Vad kan hända?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Carro88
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 606
C

Carro88

Okej, nu är det så här att en tjej i den klubben jag rider har en häst som inte är hennes egen. Ägaren försökte ta föl på henne förra året innan den här tjejen tog hästen. Senare gjordes ett blodprov som visade att hon inte var dräktig (alla vet ju att man inte kan lita på det till 100%). Men nu är det så här att ALLA tror att hon är dräktig, hon har "fyllt" ut magen och det är ingen vanligt fetto mage:smirk: ALLA ser det (eller tror åtminstånde) utan ägaren som är så j*vla naiv och blind och säger att nä men det är nog bara en gräsmage..Jomen tjena, jätte troligt att det är en gräsmage där 10 hästar har gått hela vintern och det här året..det är ju så himla mycket gräs i den hagen..konstigt att ingen annan häst i stallet har fått en gräsmage(!) Och den här hästen tränas rätt hårt oxå.
Trots alla tankar på att hästen är dräktigt ställde ägaren upp på en fältttävlan igår..!! Och då hände det som absolut inte fick hända, hästen fastnar mellan en oxer i terrängen och gör en kullerbytta efterhindret..såg riktigt otäckt ut. Som tur var så gick allt bra med dom!
Men vad kan hända med fölet om hon fortsätter träna hårt och hoppa med den? Vad kan ha hänt nu när hon gick omkull?
Ägaren bor inte jätte nära och vet troligtvis inte om misstankarna att hon verkligen är dräktig...

Detta blev visst väldigt långt.. men hoppas ni orkar läsa:)

Sv: Vad kan hända?

Jag skulle säga till ägaren att flertal personer mistänker att hästen är dräktig och råda till att en veterinär kommer ut och tittar på hästen.

Som för alla gravida finns risker med mycket fysisk ansträngning och även med "våld" mot magen.
Lite av det som kan hända är:
- att stoet kastar.
- att fölet dör inne i stoet.
- att allt går bra.
Det kan med andra ord gå nästan hur som helst. Men det är ju inte det ultimata att träna och tävla detta sto. Dessutom är det ju inte tillåtet enligt regelverket. Vilket ju kan få konsekvenser med tiden.

Jag skulle säga till ägaren att flertal personer mistänker att hästen är dräktig och råda till att en veterinär kommer ut och tittar på hästen.

Ridskolechefen har faktiskt sagt att hon tycker det ser ut som att hon är dräktig..Och jag tror att det är någon mer som har sagt det..Men det är tydligen ngt fel på den familjen eftersom dom inte inser det..De borde ha kollat upp det och inte varit med på tävlingen..Jag tycker så himla synd om hästen.

Som för alla gravida finns risker med mycket fysisk ansträngning och även med "våld" mot magen.
Lite av det som kan hända är:
- att stoet kastar.
- att fölet dör inne i stoet.
- att allt går bra.
Det kan med andra ord gå nästan hur som helst. Men det är ju inte det ultimata att träna och tävla detta sto. Dessutom är det ju inte tillåtet enligt regelverket. Vilket ju kan få konsekvenser med tiden.

Nae våran speaker på tävlingen kollade i TR igår och då stod det att man får inte tävla fälttävlan när hästen har gått fyra månader. Men vi får väl hoppas att dom inser att hästen är dräktig! Jag tror att hon snart skulle tillbaka till ägaren pga att tjejen som har henne inte hade råd att ha kvar henne. Undra hur ägaren kommer att reagera om hästen är dräktig...jag själv skulle inte bli speciellt glad..:cool:

finns det ingen som kan ta tag i det, typ ridskolechefen borde väl ha intreresse i att de uppstallade hästarna behandlas okej! en rejäl tillsägning är vad som behövs tror jag.

dessutom, så har hästen en jättestor gräsmagen så kan det väl också räknas som olämpligt att tävla fälttävlan? där ska ju hästen ända ha kondition och smidighet, annars blir det ju farligt...
okej, det finns ju inga regler om det, men sunt förnuft!

så: antingen är hästen inte i kondition för att tävlas eller så är den dräktig. morr, vad arg man blir, varför kan inte vissa inse sitt ansvar?

NÅgon borde kontakta ägaren !

Vi har också ett sto som ser dräktigt ut, hon var konstaterat icke-dräktig. Men har visat många tecken såsom att hon börjat fylla juvret. Det gjorde hon ungeför till den tidpunkt som det hade varit dags om hon varit dräktig. Nu har juvret gått tillbaka och det blir helt säkert inget föl - det skulle i så fall kommit för 5 veckor sen. Hon är dock fortfarande tjock. Men ngt föl blir det inte.

finns det ingen som kan ta tag i det, typ ridskolechefen borde väl ha intreresse i att de uppstallade hästarna behandlas okej! en rejäl tillsägning är vad som behövs tror jag.

dessutom, så har hästen en jättestor gräsmagen så kan det väl också räknas som olämpligt att tävla fälttävlan? där ska ju hästen ända ha kondition och smidighet, annars blir det ju farligt...
okej, det finns ju inga regler om det, men sunt förnuft!

så: antingen är hästen inte i kondition för att tävlas eller så är den dräktig. morr, vad arg man blir, varför kan inte vissa inse sitt ansvar?

Jo jag vet..jag tycker det med. Men eftersom vi inte är helt säkra på om hon är dräktig så känns det väl kanske dumt att säga ifrån oxå... Ridskolechefen har ju sagt att hon ser dräktig ut..men det verkar inte som ägaren fattar det! Jag skulle aldrig starta min häst om jag visste att vi hade insiminerat henne tidigare och man misstänkte att hon var dräktig...Sen skulle jag heller inte tagit ett blodprov utan gjort ett ultraljud. Känns ju mycket säkare!
Mm jag håller med, jag tror nästan att det var därför det blev som de blev på det där hindret, jag satt vid hindret innan och hästen verkade ganska trött...
Vi får verkligen hoppas att allt gick bra med bebisen nu bara..

NÅgon borde kontakta ägaren !

Vi har också ett sto som ser dräktigt ut, hon var konstaterat icke-dräktig. Men har visat många tecken såsom att hon börjat fylla juvret. Det gjorde hon ungeför till den tidpunkt som det hade varit dags om hon varit dräktig. Nu har juvret gått tillbaka och det blir helt säkert inget föl - det skulle i så fall kommit för 5 veckor sen. Hon är dock fortfarande tjock. Men ngt föl blir det inte.

Mm jag ska säga dig det att jag hade nog kunnat få hem hästen till ägaren för länge sen som den här tjejen beter sig! Men förhoppningsvis så ska hästen tillbaka för hon inte har råd att betala för den! :rofl:
Okej där ser man.. det skulle ju kunna vara något liknande på den här hästen oxå..vi får väl hoppas att det är så..för annars är det väldigt synd om hästen.
Men min kompis som inte ser hästen så ofta tyckte att hon hade börjat "falla ur", tappat muskler osv och det kan ju va så att hon ger allt till fölet...för det hon har ju inte direkt fått något extra (mat, tillskott osv) nu senast tiden. Tror du hästen skulle falla ur om den bara var "låtsas dräktig?"

ett negativt dräktighetstest utfört med blodprov ska vara helt säkert. hormonnivåerna som man mäter blir alltid högre när stoet är dräktigt, är hon inte det så har dessa hormonnivåer inte stigit.
Däremot kan det visa falskt positivt, om stoet har kastat fostret strax innan blodprovet togs.

om stoet ser ut som att hon tappat muskler och dessutom blivit stor om magen så kan detta helt enkelt bero på att hon står på en proteinfattig foderstat. Hästar med proteinbrist brukar nämligen se ut så...

Då är det nog illa, kan ingen försöka övertala dom till att göra ett ultraljud på hästen?

Hörde en vet för ett tag sedan som tagit blodprov på 2 st ston, proven sa ej dräcktiga, men den ena har nu fölat. Så jag litar inte på dessa prover till 100%.

Fanns ett sto på ridskolan där jag bor, köptes på en höst, vart tjockare och alla sa att hon nog ska ha föl. Ridlärarna som var då, vägrade tro på det el så ville dom ej, tjock om magen och stora ljuver. Nån dag innan fölning fick dom inte stoet i galopp, jag var där och tittade då. Dom sprang varv på varv men hon ville ej gallopera. Efter ett par dagar fick hon ett stiligt hingstföl, tur allt gick bra.

Inte hade jag då sett många dräktiga ston, men på denna syntes det väl.

Men som en skrev tidigare i tråden så kan ju även hästar bli skendräktiga.

Ska tillägga att stoet gick lektioner alla dar alla dagar fram till nån dag innan fölning. Nu är ju inte lektioner fullt lika jobbiga som en terräng, och då hade förmodligen stoet i tråden gått badå dressyr och hopp innan. (beror även på vad man har för lektion förståss)

ett negativt dräktighetstest utfört med blodprov ska vara helt säkert. hormonnivåerna som man mäter blir alltid högre när stoet är dräktigt, är hon inte det så har dessa hormonnivåer inte stigit.
Däremot kan det visa falskt positivt, om stoet har kastat fostret strax innan blodprovet togs.

om stoet ser ut som att hon tappat muskler och dessutom blivit stor om magen så kan detta helt enkelt bero på att hon står på en proteinfattig foderstat. Hästar med proteinbrist brukar nämligen se ut så...

Nej du kan aldrig lita på dessa blodprov. Våran ridskolechef som håller på med uppfödning har tagit blodprov ett par gånger och de har visat fel på ett par stycken...

Ska tillägga att stoet gick lektioner alla dar alla dagar fram till nån dag innan fölning. Nu är ju inte lektioner fullt lika jobbiga som en terräng, och då hade förmodligen stoet i tråden gått badå dressyr och hopp innan. (beror även på vad man har för lektion förståss)

Den här hästen går inte på lektion utan hon står som privathäst. Ryttaren tränar hoppning varannan vecka och dressyr för en tränare varje vecka. Sen rider hon ju själv så den går hårdare än om den skulle gått på ridskolan. tyvärr..

Det här är ju helt oansvarigt!
Men om nu hästen inte skulle vara dräktig då? Tänk om hon bara är skendräktig det är ju faktiskt inte helt omöjligt. Men trots det ska man ju inte ställa upp i fälttävlan eftersom hästen inte verkar vra i full kondition. hade pratat med ridskolechefen, och kontaktat ägaren igen så de kan ta ut en veterinär. Veterinären borde väl ändå vart där när hästen fastnade eller, för att kolla skador? Inte säkert, jag vet, men det hade jag i alla flal gjort. hade den vet isf inget att säga om saken?

Det här är ju helt oansvarigt!
Men om nu hästen inte skulle vara dräktig då? Tänk om hon bara är skendräktig det är ju faktiskt inte helt omöjligt. Men trots det ska man ju inte ställa upp i fälttävlan eftersom hästen inte verkar vra i full kondition. hade pratat med ridskolechefen, och kontaktat ägaren igen så de kan ta ut en veterinär. Veterinären borde väl ändå vart där när hästen fastnade eller, för att kolla skador? Inte säkert, jag vet, men det hade jag i alla flal gjort. hade den vet isf inget att säga om saken?

Nej det är ju det..Tänk om hon inte är dräktig och så har man kommit med en massa anklagelser..
Mm Veterinären borde ju ha varit kvar men det sprang fram massa folk till dom och en sjukvårdare och dom såg väl att hästen såg okej ut. Så jag antar att veterinären inte kollade på hästen.. Hon gjorde ju iofs en veterinärbesiktning innan men om jag vore veterinär skulle jag nog tro att den var tjock eller något..för vem fan ställer upp på en fälttävlan med en dräktighäst liksom?:confused:

skulle bara meddela att hästen har åkt hem till sin ägare nu. Det hade tydligen kommit mjölk ur juvret eller nått. Så troligtvis om hon inte bara är skendräktig så kommer det kanske ett föl om ett tag..Förhoppningsvis ett friskt föl!!

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 804
Senast: Lobelia
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 107
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt... 2
Svar
27
· Visningar
6 609
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Åh, jag är så förvrid just nu så jag vet inte vad jag ska göra. Det ska ju vara roligt att åka till stallet, men med den känsla jag har... 2 3
Svar
57
· Visningar
8 184
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka