Vad kan detta vara?

S

sonhador

jag har ett lettiskt halvblod på 6 år, som det inte går att lyfta benen på. Hon liksom flyttar över vikten till de benet man ska försöka lyfta. Lyckas man flytta över vikten till de andra benet, och få upp hoven får man hålla den en stund. Sen smäller hon ner hoven, vissa gånger har hon varit nära på att falla ihop på sidan. När vi har skott henne har vi tagit ut veterinären för att sedera henne. Har funkat ganska bra, men hon håller på så iallafall. Senast hovslagarnen var här tappade hon skon samma dag eller dagen efter.

Hon är nyligen importerad till Sverige. Har haft föl.

Vad kan detta vara??

Har läst en hel del, funderar lite på laminitis, men är inte helt hundra på vad det är för något. Står olika överallt. På vissa ställen är det samma som fång, andra ställen är det ett förstadie till fång. Ska ringa vet.

Men vill ha lite funderingar på vad det kan vara. Någon som varit med om liknande saker?

Sv: Vad kan detta vara?

Laminitis är fång.

Varför tror du att det är någonting medicinskt fel på henne? Kan det inte vara en uppfostringsgrej?

Gör hon likadant med alla fyra benen?
Det kan naturligtvis vara som hon inte är tillräckligt hanterad och inte van vid att lyfta hovarna. Men hon kan säkert lika gärna ha ont någonstans så att hon tycker det är jobbigt.

En häst som har laminitis dvs fång är sjuk, har akut ont i sina hovar och kan då bete sig exakt så som du beskriver. Men då är den säkert också halt och har svårt att röra sig. Jag antar att din inte är det?

Rider du henne, hur fungerar det i så fall? Hur gick det på veterinärbesiktningen? Jag förstår det som att du nyligen har köpt henne?

Vad säger den veterinär som har varit med vid skoningar?

Det blev nog mer frågor än svar men kanske ändå ngt förslag.

Hoppas att det går bra med din häst!

Köpte för ett halvår sen en häst som betett sig på samma vis. En omusklad häst med dålig balans och dessutom ouppfostrad!

Med mycket konsekvent träning och i takt med att musklaturen stärkts, så har hon kunnat hålla balansen bättre och bättre.

Idag 6 månade senare kan vem som helst lyfta benen på henne utan problem.

Och denna häst ramlade verkligen ihop! Hon la sig ner så fort det blev besvärligt. :crazy:

Pröva att låta henne ta stöd med sidan mot en vägg. Ibland är det lättare om dom har nåt att luta sig mot :)

/zelma

Hon är nyligen importerad till Sverige.

Testning av ledarskap skulle jag påstå.
Eller dåligt uppfostrad i grund och botten.

Ev. kanske hon får ont när hon belastar motsvarande ben och därför vill den inte lyfta ena benet. Men då borde du se fler symptom.

Jag har haft lite otur med en knasig hovslagare.
Min ordinare hovis hade semester och en annan ringdes in. Tyvärr en dålig erfarenhet, då denne började bråka med min häst (unghäst) och det slutade med att hovslagarn började skrika och veva med armarna och hästen kastade sig.

Innan detta hände funkade det att lyfta hovarna, men efter har jag haft samma problem som du. Hästen ville inte lyfta på hovarna. La all tyngd på det ben man försökte lyfta. Fick man upp en hov så började hon veva med benet. Kunde hugga en i rumpan också när man stod med framhoven i handen.

Jag har övat med godis! Står bredvid med godis i hand och puttar på benet. När hon lyfter benet, om än bara en liten stund så får hon godis.
Så gjorde vi några gånger om dagen en period, tills hon accepterade att lyfta upp hoven.
Sen fick hon godis när hon höll den upplyfta hoven stilla, sen fick hon godis när hon stod stilla med framhoven mellan mina knän (hovslagarställningen)
osv...

Idag funkar det att lyfta igen som vanligt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 732
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 648
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 807
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 582
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka