Vad kan det vara? Mager, rinnigt öga, bukandas

95johsv

Trådstartare
Min häst började gå ner i vikt vid installningen, det var dock inplanerat iom han samtidigt motionerades mera. Han åt bra och var glad. Hade några kilo att gå ner så det var OK.

Så slutade han äta, magrar av. Nu är det såpass att jag inte kan jobba honom ordentligt. Har ökat kraftfodret, samt låter honom beta ca 3-4 timmar per dag.

Såg nu också att han bukandas. Han är luftsnappare och har inte sett det innan men nu är det väldigt tydligt. Vissa andetag är normala med de flesta är ner till virveln/knät och så ser jag hur han spänner där.

Hans högra öga rinner massor. Har sköljt, inget bättre. Nosen kan droppa, men den droppar oftast när det är kallt ute och min näsa rinner också.

När han började med sin matvägran gick han själv i en hage utan gräs. Låter honom gå på gräs och med kompisar nu viss del av dynget för att se om han äter bättre. Lite bättre blev det nog men inte mycket.

Ger honom mer hö än han äter, lämnar alltid 1kg inne och 1kg ute.

Han äter 5dl solros, 3,5dl linfrökaka, 1-2dl olja och ca 5,5 kg hö av kassa värden (ger honom 7,5kg men han ratar 2kg minst).

Vetrinär kommer den 17e men finns det något mer jag kan göra nu? Vill hålla honom igång för huvudets skull. Han mår inte bra av för mycket vila. Jobbar honom nu 3-4 dagar i veckan, där det är jobb ifrån mark 1 dag, uteritt skritt/trav 50/50 ca 1timme en dag, promenad ca 1½timme 1 dag och ev en uteritt till. Vi har ingen paddock som går att använda (för mjuk för hans ben enl vetrinär). Han går just nu det minsta jag kan hålla utan protester.

Det är ganska mycket jord i höt, hittar lerkakor bla ibland. Skördat sent, är ganska grovt.

Anledningen till att han går själv delvis är att han har lätt för fång...

Så har ni några ideer vad jag kan göra innan vetrinären kommer? Någon ide vad som kan vara fel?

Sv: Vad kan det vara? Mager, rinnigt öga, bukandas

1. Ge fri tillgång till ett bra grovfoder. VIKTIGAST
2. Ordentligt avmaskad?
3. Kollat tänderna?
4. Man kan ge lite B-vitamin vid dålig aptit.

Tycker det låter som luftvägsproblem... Särskilt med tanke på att du säger det är mkt jord i höt och han bukandas. Hur blir han efter motion? Puls, andning? Tar det lång tid för han att återhämta sig?

Varför tar det sån tid innan veterinären kommer?

Skulle försöka ha han ute så mkt som möjligt, vattna höt och se till att sortera bort dåligt hö. Fast han verkar ju även rata höt så frågan är om det verkligen är bra för han.... Skulle nog försöka få tag på ett annat hö.

Är han röd i det rinniga ögat? Då kan det vara en inflammation. Annars kan han ha en trång tårkanal. (Ev kanske en svullen tårkanal om han inte tål höt)

Hoppas det går bra med pållen och berätta gärna vad vet säger!

Ju längre han går med alla symtom, ju längre kan det ta att få honom frisk, varför dröja så länge med vet ?
Hej Från Hambo

tippar på luftvägsproblem. allergi?
det var det första Jag tänkte på när jag läste.

Om någon av mina hästar hade mått sådär dåligt, hade jag tillkallat veterinär direkt. Vad väntar du på?

Han kanske lämnar höet för att det inte är bra hö?
Han kanske inte tycker om grovt hö med jord i - mina hästar hade definitivt inte ätit av det.
Så mitt tips är att byta grovfoder.

1 han har fri tillgång... Han äter inte mer än han än att han alltid lämnar.
2 ja, kollad med träckprov och blodprov. Avmaskad emot styngflugan iom första frosten som låg 3-4 dagar.
3 försöker få ut tandläkare tidigare alternativt kollas de av vetrinären.
4 ja funderat på det men tyvärr har jag inte hittat b-vitamin utan melass. Han reagerar på melass även i små små mängder med gallor och magproblem.

Efter motion verkar han må bättre. Han är inte flåsig lång tid efter utan som han alltid varit, hämtar sig ungefär lika snabbt som andra hästar i stallet.

Vetrinären har mycket inbokat och han är den som är duktigast som kommer hem runt här. Har inte haft honom innan utan många andra har rekomenderat honom.

Rinniga ögat är inte rött, det verkar dock klia. Tycker om när jag kliar honom runt det. Har varit svullet någon gång och det är efter han har kliat sig lääänge. Annars "bara" rinnit.

Ska be vetrinären spola ögat igen. Har gjorts en gång och då var det OK.

Du bör nog kolla om hästen är insulinresistent, eller har cushing.

Vetrinären kan inte komma tidigare... Jag vill inte lasta honom nu i första skedet eftersom han stressar så och magen rasar på honom flera dagar efter. Inte det jag vill just nu.

Jag sorterar så att allt hö med jordkakor osv inte kommer med. Det som dammar synligt åker också åt sidan. Väljer så gott jag kan det bästa höt.

Han tvekar inte att äta höt, han bara äter såååå långsamt. Förut hade jag tvärtom problem, han slängde i sig höt. Nu lämnar han hellere. Samma hö som när han slängde i sig.

Varför ge ett så dåligt hö till en häst med problem i luftvägarna:confused: Det är ju till att be om problem.

Jag håller med Nicke; Vad väntar du på? Ta dit vet. på direkten!

Visserligen tror jag personligen faktiskt att du har problemet mitt framför näsan, men uppenbarligen har du inte fattat det själv.

1 han har fri tillgång... Han äter inte mer än han än att han alltid lämnar.

Ett jordigt hö är inte gott!
Även om just det du ger säkerligen ser bra ut så kan det omöjligt vara det. Jag tvingades att ge min häst dåligt hö en period och visst åt hon det (dock sakta), men inte 17 är det bra för det!

Nu vet jag visserligen inte hur stor din häst är men är alltså detta allt hästen får??? ; Han äter 5dl solros, 3,5dl linfrökaka, 1-2dl olja och ca 5,5 kg hö av kassa värden..
Är det en stor häst så är det verkligen inte bra! 5,5 kg är ingenting.
Tills du får tag på ett bättre grovfoder bör du även höja (tillsätta!) kraftfoder. Ge ex strålucern som komplement till det dåliga höet. (Byt ut en del).

Såg nu också att han bukandas. Han är luftsnappare och har inte sett det innan men nu är det väldigt tydligt. Vissa andetag är normala med de flesta är ner till virveln/knät och så ser jag hur han spänner där.
Det kan ju vara så att det är ett stress syndrom på att hästen inte får i sig tillräckligt med mat (=magproblem och kanske även rastlöshet).
Eller så är det för att hästen börjar få/har fått luftvägsproblem av höet.
Alt. att hästen inte trivs i stallmiljön, men det troligaste i mina öron är nog ändå höet..

Han har aldrig haft problem med luftvägarna. Hostat har han gjort vid förkylning en gång.

Ja höt är inte klockrent, men han har ju ätit det i sedan augusti.

Har nu precis börjat att blanda med fjolårshöt ifall det är fel på det nya, och nej - han åt lika dåligt tyvärr. Har dock provat bara två dagar.

Som sagt: jag vill inte lasta honom nu eftersom han mår så dåligt av det. Han är mager nu ja, men det är ingen fara för sekunden med vikten bara jag lyckas stabilisera honom. Har lyckats stoppa viktnedgången med mer kraftfoder (förut bara solros och ca 1-2dl) men kommer kylan nu är jag rädd att han rasar igen.

Nej det är inte mycket hö, vill att han äter mer. Ger honom mer...

Kraftfodret dock är det mesta han har ätit på flera år, pga fång i många omgångar. Lucern mår han inte bra av. Han svullnar i benen, ganaschen, över ögon osv. Plus att han helst inte äter det.

Magproblem har han haft också i samband med fång. Magsårsmedicin hjälper dock inte.

Som sagt: jag vill inte lasta honom nu eftersom han mår så dåligt av det. Han är mager nu ja, men det är ingen fara för sekunden med vikten bara jag lyckas stabilisera honom. Har lyckats stoppa viktnedgången med mer kraftfoder (förut bara solros och ca 1-2dl) men kommer kylan nu är jag rädd att han rasar igen.

Nej det är inte mycket hö, vill att han äter mer. Ger honom mer...

Kraftfodret dock är det mesta han har ätit på flera år, pga fång i många omgångar. Lucern mår han inte bra av. Han svullnar i benen, ganaschen, över ögon osv. Plus att han helst inte äter det.

Magproblem har han haft också i samband med fång. Magsårsmedicin hjälper dock inte.

Har du provat med lusern helt utan melass,
eller lusern hack?
Undrar, om det inte är stärkelsen i melassen som är boven.
Många fånghästar är överkänsliga mot stärkelse.

Kvarnbyfoders lucern. Fungerade tyckte jag väl, tills jag slutade och såg då skillnaden. Helt melassfri.

Missade din tidigare fråga, Cushings eller liknande. Jodå har pratat med vetrinär om det. Har tagit många olika prover och alla visar normalt eller på gränsen till normalt.

Du kan inte testa att byta helt till fjolårshöt en period och se om det blir bättre?

Det rinniga ögat kan mkt väl vara en trång tårkanal. Spolade tårkanalen på min hos vet pga att det rann lite hela tiden. Var så trångt att det knappt gick spola och gjorde ingen direkt skillnad. Fast låter lite lustigt att det kliar, det får mig att luta över mot allergi igen . Hmm....

Har gett mina hästar A-fil vid känslig mage, rubbad tarmflora. Dom brukar inte var jätte förtjusta i det men det brukar ge bra resultat. Har även gett doffidus (tror jag det heter) i tablett form vid samma problem. (En liten kapsel man kan dela och lägga pulvret i hästens mat). Hade en ponny för MÅNGA år sen som fick fång, skulle avlivas men min väns mor bad att få göra ett försök. Dieten var halm, morötter och a-fil :crazy: Låter kanske tokigt men han blev fullt återställd och levde kvar många år till :D Fast din antar jag är frisk, men kanske behöver hjälp att balansera upp magen.

Det finns många kraftfoder man kan ge hästar som magrar av. (Pellets, müsli mm)

Har hästen dessutom haft fång flera gånger är det väl ännu viktigare med BRA foder och en balanserad foderstat.
Ta analys på fodret (Fast de är ju lite onödigt, bättre att byta först!) och försök få fram en bra foderstat, om du inte redan har gjort det.

Har du sett över stallrutinerna?

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: cactuspower
·
E
Hundhälsa min fina rottis Alfred insjuknade i mars(11) i magsjuka, efter att antagligen ätit nått olämpligt, han var då knappt 1 år och ganska små...
Svar
13
· Visningar
2 594
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025