Vad kan era 3-åringar?

Sv: Vad kan era 3-åringar?

Rebeccah skrev:
Ni som har treåringar just nu, vad kan de?

Gärna bilder. :)

Den ena (haflinger) kan leva livet på sommarbetet... börjar väl kanske ridas in i höst eller i vinter eller till våren, ingen brådska med henne...;)

Den andra (haflinger) håller på att sittas in, har haft ryttare på fem gånger.. igentligen för tidigt, men i år blev det så..
Annars väntar vi helst med inridning tills tidigast vintern som tre åringar..
Har ingen brådska med hästarna då det inte är nån specifik tävling/test dom skall vara med på...

Hanterar du dem mycket?
Tränar du mycket från marken eller låter du dem bara "gå" tills det är dags för inridning?

Mycket Nh träning, den som är på bete är inte hemma, men den som är hemma marktränas ca 4 gånger i veckan av mig och ägaren, promenader mm. premiering på g, så det tränas det också på...;)
Annars marktränas dom från att dom är avanda fram till inridningen..

Har du bytt til en unghäst nu?

Min treåring (nsv/vbl) går på bete med morsan och hanteras sporadiskt. NH-tränad och sutten på, i stort sett inget mer....
Ska ridas in under sommaren och börja tränas till hösten. Förhoppningen är att kunna starta i någon lättare tävling nästa år!;)

Min 3-åring (quarter) rids i skritt, trav och galopp. Har börjat träna henne för start i pleasure i höst. Har även börjat lite smått med trail hinder. Lullar i skogen för att få lite avkoppling.

golden_tinka skrev:
Har du bytt til en unghäst nu?

Det blir nog så, ja.
Jag var och tittade på en helt underbar häst idag, jag har aldrig sett en sån vacker häst. Fux med stjärn och hur kelig och gosig som helst, visslade man kom hon springande och jag blev bara :love: .

Men som sagt, hon är 3 år och är i stort sett bara insutten så det blir mycket jobb. Men jag känner att det kommer att gå, för det första är hon i rätt storlek och för det andra så har jag tillgång till hjälp med träning varje dag eftersom tränaren bor på gården. :)

Jag får se hur det blir, jag ska tänka igenom det och ev. också titta på andra hästar innan jag bestämmer mig.

Vad kul hoppas att du hittar den rätta... men det kan ju va bra att se och prova så många som möjlihgt så du verkligen är säker på vad du vill ha! en unghäst kräver ju så mycket mer av dig som person!
Lycka till!!:)

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 598
Senast: Nepenthe
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter UVM-stoet Emmylou ser ut att vara mer än redo att försvara sin Breederstitel från förra året. På fredagen vann hon 7-åringarnas kval på...
Svar
0
· Visningar
97
Senast: Gunnar
·
Kultur Snart är det jul och jag är på jakt efter böcker åt min 4-åring. Det vi är ute efter är böcker med illustrationer. Där det händer...
Svar
15
· Visningar
312
Senast: Badger
·
Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
763
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur