E
eiwo
Min häst har börjat bete sej lite konstigt när vi rider nu den sista månaden. Det känns som om han 'tappar' höger bakben, har inte sett när han gjort det så jag kan inte säga hur det ser ut men hela rumpan liksom 'gungar till' lite, som om han inte riktigt hunnit räta ut benet innan han sätter ner det så att det 'fattas' några centimeter. Det är bara höger bak, och bara när man skrittar på lång tygel, har aldrig känt det när vi jobbar. Det händer både i början och i slutet på passet, ibland gör han det inte alls, och ibland uppemot fem gånger. I genomsnitt är det kanske två gånger varje gång vi rider.
Equiterapeuten var ute för lite över en månad sen och hittade inget fel på honom, förutom att han lyfte höger ben lite lustigt. Han lyfte det liksom utåt/uppåt istället för rakt uppåt (har jag för mej att hon sa.) Ingenting som syntes vid longering, utan bara när man lyfte det med 'handkraft'.
Tänkte höra om någon har en aning om vad det kan vara? Det händer lite, lite oftare nu men det har inte blivit någon dramatisk förändring. Tänkte ringa vet. i morgon och rådfråga, om de tycker att han borde undersökas på klinik eller om det räcker att en vet. kommer ut. Jag vill definitivt att någon kollar på det, men vet inte riktigt vad som är bäst.
Tacksam för tankar och svar!
Equiterapeuten var ute för lite över en månad sen och hittade inget fel på honom, förutom att han lyfte höger ben lite lustigt. Han lyfte det liksom utåt/uppåt istället för rakt uppåt (har jag för mej att hon sa.) Ingenting som syntes vid longering, utan bara när man lyfte det med 'handkraft'.
Tänkte höra om någon har en aning om vad det kan vara? Det händer lite, lite oftare nu men det har inte blivit någon dramatisk förändring. Tänkte ringa vet. i morgon och rådfråga, om de tycker att han borde undersökas på klinik eller om det räcker att en vet. kommer ut. Jag vill definitivt att någon kollar på det, men vet inte riktigt vad som är bäst.
Tacksam för tankar och svar!