Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är det väl inte!?Jag kanske missförstår din underliga formulering (syftningsfel?) men det är ju precis andrahandsuthyrning det gäller (se trådstart, första meningen).
1. NejSå mina frågor är egentligen:
1. Kan en hyresvärd kräva ut en extra avgift för personer som sover över (alltså hälsar på eller sover över någon natt, INTE flyttar in).
2. Kan hyresvärden kräva detta om det inte står i kontraktet?
Jag har precis flyttat till min första egna bostad och jag hyr i andra hand en lägenhet i en "flygel" till det lite större huset.
Det står ju inte inneboende?Har jag fattat TS rätt så är TS enligt kontraktet inte hyresgäst utan inneboende. Jag har full förståelse för att den som har en inneboende i ett rum i en lägenhet vill ha vissa restriktioner vad gäller besök, men frågan är om det är möjligt att hyra ut en separat lägenhet med inneboendekontrakt och regler.
Jag har precis flyttat till min första egna bostad och jag hyr i andra hand en lägenhet i en "flygel" till det lite större huset. Kan hyresvärden kräva saker av mig som inte står i det kontraktet vi båda skrivit på?
Det är nämligen så att hon vill ta ut en extra avgift á 100:-/natten varje gång jag har någon som sover hos mig (wtf liksom..)!
Tidigare har hon hyrt ut lägenheten per vecka under sommaren, och jag antar att hon har haft något slags "per person"-pris och då var det en grabb som betalat för en person under en vecka och sedan var det en annan som sov där fyra nätter. Då förstår jag att hon kanske blev lite irriterad! MEN saken är att hon sa någonting i linje med "ja, jag hade ju inte med det i kontraktet sist så jag tänkte att det är bra att jag säger det nu". Men det står ju fortfarande ingenting om det i kontraktet nu heller..
Så mina frågor är egentligen:
1. Kan en hyresvärd kräva ut en extra avgift för personer som sover över (alltså hälsar på eller sover över någon natt, INTE flyttar in).
@skogaliten
1. Det är en tydlig lägenhet. Husen är byggda som ett radhus med "huvudlägenheter" på en lång rad. Till varje lägenhet sticker det ut två "längor" där jag bor i den ena och tvättstuga/förråd är i längan mitt emot. I min lägenhet är det ett sovrum/vardagsrum, toalett med dusch samt kök med pentry.
2) Titeln är "kontrakt för andrahandsuthyrning". Det är tydligt beskrivet vad jag hyr, att jag har en månads uppsägning samt att jag hyr till 15.05 (utan slutdatum pga vi ej har schema för VT) men det är "underförstått" att det är terminen ut. I kontraktet står INGENTING om denna regel.
Grejen är att jag förstår att man kanske hyr ut per person när man hyr ut veckovis, men det känns som ett riktigt konstigt krav att ha för en "långliggare".
Det fungerar inte riktigt så.Uppsägningstiden vid första- och andrahandsuthyrning är minimum 3 månader om hyresvärden har ett visst antal (är det fem?) uthyrningsobjekt. Eller hur @Inte_Ung ?
Svar nej.Det är nämligen så att hon vill ta ut en extra avgift á 100:-/natten varje gång jag har någon som sover hos mig (wtf liksom..)!
Så mina frågor är egentligen: