Sv: Vad kan det vara? Mager, rinnigt öga, bukandas
Nu har jag tid att skriva ett litet svar:
Vetrinären var väldigt bra som jag tyckte. Tog sig tid, fick förklarat osv. Ska försöka komma ihåg så mycket som möjligt men det var mycket att komma ihåg.
Han kollade hur smal han var. Visst smal, ej mager per definition. Skönt! Han tyckte att det var bra att jag tagit tag i det så tidigt för nu gick det att göra något åt det. Vi gick igenom hästens sjukdomshistoria, kollade hans mat och kollade höt.
Först raspades tänder. Min häst har ett bra bett, något något något brett i underkäken men inget över/underbett alls. De problem som fanns var små och påverkar ej. Tandstenen tyckte han såg OK ut och när jag förklarade hur jag tog bort det sa han att det var bara bra.
Hömänden han åt nu och förut kunde han inte förklara bara rätt upp och ner. Min häst stod och åt när vetrinären kom och han såg att han åt långsamt. Det var det nya höt. Kollade och jämförde med det gamla höt och såg att fiberhalten bör vara högre i nya höt. Kraftfodret tyckte han var toppen. Vitaminer och mineraler likaså.
Kollade högarna hästen hade lagt, hur magen verkade, svalg (så långt han såg) och tarmljud osv. Såg också hur min häst luftsnappade. Berättade att vi behandlat mot magsår två gånger, vilka magpreparat jag gett och resultat samt avmaskning. Tittade på eksemet, hur jag behandlade det. Svampangrepp osv diskuterades också.
Sedan sa vetrinären att han kan ju inte vet utan att ta en massa prover.
Vi kollade vidare, och nu visade jag ögat, nosen och pannan. Vetrinären sa då att aha, detta känner jag igen. Bihålorna på hästen är svullna/fyllda (kommer inte ihåg vad han sa tyvärr). Iaf bulorna i pannan var bihålorna.
Så hästen fick kortison för bihålorna, någon bra multivitamin blandning för aptitproblemen. Vila över jul med korta arbetspass som är muskelbyggande.
Jag vet ju inte vad min häst varit med om. Vetrinären sa att hans problem stämmer mycket väl med ett par andra hästar han har tagit hand om för många år sedan. Dessa hade permanenta skador i tarmen av parasitangrepp. Iom min häst har haft så högt på blodproven så trodde han att min häst hade samma. Blodproven pekade på det.
Så nu ska min häst få en spruta till på fredag, och vi ska se hur det är i början på nästa år. Jag ska fortsätta med mag/tarm medel och öka vitamin/mineraler till 1,5 gånger dosen. Detta för att min häst gissningsvis har problem att ta upp näring/vitaminer/mineraler pga problemtarm. Energi och protein ger jag redan så mycket jag kan liksom.
Det nya höt sa vetrinären var dammigt men inte otjänligt. Däremot kan det vara lite för grovt. Så att blanda med det gamla var bra samt att hästen nu får gå i gräshagen.
Var säger ni? Något jag missat att fråga om? Kan vitamin/mineral brist ge sådan aptitminskning? Jag tycker det känns troligt med tanke på hur han förklarade men inte sett det själv så tvärt kommande. Gradivs däremot har min häst gjort det förut, och jag har sett andra hästar.