Vad kan detta vara?

G

GaurdianAngel

Hittade 2 st sådana sår på tiken min. Kan det vara ringorm? Någon som har förslag. Det ena upptäckte jag för några dagar sedan och den andra nu i morse. Den måste ha uppkommit här i hemmet. Sen är hon på och kliar sig lite grann, men det kan mkt väl vara för att hon har börjat fälla sommarpälsen nu.

Förslag?

9417-1328151128070207.jpg

9417-6910151128070207.jpg

Sv: Vad kan detta vara?

Vätskar dom ??
I så fall, så kan det vara sk "sursår".
Då behövs penicillin + en speciell cortisonsalva.
Det är vad vi fick när en av våra hundar fick ett "sursår"

Nä, de vätskar inte. Det första såret trodde jag kunde bero på en liten ettrig dv.pinsher :angel: men hon var tydlligen oskyldig. De har bara uppkommit och så efter ett dygn har de varit torra och fina.

Kan det vara fästingbett???? Det brukar ju se lite äkligt ut efteråt??

jag kanske låter dum nu men kan inte se så 100% på bilderna men ser det inte ut som något typ av bett(insekt eller annat)?? Kan hunden kanske tuggat på sig själv på dessa ställen???

det skulle nog kunna vara ringorm.. Är det typ torrt skorvigt?? Pilla inte allt för mkt så du inte får det själv om det är det.. Vi hade det på hästarna när jag jobbade i stall och där började det med att pälsen lixom reste sig och släppte till runda torra kala fläckar..

Ja, hon har även lite torrt skorv uppe på ryggen, men det är inte på ett runt område utan lite hur som helst. Men runda fläckar kanske inte är nödvändigt att det är?

Vill inte ha ringorm!!!

Kan hon ha fått streptokocker? Min hund hade det i huden för några år sedan och det såg exakt lika dant ut!

vi har haft liknande fläckar på vår bulldogg och uppfödarna kallar dem "hot spots".
i vårt fall blir de precis runda, är "mjöliga" i kanterna och pälsen lossnar om man skrapar bort det mjöliga. vätskar inte nämnvärt, men kliar. fläcken blir större och större om man pillar...
vi fick rådet att raka rent över fläcken och sedan tvätta och ev smörja med en cortisonsalva. detta har fungerat för oss vid de tillfällen de dykt upp. ett annat tips från veterinären var att blanda äppelcidervinäger i sista sköljvattnet när man duschat hunden. detta skall göra miljön surare för de bakterier som kan orsaka hårsäcksinflammationer tex.

Hon har haft hot spot tidigare, men det såg inte ut riktigt så här. Det var mer vätskande och svullet.

Och hot spots kommer väl inte bara så där? :confused: Min fick det när hon hade badat och tyvärr hade lite underull kvar = låg blöt lite för länge.

Men det kan säkert se olika ut.

Ja, jag får ringa uppfödaren imorgon.

Usch då. :eek:
Min första tanke var också ringorm, just för att det ser väldigt... runt ut. Men jag är urkass på hudåkommor.

Lycka till i alla fall, och meddela gärna när du fått någon klarhet.

(min hund har ju också något konstigt hud/pälsproblem, det har ej blivit förändrat sedan vet.besöket utom en pytteliten fläck mitt på ryggen... :confused: )

Hej!
Jag tycker att det ser ut som ringorm.
Min förra foderponny hade det, hon fick det av en hagkompis som nyligen var importerad från Irland, det är visst vanligare där.
Jag har hört att ringorm kan ligga latent i kroppen rätt länge innan det bryter ut (osäker).

Fläckarna blev inte större än vad de var från början, däremot fick hon fler efter hand.

Jag upplevde inte att ringormen var så smittande som "alla" säger. Jag fick inte det och inga av de andra hästarna i stallet fick det heller, Irländaren stod i ett annat stall på gården. Jag gick ju inte direkt och pillade på dom andra hästarna. Det enda jag gjorde för att undvika att bli smittad var att tvätta händerna efter jag varit i stallet, vilket jag ändå alltid gör...
En som jag känner har varit sjuksköterska, hon hade varit i kontakt med många som hade haft ringorm och hon fick inte det heller.
De som själva får ringorm får det ofta genom sina husdjur och då de som har djuret sovandes i sängen.
Nu är det ju lite skillnad mellan en häst och en hund, hunden har man ju mer kontakt med dygnet runt än vad man har med hästen.

Jag fick bukt med ponnyns ringorm med fotsvampssalva (pevaryl).
Man kan prova att tvätta med svamp"dödande" schampoo som Hexocil och sätta på pevaryl... kan väl aldrig skada??

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 948
Hundhälsa Har en hund på drygt 2,5 år som haft problem med magen och därför går på elimineringsdiet. Hills z/d, färskt hjortkött, standardt immun+...
Svar
5
· Visningar
430
Senast: Sol
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 561

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka