Vad kan det vara?

E

eiwo

Min häst har börjat bete sej lite konstigt när vi rider nu den sista månaden. Det känns som om han 'tappar' höger bakben, har inte sett när han gjort det så jag kan inte säga hur det ser ut men hela rumpan liksom 'gungar till' lite, som om han inte riktigt hunnit räta ut benet innan han sätter ner det så att det 'fattas' några centimeter. Det är bara höger bak, och bara när man skrittar på lång tygel, har aldrig känt det när vi jobbar. Det händer både i början och i slutet på passet, ibland gör han det inte alls, och ibland uppemot fem gånger. I genomsnitt är det kanske två gånger varje gång vi rider.

Equiterapeuten var ute för lite över en månad sen och hittade inget fel på honom, förutom att han lyfte höger ben lite lustigt. Han lyfte det liksom utåt/uppåt istället för rakt uppåt (har jag för mej att hon sa.) Ingenting som syntes vid longering, utan bara när man lyfte det med 'handkraft'.

Tänkte höra om någon har en aning om vad det kan vara? Det händer lite, lite oftare nu men det har inte blivit någon dramatisk förändring. Tänkte ringa vet. i morgon och rådfråga, om de tycker att han borde undersökas på klinik eller om det räcker att en vet. kommer ut. Jag vill definitivt att någon kollar på det, men vet inte riktigt vad som är bäst.

Tacksam för tankar och svar!

Sv: Vad kan det vara?

Ryggproblem, ledinflammation, ojämn muskulatur, dålig verkning mm mm.
Kan också vara så att hästen är lite snubblig och har dålig koll på bakbenen, men eftersom du upplever att problemet tilltar så bör det kollas upp.

Ja, det första jag tänkte på vad att han bara var snubblig, men då borde det väl inte bara vara det ena benet, om det är 'allmän snubblighet'? Att det beror på ojämn muskulatur kan vara rimligt, han är svagare i vänster varv och vill gärna skjuta ut höger bak på volten, kanske kan det ha något samband.

Ja, det första jag tänkte på vad att han bara var snubblig, men då borde det väl inte bara vara det ena benet, om det är 'allmän snubblighet'? Att det beror på ojämn muskulatur kan vara rimligt, han är svagare i vänster varv och vill gärna skjuta ut höger bak på volten, kanske kan det ha något samband.

jag hade låtit undersöka hästen grundligt.vet och röntgen massör osv
det låter inte riktigt som en patella upphakning men liknande om jag har förstått dej rätt

skulle också låta bli att rida tills hästen är vet undersökt

Precis så där var det med vår förra ponny. Och hon visade sig ha knäledsinflammation. Just det där att hon tappade ena bakbenet. Åk till klinik och kolla upp.

Att "tappa" ett bakben är ett klassiskt tecken på knäledsinflammation. Åk in till klinik och kolla upp!

Ta ut en duktig kiropraktor, är mitt tips. Kan vara liknande min pålles problem.
Han var/är svag i vänster galoppen, svårt böja åt höger, flytta höger bak; det mesta som involverade höger bak.
Det visade sig att han var sned i bäckenet sen flera år. :( Därav omusklad höger bakparti och vänster bog. Går att rätta till, men krävs mycket arbete efteråt för att bygga rätt muskler.

Okej, låter som om den allmänna 'dommen' är undersökning på klinik, är borta hela dagen i dag och i morgon, så får be mamma ringa och beställa tid så jag får honom undersökt så fort som möjligt. Vad gör man mot en knäledsinflammation? Hur går undersökningen till? Ungefär vad kan det gå på att behandla? (så jag vet om jag redan nu ska förbereda mamma på att jag måste låna pengar, eller om jag kan betala kalaset själv.)

Tack för hjälpen!

du får antagligen röntgen, genomgång av alla benen inte bara på det dåliga. Skador kan finnas på andra ställen också men märks bara på bakbenet.

Hittar ni bara ledinflamation så får kan troligtvis spruta i leden samt något antiflamatoriskt. Ordineras vila och lugna skrittpromenader.

Bör gå på försäkringen om ni har sådan!

Åk in på klinik och undersök!

Nu på fredag bär det av till Strömsholm, skulle ha åkt förra måndagen men bilen pajade och våran andra bil klarar inte av att dra transporten uppför backar, och det är ganska många sådana på vägen...

Pålle har inte 'tappat' benet på nästan två veckor nu, vi har gått promenader på ca 30 min/dag (enligt veterinärens råd, hon tyckte inte att vi skulle ställa av honom helt så länge han inte blev sämre, och det har han ju inte blivit). Dock är han mer eller mindre ohanterbar, bockar, stegrar och håller på som om han aaaaaldrig blivit ledd förut ;) Överskottenergi kanske?

Kom på några frågor angående besöket på kliniken... Finns det några regler angående om hästen ska ha grimma/träns? Har läst på hemsidan men inte hittat något. Hur är det med pass, måste man ha med det? Saken är den att han inte har något pass ännu, ägaren (jag är bara fodervärd) har skickat in papprena men inte fått något pass. När jag bokade tid sa de bara att jag skulle ta med hans försökringspapper, inget om ett pass. Ska jag kanske ta med en kopia på registreringsbeviset, utifall att?

Märks det att jag aldrig varit på Strömsholm med häst förrut? :p Hundarna är dock stammisar där, men det hjälper ju inte mej så mycket...

Berätta gärna hur det går för dig. Jag upplever lite samma sak med min häst i höger varvet, att hon liksom "tappar" bakbenet/bakdelen och snubblar till/sätter sig lite, svårt att beskriva. Men hon är i övrigt ohalt.
//Ebine.

Hej! Hade helt glömt bort den här tråden, ursäkta! :o Vi var hos veterinären den 14e, då hade han inte 'tappat' på över två veckor men vi tog det säkra före det osäkra och åkte in ändå. Väl där gjorde vi böjprov och longerade honom men vet. hittade inget, så han tyckte att det var onödigt med röntgen. Helt fräsch i alla benen. Fick rekommenderat att åka hem och sätta igång honom försiktigt och ringa om det hände igen. Vi har varit i full gång i kanske två veckor nu och vi har inte märkt någonting (jag eller medryttaren).

I måndags tror jag att han tappade, men eftersom vi red i snårig skog med dåligt underlag kan jag inte svära på om han tappade eller om han bara halkade/snubblade. Ringde iaf Strömsholm som sa att jag skulle avvakta, tyckte nog att jag var lite hönsmamma :angel: Sen dess har jag inte märkt något alls.

På torsdag kommer min ET ut och kollar igenom honom, har bett henne att kolla extra noga på höger bak.

kl

Har försökt googla, men jag är inte så bra på det så jag frågar här :D Vad orsakar knäledsinflammation? (Det var det vet. tyckte stämde bäst med beskrivningen). Kan det bero på överansträngning? Kan det ha något samband med väldigt leriga hagar? (Han gick i en extremt lerig hage då det hände, några dagar efter vi bara skrittade honom flyttade han till en hage som inte alls var lerig och går där nu med, fortf. ingen lera. Tänkte eftersom lera är jobbigt och tungt att gå i...) Vill veta så mycket som möjligt!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 882
Senast: Askur2017
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag satt i kökssoffan med amningskudde och min 3 månader gamla dotter i knät. Jag tittar på när min man och treåring ”spelar” schack när...
Svar
8
· Visningar
1 491
Senast: Crossline
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 795
Senast: Jahaja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V