Vad kan det vara?????

N

NickDaloy

Hittade en dräktig kviga i skogen i förrgår. Hon låg på marken och kved, skadad i ögat och ena hornet avslaget. Hon kunde inte ta sig upp därav skadat öga. Hade försökt länge. Stel i bakbenen. Hon var i 6e månaden så hon skulle inte kalva.
Hon hade hög feber och lite svårt att andas. Vi sköt henne igår. Vad kan hon ha blivit sjuk av? Inte blåtunga väl? Vet. ville inte ens undersöka henne pga ögat.

Sv: Vad kan det vara?????

Hej
Om jag inte har fel så var väll just fjälkinge ett av de ställena de hittade sista fallen på. Men hade hon symtomen, kollade ni nosen, dräglade hon, snorade hon.....
VAd sa vet och vad hände?
Berätta mera.... tror man kan säga att vet har just gjort ett tjänstefel... men måste veta mera först. Kom han ut eller vägrade han......

Han kom och tog en snabbtitt och sa att vi skulle skjuta henne. Han undersökte henne inte noga. Han trodde hon sträckt korsryggen, men det får man inte feber av. Lite snorig var hon.
Gården i Fjälkinge är greven, men det sprids inte mellan djuren.

Är där ekollon där hon gick? Har hört att det har varit många kor som blivit förgiftade nu på senaste tiden.

Nej inte mellan djuren, men svinknotten som flyger fram och tillbaka mellan gårdarna och biter de olika djuren.

Trodde bara att det var hästar som inte tål dem, att kor var ok och att grisar älskade dem.

Man brukar inte höra talas om att kor blir dåliga av dom men tydligen så kan dom bli det. Vi har börjat flytta en del kvigor som har gått på bete där det finns väldigt många ekar. Det är väl nu när betet är sämre som dom börjar äta en massa ekollon.

Vilken jäkla tur att vi inte har några sådana i närheten alls, för min lisa hade smaskat i sig som en galning säkert, hon äter ju allt annat, sist var det 2,5 meter gummislang. Så dessa hade nog oxå gått ner.

:laugh: Låter ju ganska så segt att äta en gummislang.
Tror inte att det är så farligt om dom bara äter lite men när betet inte är det bästa så kan dom nog plocka i sig en hel del ekollon.

Inga ekollon. Tyckte han kunde tittat på henne ändå.

Obduktion?
Kan vara intressant att veta vad hon dog av:)
Hon kan inte ha blivit förgiftad inifrån om tex kalven dött tidigare?
Det låter ju som ngn form av förgiftning iaf..

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 198
Senast: Lisa2014
·
J
Hästvård hej, är så gott som bruten i två delar när det gäller poan, skadan samt försäkringstvist. jag drar hela historien från början. LÅNGT...
Svar
16
· Visningar
6 399
Senast: juliag
·
Katthälsa Har varit på djursjukhuset med andra katten idag och mest sannolikt har hon herpes i ena ögat :cry: Vad fan gör jag nu?? Hon är allt...
Svar
17
· Visningar
10 156
Senast: Omorfia
·
Hästvård Först och främst; vi har kliniktid, inte förräns om 14 dagar tyvärr så jag ska ringa och höra om jag kan få en tidigare på annan klinik...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
6 098
Senast: Terja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar