Vad kan det vara?????

karolinakempe

Trådstartare
Hej!
jag skulle behöva hjälp av buke folket med att lista ut vad min häst kan ha dragit på sig. Han gick lindad alla fyra med BOT när detta visade sig.

Dag 1 : kommer in från hagen och har en mjuk "knöl" på skenbenet höger fram.
ej halt eller tryck öm men benet är varmt samt "knölen" jätte varm. hästen pigg och glad ingen feber, äter bra o.s.v

Dag 2: knölen lite mindre dock hårdare, samma idag ej halt eller tryck öm men kokhet över knölen och benet är varmt.

Överben tänker jag men han har redan två överben och då blev han rejält trycköm och halt av dem.

Vad sitter fram på skenbenet ???
tack på förhand

Sv: Vad kan det vara?????

Bandagetryck av knöligt vaddstycke kanske... lätt hänt med stallbandage eftersom man ej drar åt så hårt. De kanar lätt och det kommer in strö/grus etc under.

okej men då är det inget jag behöver oroa mig för då?
ha honom olindad och kyla eller???

Är hästen van vid BOT? Vet flera hästar som har fått lite reaktioner om dom gått lindade för länge med paddarna om dom inte varit vana. Den som var värst använde dom täcket på dagligen men blev sen "bubblig" i hela benen första gången den var lindad med BOT-paddar en längre stund och det försvann inte på flera dagar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min treåring kom igår in med en KRAFTIGT svullen has. Han är halt, något varm men inte märkbart öm vid beröring. Inga som helst sår...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: jakobe
·
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 475
Senast: Robina
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka