vad kan jag göra för henne?

S

strösslet

hej stallägaren ringde mig för några timmar sedan och frågade om ja kunde gå ut och titta till folda som hade skadat sig (står i box) hon har blivit sparkad på knä och bog, veterinären var ute och trodde att möjligen kan hon fått en spricka i bogen de ringde till ulltuna men de tyckte att de va för lång resväg. (vet inte mycket mer vad som sas om hon skulle kollas i morgon o ev åka)
jag har varit nere hos henne nu 2 ggr hon är svettig och stödjer inte alls, väldigt ansträngande för henne aatt flytta sig. hon andas stötigt och små andetag. hon äter och dricker , jag vet inget om hon fått smärtlindrande eller så. hon darrar väldigt mycket på den friska sidan pga överansträning i musklerna, nu till min fråga kan jag göra något för henne ? kan jag som okunnig person underlätta hennes tillvaro på något sätt? (menar inte medicinskt för de kan ja inte) kan ett sto kasta sitt föl pga detta?

kram //Annakarin:confused: :confused: :confused: :confused:

Sv: vad kan jag göra för henne?

Nog inte mkt man kan göra som inte är medicinskt mer än att se till att hon har bra med strö i boxen om hon skulle "ge upp" ståendet (förutom hö, vatten och kolla till). Håller tummarna att allt går bra.

Nog inte mkt man kan göra som inte är medicinskt mer än att se till att hon har bra med strö i boxen om hon skulle "ge upp" ståendet (förutom hö, vatten och kolla till). Håller tummarna att allt går bra.

okej.. hälst av allt skulle ja villja få na o lägga sig ned.. tack för att du håller tummarna de gör jag med :)

Det gör nog fruktansvärt ont för henne att lägga sig om hon har spricka i bogen. Och lägger hon sig ner blir det inte så lätt att få upp henne. Hoppas hon fått smärtstillande.

Förstår om det kan vara för långt till ultuna för alla svängar och gupp som stoet måste klara. Om man inte har tillgång till att kunna hänga henne i sele eller slå ut henne helt och lägga henne på sidan

Det gör nog fruktansvärt ont för henne att lägga sig om hon har spricka i bogen. Och lägger hon sig ner blir det inte så lätt att få upp henne. Hoppas hon fått smärtstillande.

Förstår om det kan vara för långt till ultuna för alla svängar och gupp som stoet måste klara. Om man inte har tillgång till att kunna hänga henne i sele eller slå ut henne helt och lägga henne på sidan

hmm okej .. hade ja kunna så hade ja försökt "palla upp" henne så hon kunde avlasta kroppen, men sånt är nog inget för den okunnige.
hmm.. ja vi får se va som händer i morgon.. men de är svårt att sova när man vet att hästen under sig (bor ovanpå stallet) har så fruktansvärt ont.. :/
ja de är juh en bit till ultuna härifrån Gävle, och hon vill juh knappt förflytta sig i boxen så frågan är juh då hur man ska få in henne i en transport... hmm får se om ägaren hör av sig .. ska kolla till henne en gång till innan ja går olägger mig..
sååå orolig.. :(

Smärt lindring hade hon fått det... Riskerna för överbeslatnings fång är ju ganska så stora om hästen bara står på "ett" ben

hej det är svårt att säga men veterinären borde ge smärt stillande
och avslappnade lugnande medel genom injektion och komma igen
nästa dag ,sedan borde de ta ställning till vad som ska göras, och transporteringen till ultuna så fort som möjligt,du kan bara
lägga på täcke och stödja med ev kuddar om hästen faller och filtar
eller balar med hö halm så man kan nå hästen för att de ska kunna lyfta upp hästen och till kalla extra personal som kan hjälpa till,stall'folk.ge hö och vatten om hästen äter,prova med lite äpplen eller något att tugga på.och kolla hästen ofta med andningen
notera allt det du ser och hör på ett block med tid hur det ter sig.
om det blir värre osv, klappa hästen och vara gosig och lugn är nog bäst.och passning ofta .ring genast veterinär om något avviker
från det sist såg.bara en omvårdnad helt och hållet:bow: :love:

hej! jag var nyss nere hos henne och hon värkar lugnare, hon har legat under natten det syns eftersom hon har torv på kroppen.. tur bara att hon tog sig upp själv! :bow: i dag har jag ingen aning om något men hon ska till ATG kliniken här i Gävle o kollas i morgon.. tycker bara så synd om henne att hon behöver stå o ha ont,, jag har varit borta ett par timmar hemmifrån men ja hoppas värkligen att ägaren har nyktrat till och åkt hit o kollat till henne.
gav henne massa morötter i morse de tog hon tacksamt emot. ingen fel på aptiten i dag heller tack och lov.. hoppas för allt i världen att de inte är en fraktur utan bara något annat.. ! tack för alla tummar :) ska försöka komma i kontackt med ägaren så får vi se va hon säger. tack tack till alla!:bump:

Det är ju inte i alla lägen man vill ge smärtstillande då skadan kan förvärras om hästen inte har ont och belastar skadan för mkt. Är ju dock hemskt att behöva stå och se när hästen har ont...
Du kan inte ringa och fråga vaterinären om hon fick smärtstillande?

Ang att kasta föl beror det på lute hur långt dräktigheten är gången. Är det ganska sent finns det en risk för för tidig förlossning då smärta = stress = cortisolpåslag som kan starta förlossningen.
Såhär på rak arm minns jag dock inte hur långt "långt" är..
Kanske nån annan som vet?

Lider verkligen med dig, får hoppas att det inte är en skelettskada utan "bara" en muskelskada, de kan få rejält ont av såna också..

hej om ägarna är packade så skulle jag strunta i dom ,.ring närmaste
veterinär eller trav stall eller ridkskola och be om hjälp genast ,
och berätta läget just nu,jag skulle ringa ett trav eller ridskola och be om hjälp eller ring polisen om ägaren är berusad,då finns det inget att hurra på ,hästen behöver hjälp nu ,just nu,tillkalla hjälp utan att
be ägaren om lov, fyll bulltar nyktrar sällan till i tid.skit ihan.ta saken i egna händer för djuret skull alla avgifter tordes betalas av fyll bulten genom fakturor. .:love: :banana: hoppas jag.det går ju inte att vänta på fulla karlar!

Tänkte bara påminna om att ts skrev bara att ägaren skulle nyktra till, hur vet du att det inte betydde att den vart ute kvällen innan sent och inte var redo att köra bil? Nu vet inte jag heller hur det är, men det är (enligt mig) dumt att anklaga någon för att bara "fyll bulltar" innan man vet fakta. En tanke bara.

hej hästen fick inge smärtstillande för att vet inte ville att hon skulle lägga sig ned, i morgon åker hon till ATG kliniken här i Gävle så vi får se va de säger.. håll alla tummar ni har :) återkommer i morgon om jag hört något.

(fyllebulten kände sig inte mogen att köra hit nej, men hennes syster va här på natten o vakade över stoet)

hon har gått med föl sedan... sensommaren typ.. kram

Och det är väl normalt om hästen ska vidare för underökning, det kan bli en katastrof om smärtstillande ges utan att man fastställt skadan.
Precis på samma sätt som det kan bli förödande om man tvättar ett sår med jodopax för att sen vänta in veterinär om det behöver sys.

hej om ägarna är packade så skulle jag strunta i dom ,.ring närmaste
veterinär eller trav stall eller ridkskola och be om hjälp genast ,
och berätta läget just nu,jag skulle ringa ett trav eller ridskola och be om hjälp eller ring polisen om ägaren är berusad,då finns det inget att hurra på ,hästen behöver hjälp nu ,just nu,tillkalla hjälp utan att
be ägaren om lov, fyll bulltar nyktrar sällan till i tid.skit ihan.ta saken i egna händer för djuret skull alla avgifter tordes betalas av fyll bulten genom fakturor. .:love: :banana: hoppas jag.det går ju inte att vänta på fulla karlar!

Har du häst, akta dig då för att dricka ett glas vin. Kan ju hända att hästen skadar sig, och grannen ringer efter polis.;)

Har du häst, akta dig då för att dricka ett glas vin. Kan ju hända att hästen skadar sig, och grannen ringer efter polis.;)
Fan då skiter det sig till nyår,får ringa alla och säga att jag enbart kan dricka lättöl.:cool: :cry:

Liknande trådar

S
  • Låst
Hästvård hej stallägaren ringde mig för några timmar sedan och frågade om ja kunde gå ut och titta till folda som hade skadat sig (står i box)...
Svar
19
· Visningar
1 386
Senast: Boj
·
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 283
Senast: Summerwind
·
Hästvård Det har nu snart gått ett år sedan min hästs "osynliga" skada på en terrängträning. Som några av er säkert redan läst i någon annan tråd...
2
Svar
25
· Visningar
4 960
Senast: Grazing
·
N
Övr. Hund Jag har alltså två papillon varav den ena är 9 och den andra är 2 år gammal. Unghunden har jag ALLTID varit tok-noga med att verkligen...
Svar
3
· Visningar
1 243
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix