Vad kan det vara?

S

sarinon

Kan börja med att säga att denna häst inte är min, och att veterinär ska tas ut, men ägaren är tyvärr lite slö så det går rätt sakta.. :(
Har även hört följande av hästens ryttare (inte mig själv), men då jag tidigare haft mky kontakt med hästen och "uppfostrat" den blir jag såklart orolig och börjar fundera.

Börjar med lite bakgrund.
Hästen i fråga, en då sjuårig hingst, började ridas i höstas, efter att ha stått ett tag. Tidigare gick han tidvis i skogen och ägarens ambition har varit travhäst.

Han började som sagt aktiveras i höstas igen, och reds sedan lite 2-3 ggr/ vecka under hösten/vintern.

Hästen har under perioder varit lite bråkig, stegrat, backat och hållit på, vilket har ursäktats med att han är oerfaren på ridningen.
Han har även under senare år fått hosta, förmodligen pga dåligt hö.

Nu på senare tid har hästen blivit magrare, och hostat så fort han blivit borstad, liksom när han blivit riden.

Ryttaren beskrev det som att han höll på hosta upp hela magen när han reds och när man tryckte på halsen.

Vad kan det vara? Någon som varit med om ngt liknande?
Fråga gärna, om ni behöver veta nåt mer.
Alla tips är välkomna.

Tack på förhand!

Oj, oj.
Illa att ni inte fått ut veterinär som kan ställa diagnos på hostan. Är det så illa som du säger verkar det långt gånget och det är bara att hoppas på att det går att behandla!

Under tiden: Byt ut ert dammiga hö mot ensilage, och om det inte finns så blöt i alla fall höet. Fundera kring stallmiljö och stallrutiner. Ventilation, foder, utevistelse et.c.

Att hästen varit istadig vid ridning behöver inte hänga ihop med hostan.

Säg gärna till om du vill ha utförligare tips om vad ni kan förändra ang. stallmiljö och rutiner, men se nu först till att ägaren får ut veterinär!

Tidigare år har jag varit där regelbundet 1 gång/vecka och på så vis haft rätt bra koll på hästar och rutiner. Nu har jag tyvärr, (för hästarnas skull) flyttat och pluggar på annan ort och är inte hemma annat än på loven.

Det är ett litet stall hemma hos ägaren, som för övrigt ägnar hästarna rätt lite tid.
Nytt hö har tagits in för i år, det är bara att hoppas att det är bättre än tidigare år.
Ventilationen går igenom den större ladugårdsbyggnaden.
Han är ute rätt mkt, liten hage där han mest står stilla.

Att tjejen som ridit han sen i höstas nu slutat pga bråk med ägaren gör ju inte saken bättre när hästen nu inte blir ompysslad som innan.

Hoppas bara att han tar ut vet även utan påtryckningar från ryttaren.

I höstas mådde han i stort sett bra.

Hur menar du att ventilationen går genom den stora byggnaden?
Gissar att hostan uppkommer som reaktion på dålig ventilation + dåligt foder. Det är åtminstone positivt att hästen är utomhus mycket.

Stallet ligger i en del av den stora ladugården, skulle ha förklarat tydligare. :smirk:
Där finns en stor ventilationsanläggning.
Men ägaren mockar slarvigt så det luktar mkt ammoniak ändå, främst sommartid.

Först av allt, den här hästen verkar behöva en ordentlig insats mot hostan, vet.besök först av allt för att kolla upp vad det är, hur långt det gått och vad man kan göra.

Nu utgår jag från att det är damm/mögelhosta: Stora ladugårdar har en tendens att bli dammiga... och om hö och spannmål lagras uppe på körbron så finns det risk att damm därifrån kommer ner i ladugården/stallet.

Att årets hö kan vara bättre hjälper inte så mycket om det ges torrt, när hostan gått så långt. Höet behöver blötas eller så ska hästen ha ensilage.

Hästen behöver röra på sig för att hålla cirkulationen igång och "hosta ur" sig. Det låter som det har gått långt och det finns ju en gräns där hästen tappar kondition och kanske redan har lungemfysem - det blir tungt för hästen att röra på sig. Ond cirkel.

Tror du ägaren är beredd att satsa tid och pengar på att få hästen frisk?

Man kan ju bara hoppas det, för det är en jättefin häst.

Men det är en sönderstressad jordbrukare som tagit på sig lite för mycket att göra.
Det var jättebra när han hade en tjej som red honom, men nu när hon har slutat... Jag vet inte.

Alltid tråkigt när man känner att man inte kan göra något... Förhoppningsvis går det inte så långt att det blir ett fall för djurskyddsinspektören.

Skulle du kunna förklara lite mer om lungemfysem?

Har i alla fall pratat med ägaren nu och han skulle ringa vet i de närmsta veckorna, nu när semestern va över..:)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 985
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
856
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 347
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar