Vad kan jag byta ut linfröoljan mot? Behövs den ens?

Blomskan

Trådstartare
Finns det något som är jämnställt med linfröoljan och som är billigare?
Det går åt 30 dl/månad för mig och kostanden blir 179kr/månad.
Jag ger den för pälsglansens skull samt att det smörjer magen.
Har fått för mig att det är bra med magsmörjning men egentligen behövs det inte.
Har inga sandrikamarker..

Börjar fundera på att plocka bort den helt kanske.
Vad kan man annars ge för pälsglansens skull?
Linfrö vet jag ju. Behöver man ge det varje dag isf?

Sv: Vad kan jag byta ut linfröoljan mot? Behövs den ens?

Om du vill ha nåt som smörjer magen så ge loppefrön i stället. All olja utom paraffinoja (som inte tas upp alls) tas upp i tunntarmen (om man inte ger hiskeliga mängder) och har ingen verkan längre fram i tarmarna.

Linfröolja har många goda egenskaper med sina Omega-fettsyror. Har ingen erfarenhet om att pälsen skulle bli glansig av olja.

Den stora nyttan med linfröolja är att den innehåller nyttiga omega-3 fettsyror som tillsammans med omega-6 är essentiella fettsyror, dvs. de måste tillföras genom fodret eftersom hästen inte kan tillverka dom själv. Du bör således inte sluta att ge linfröolja, men du kan ju ge malda linfrön istället.

Den stora nyttan med linfröolja är att den innehåller nyttiga omega-3 fettsyror som tillsammans med omega-6 är essentiella fettsyror, dvs. de måste tillföras genom fodret eftersom hästen inte kan tillverka dom själv. Du bör således inte sluta att ge linfröolja, men du kan ju ge malda linfrön istället.

Fast långtifrån alla ger ju linfröolja så det måste finnas andra källor till omega-3/6.

Det finns i gräs. Det är därför det är nyttigt att dricka eko-mjölk :idea:
Och om det inte fanns andra källor hade ju hästarna dött ut för tusentals år sedan.
Men det hindrar inte att de mår bra av ett tillskott! Har själv märkt otrolig skillnad på min eksemhäst, han har varit symtom- och behandlingsfri de senaste tre somrarna (klarar sig med täcke, behöver inte smörja och greja alls!). Hoppas på samma resultat på min nya eksemis.

Det är ju stor skillnad på att överleva, klara sig och att få optimalt med näring och leva till sin fullaste potential. :)

Det är ju stor skillnad på att överleva, klara sig och att få optimalt med näring och leva till sin fullaste potential. :)

Fast det känns lite långsökt att hästar ska behöva linfröolja som tillskott för att må bra, i så fall har inte evolutionen gjort ett speciellt bra jobb.

Fast det känns lite långsökt att hästar ska behöva linfröolja som tillskott för att må bra, i så fall har inte evolutionen gjort ett speciellt bra jobb.

Men så har väl inte evolutionen gjort något nämnvärt med hästarna på ett antal hundra år heller? Vi människor har gynnat de individer som varit lätta att tämja, förstås, men i övrigt har de inte ändrats.
Och med tanke på att all vår hästhållning går emot deras naturliga beteende å det våldsammaste är det inte så konstigt att det behövs tillskott till en del....

En bra foderstat ger blanka hästar, även om den inte innehåller dyr olja.

Visst är det det, och självklart påverkar livet i fångenskap. Men jag tror att de allra flesta hästar klarar sig bra och kan prestera bra utan tillskott. Dessutom är hö/silage en källa till fettsyror, så hästarna klarar sig alldeles utmärkt på det.
Värre då med soja, som kan ge fel förhållande mellan omega 3 och 6 (för mycket omega 6) vilket kan ge inflammatoriska tillstånd i kroppen.

Som jag skrev i mitt inlägg har jag upplevt väldigt positiva effekter med linfröolja och har ingen som helst tanke på att plocka bort det ur foderstaten. Då pratar jag om hästar som inte är bra, i och med sommareksem.

Intressant inlägg. Jag har fått en dunk linfröolja av en granne som hört att det är bra för exemhäst och jag har en exemhäst. Min fråga till dig är givetvis hur mycket ger du och även hur. Har aldrig gett olja till min häst och blandar man upp det på något sett typ i betfor eller hur gör du?

Jag blandar med lite betfor. Båda mina äter det utan protester. Ger ½ dl/häst och dag. Började med 0,25 dl och har nu dubblat dosen. Det tar ca 120 dagar innan man får någon effekt att tala om, så det är inte alls säkert man får någon effekt på eksemen i år.
Jag ger oljan året om, men en lägre dos under några månader på vintern (ca oktober-januari).

Det lät på ditt inlägg som att hästar behöver linfröolja (eller dito) för att "leva till sin fullaste potential".

Nej, bara att det är bra med en optimerad foderstat.

Jag ger inte linolja själv så... men har inget emot det, det är ett bra tillskott om man har behov av det.

Jag började med linfröolja pga eksemhäst för många år sedan och har fortsatt med mina ej eksemhästar pga hästarna mår prima av den, tycker inte linfröoljan är dyr köper 10 l dunk med e-vita från Gunnarshög.

Olja har en hög smältbarhet och tas upp i tunntarmen. De svenska rek. Är att utfodra med max 75-100 gram fett per 100 kg kroppsvikt och utfodringstillfälle för att fettet ska hinna tas upp i tunntarmen och inte orsaka feljäsningar i grovtarmen. Högre andel fett i fodret ger lägre insulinnivåer och gör hästen känsligare för insulin vilket kan vara en fördel för hästar som ligger i riskzonen för insulinresistens.
Oljan ska vara av livsmedelkvalité, fräsch så den inte härsknar.

Genom att fodra med omega-3 kan man reducera en mängd infektionstillstånd i kroppen och därmed positivt påverka eller dämpa muskelstelhet, ledproblem, luftvägsproblem eller hovproblem. . I vårt vanliga foder får hästen normalt ett överskott av omega-6.
Oljan ger mer energi, en blankare och lättskött hårrem.

Källa: Hästfocus 6/7 2011

Rapsolja går alldeles utmärkt att ge och betydligt billigare att köpa i mataffären. Vad jag förstått ska man sträva efter att få balans mellan omega-3 och omega-6.

Linfröolja Omega-3 57 Omega-6 16
Rapsolja 10 22
Sojaolja 7 54

Källa: U.S Dept of Agriculture (fick inte till en tabell)

Hur kan rapsolja vara bra med helt fel förhållande? Om man vill åt linfröoljans positiva egenskaper och inte bara energin alltså?

Som de andra skriver behöver du nog inte ge oljan för "smörjning" och pälsglans, det borde hästen få ändå.

Jag som har en häst med lite svajjig hälsa har börjat ge linfröolja igen och jag har insett att min häst mår väldigt bra av just linfröolja, speciellt på vinterhalvåret. Hon har problem med just huden.

Om du bara vill ge olja för pälsens skull så kan du ge vanlig solros eller raps olja köpt på ICA men 3 dl i mån låter inte så mycket jag ger mina 1 dl om dagen men iaf om du vill ha kvar linet goda verkan kan du ge linfröpellets, den är färdigbehandlad och har samma fina egenskaper som oljan, Svenska f----er har i sitt sortiment som jag tycker är bra, 10 kg för ca 115 kr en dl om dagen. Loppfrö fungerar bra för magen om man har problem med forstoppningar, sand kolik etc men det är ganska dyrt och gör ingen skillnad på hårremmen. Prova dig fram:)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 303
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 418
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar