Vad kan det vara? Mager, rinnigt öga, bukandas

Sv: Vad kan det vara? Mager, rinnigt öga, bukandas

ge höensilage, hästar med problem med andningen ska inte äta vanligt hö inte ens om det är vattnat. har själv en copd ponny. dör nästan av hosta om hon skulle få ett mål med vanligt hö.

Om hästen bukandas och det rinner ur nosen, har den inte problem i luftvägar, lungor då? Och frågan kvarstår; varför ger du ett så dåligt hö till hästen?
Foderstaten, om jag läst rätt, verkar lite märklig ö h t - mer fågelmat än något annat:crazy: Är det inte bättre att ge foder som är anpassat till häst, det finns ju en uppsjö av bra specialfoder om han har särskilda behov.

Har ca 2-300kg kvar av fjolårshöt. Blandar nu, kan inte byta rätt av. Ska prova och se om det blir bättre med fjolårshöt.

Han är just nu helt frisk ifrån fånget, men får tillbaka det väldigt lätt om jag gör fel.

Väntar på svar ifrån analysen. Har analys på fjolårets.

Mycket viktigt med bra foder. Problemet är att all spannmål ger problem. All melass ger problem. Linfrökaka (hippos) äter han, all annan linfrökaka ratar han. Lucern tycker han inte om, äter det väl men inte gärna och dessutom svullnar han av det. Vad har jag missat? Finns det något annat? Funderar på kvarnbyfoders proteinmineral. Lite lucern i det men så lite borde gå bra. Melassfritt osv.

Stallrutinerna är att han är ute mycket, kommer ut vid 6-7 och in vid 20-21. Går halva tiden i skogshage med hö och halva tiden med kompisar och på äng.

Hösilage och ensilage går inte alls. Tyvärr. Magen kolapsar totalt. Kohögar blir det om jag ger honom ½kg ihop med höt. Tyvärr :(

Hästen verkar inte alls må bra. Kan bero på att den inte fått någon näring sedan den stallades in. Solrosfrö?? Varför får den inte ett riktigt kraftfoder med näring i ?
Ta ut en veterinär och sluta rid på hästen!

Det rinner ur nosen när det är kallt ute. Dvs även när jag har rinnig näsa. Inte annars. Höger öga rinner, inte vänster.

Ja jag har funderat på andningsproblem, dels därav denna tråden. Men det är så mycket som inte stämmer. Han är inte flåsig efter motion. Gick igår ca 1h promenad, 5 min trav. Inget flås alls efter traven, bara glad. Han flåsar mindre än vissa stallkamrater.

Det är väl så att jag inte tycker höt är så totaldåligt. Med ganska mycket jord menar jag att det är jordkakor i på viss områden. När jag gräver igenom höt så kommer en jordkaka var 50e kilo eller så.

Men jag håller på att gå tillbaka till fjolårshöt nu får se hur det blir. Tvyärr lika illa hittils.

Nej han mår inte bra.

Däremot påhopp om att han inte får näring sedan han stallats in betackar jag mig för. Han har ätit hö hela sommaren, inget bete alls. Det nya höt har han ätit sedan september ca 2 mån innan installning. Då fick han dessutom ca 2dl solros för att få honom att äta ur krubban alls tillsammans med vitamin/mineralfoder. I somras matvägrade han krubbfoder. Dock åt han hö ca 15kg per dag då. Det som är ovanligt med matvägran denna gången är att han äter så lite hö. Han äter höt glatt, men långsamt. Han äter krubbmaten glatt, men långsamt. Däremot när han matvägrat innan så är det krubbmaten han ratar och slänger i sig höt.

Jag rider en dag i veckan, ca en timme. Skritt trav 50/50. Detta endast för hans huvuds skull. När han har varit tvungen att vila helt har han mått ännu sämre.

Nu är det inte så himla många dagar kvar tills vetrinären kommer. *skönt*

4 ja funderat på det men tyvärr har jag inte hittat b-vitamin utan melass. Han reagerar på melass även i små små mängder med gallor och magproblem.

Beviplex tabletter för människa. Man får ge en satans massa, men det går att räkna om dosen för häst.

I övrigt så om du så måste ruinera dig fullständigt så hitta ett hö med stuterivärden och av bra hygienisk kvalitet. Förutom det du redan tänkt med veterinär då.

Så snart han är körbar skulle jag åka till klinik och göra en endoskopi. När de dammkänsliga hästarna blir flåsiga av arbete har det gått LÅNGT, de behöver heller inte hosta (alt hostar inte så man hör).

Hur extremkänslig för melass är han?

Har inte läst hela tråden,men att han äter långsamt kanske beror på tandproblem?

Aha! Kollar beviplex. Tack!

Största problemet med annat hö är att jag måste flytta honom isf. Pengar är inget problem... Skönt nog.

Jag trodde att 80gram Krafft miner blå och 30ml Emin b-vitamin skulle fungera men när jag bytte till Wiromin så såg jag ljuset om man säger så. Så inte ens så lite fungerar.

Vetrinär ska kolla tänderna den 17e. Om jag inte får tag på en tandläkare innan...

Varför kan du inte ha annat hö där du står nu? Kan du inte köpa in och ge eget?

Eller ang B-vitamin, ännu smartare är väl att be veterinären ge en spruta när h*n ändå är ute =)

Finns ingen plats. De har plats för sitt hö som de köper in, men inget annat. De skaffar hö för oss alla som ingår sas. Spån/torv osv måste stå ute för det är fullt.

Ja jag ska be om en spruta, men det är alltid bra med alternativ och veta vad som fungerar.

Tror D&H har ett foder nu som är anpassat för fång hästar. Kanske värt att kika på.

Har kollat på D&H och det jag sett där innehåller spannmål. Han reagerar tyvärr även på korn osv.

Mycket viktigt med bra foder. Problemet är att all spannmål ger problem. All melass ger problem. Linfrökaka (hippos) äter han, all annan linfrökaka ratar han. Lucern tycker han inte om, äter det väl men inte gärna och dessutom svullnar han av det. Vad har jag missat? Finns det något annat? Funderar på kvarnbyfoders proteinmineral. Lite lucern i det men så lite borde gå bra. Melassfritt osv.
Problem för dig eller för hästen?
Det finns som sagt både müsli och pellets i mängder med former och olika innehåll. Nog tror jag din häst måste tåla nånting.

Stallrutinerna är att han är ute mycket, kommer ut vid 6-7 och in vid 20-21. Går halva tiden i skogshage med hö och halva tiden med kompisar och på äng.

Nu syftade jag inte direkt på utevistelsen utan helheten. Hästen mår ju uppenbarligen inte bra, stressad osv och då måste man kolla igenom stallrutinerna noga!

Enda foder D&H har är kvickbeet. Resten innehåller melass och eller lucern. Varför är det så svårt att förstå att vissa hästar absolut INTE tål dessa ovanstående två?

Solros, rapskaka, linfrökaka, sojaböna, fiskmjöl innehåller alla bra aminosyror som hästar mer eller mindre tar upp bra. Det är även sorter som är snälla mot känsliga hästar jämfört med färdigfoder och spannmål och annat strunt som finns i foder som vissa känsliga hästar absolut inte klarar.

Det finns de hästar som reagerar på så liten mängd som det finns inblandat i mineralfoder å då gäller det att hitta fullvärdiga lösningar i rätt mängder.

Ägare som har foderallergiska eller överkänsliga hästar har bra koll och en STOR grundkunskap som många andra inte ens tänker på.

Inget lustigt alls med foderallergier. Mörkerantalet gällande hästar som äter mat de igentligen inte tål är troligen ruggigt högt. Tittar man runt i sitt egna stall så hittar man nog flera stycken som skulle må bra av att byta.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: cactuspower
·
E
Hundhälsa min fina rottis Alfred insjuknade i mars(11) i magsjuka, efter att antagligen ätit nått olämpligt, han var då knappt 1 år och ganska små...
Svar
13
· Visningar
2 594
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025