Vad kan jag byta ut linfröoljan mot? Behövs den ens?

Sv: Vad kan jag byta ut linfröoljan mot? Behövs den ens?

Solrosolja är det absolut sämsta du kan ge hästen. Den innehåller endast Omega-6-fettyra och ingen Omega-3.

KL

Jag har nu gjort en grundlig uträkning av foderstaten via ett gratis program. Tror nog att det är just det gratis program de flesta använder.

Jag har laborerat lite och kommit fram till att om jag fodrar med 160g Krafft mineral vit per dag så har jag täckt alla behov som nämns i programmet.
Då har jag plockat bort både linfröoljan och multivitaminerna.

Detta är två saker som jag bara har gett för att det borde vara så.
Har aldrig haft en känsla av att det saknas något särskilt.

Kan jag med detta program räkna med att alla behov är täckta?
Det säger ju ingenting om vitaminer.

Det känns ju dumt att elda för kråkorna men samtidigt vill jag ju inte ta bort något som hon kanske behöver..

Hon är ganska känslig i huden och gilla rinte borsten, inte ens den mjuka ryktborsten är rolig.
Vid fällning blir hon ännu känsligare.
Kan man utifrån detta tyda att hon saknar något i kroppen?

Mineralerna är med vitaminer. Tror du klarar dej bra med det.

Problem med foderstatsberäkning:

-Du kan inte vara helt säker på att det verkligen är ett representativt prov av grovfodret som skickats på analys.

-Mikromineraler tas sällan analys på och inte heller räknar man med dessa i de enklare foderberäkningsprogrammen.

-Man vet sällan vilka mineralhalter som finns i jordarna hästen betar på.

-Finns ett överskott av vissa mikromineraler så kan det ge underskott av andra även om grundbehovet är uppfyllt (gäller förstås även makromineraler).

Man kan göra sitt bästa utifrån sina förutsättningar men säker kan man aldrig vara.,,,

Vanlig bakjäst är kalas både till magen (tarmfloran) och för pälsen.

Det är ju just detta.. Man kan aldrig vara säker.. :)
Förstår att man måste göra det betydligt grundligare om man ska vara 100% säker.
Jag resonerar som så, mamma har aldrig befattat sig med ett grovfoderprov.Hon har alltid haft fina hästar som gått bra.
Jag har iag testat en liten del och fått ett litet hum om hur det ser ut.
Pålla är i mycket fin form både päls och kroppsmässigt så jag tror iaf att jag gjort vad jag kan för att se till att hon får det hon behöver..
:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 303
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 418
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar