Sv: Vad kan detta vara?
Hej!
Jag tycker att det ser ut som ringorm.
Min förra foderponny hade det, hon fick det av en hagkompis som nyligen var importerad från Irland, det är visst vanligare där.
Jag har hört att ringorm kan ligga latent i kroppen rätt länge innan det bryter ut (osäker).
Fläckarna blev inte större än vad de var från början, däremot fick hon fler efter hand.
Jag upplevde inte att ringormen var så smittande som "alla" säger. Jag fick inte det och inga av de andra hästarna i stallet fick det heller, Irländaren stod i ett annat stall på gården. Jag gick ju inte direkt och pillade på dom andra hästarna. Det enda jag gjorde för att undvika att bli smittad var att tvätta händerna efter jag varit i stallet, vilket jag ändå alltid gör...
En som jag känner har varit sjuksköterska, hon hade varit i kontakt med många som hade haft ringorm och hon fick inte det heller.
De som själva får ringorm får det ofta genom sina husdjur och då de som har djuret sovandes i sängen.
Nu är det ju lite skillnad mellan en häst och en hund, hunden har man ju mer kontakt med dygnet runt än vad man har med hästen.
Jag fick bukt med ponnyns ringorm med fotsvampssalva (pevaryl).
Man kan prova att tvätta med svamp"dödande" schampoo som Hexocil och sätta på pevaryl... kan väl aldrig skada??