NotlikeI
·
Kropp & Själ Brukar inte skriva trådar på buke, framförallt inte gnälliga sådana. Men nu vet jag bokstavligen inte vart jag ska ta vägen längre...
2
Svar
36
· Visningar
4 897
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 342
Hästmänniskan Hoppas ni orkar läsa för jag är så förvirrad. Just nu är min häst hos fodervärd, eftersom jag studerar. Fodervärden har blivit...
2
Svar
38
· Visningar
5 950
Senast: Martina_m
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Annonsera mera hundar 2