Vad kan det vara? Mager, rinnigt öga, bukandas

Sv: Vad kan det vara? Mager, rinnigt öga, bukandas

Hur mår de andra hästarna av ert skithö ?
Kan du inte övertala ställägarna att ni måste ge ALLA hästar ett vettigt foder !
hej från hambo

Problem för hästen. Spannmål ger symptom som påminner om korsförlamning, för att sedan gå över till fång. Konstaterat av vetrinär, inget jag drömmer...

OK, helheten i stallet. Lungt litet privatstall med ca 5 personer där. Samma person som släpper ut och tar in alltid. Samma rutiner ungefär. En blandning av ston och valacker. Skogshagar med berg och fina ängar. Helt utan lera.

De andra hästarna mår bra. Bla en häst som har kronisk hosta. Den äter höt och mår bra. Ingen annan häst har fallit ur osv. Bara min.

Kan ju tillägga efter förfrågan att min häst föll ur för två år sedan också. Ifjol klarade det sig, men inte för två år sedan. Då lät jag honom vila, vilket gjorde att han inte tappade lika mycket vikt som nu. Dock deppade han ihop helt :( Därav att jag inte vill ställa av honom.

Jag tycker det låter riktigt akut...
Om du har kollat masken gjordes det även test för Stora Blodmasken då?
Den kan ge massor av olika besvär bla. det du beskriver.

Som alla tidigare sagt BYT HÖ!!!

Åk och köp något annat för att åtminstone utesluta det dåliga.

Om hästen fått i sig jord etc. kan hästen få både magsår och botulism.
Du kanske ska be vet kolla detta oxå.

Sen bör du nog åka med din häst till klinik. Det låter som den kan behöva ställas på dropp och få ordentligt med näring.
Det finns ingen ursäkt till att vänta om du gjort så mycket men inte märker någon bättring.

Lycka till med din häst.

Avmaskning har gjorts efter att både träckprov (med odling) och blodprov. Han är helt ren. Dessutom avmaskad mot styngflugan efter första frosten. Han hade en hel del ägg iår. Så ja han är maskfri.

Om du läst tidigare så håller jag på att byta tillbaka till fjolårshöt för att se. Han får nu 75% fjolårs/ 25% nytt. Så ja jag håller på att byta hö efter den förmågan jag har just för sekunden. Att bara köpa hö är dels svårt att få tag i, dels svårt att lagra när jag inte får lägga det någonstans i stallet.

Sedan, den jord som är i höt sorterar jag bort. Men som sagt, mindre än 2kg är nu nytt hö. Behöver jag tillägga att han äter lika lite, lika långsamt?

Mer och mer tyder på tandproblem. Har jagat tandläkare sedan innan tråden men tyvärr inte fått ut någon. Nu kollas tänderna på måndag av vetrinären som är en av de som anses duktig på det häromkring.

Dropp är onödigt, han dricker ordentligt och får i sig alla vitaminer/mineraler han behöver. Protein är också nästan i nivå (missar 43g tror jag om jag kommer ihåg rätt så här rätt upp och ner), det är energin som är för låg.

Dessutom han är mager, inte ett benrangel. Jag tror ni tror att han är magrare än vad han är. Jag ser revbenen trots vinterpäls, det är det man ser. Annars ser han normal ut. Jag reagerar dock tidigt och vill stoppa det innan han tappar mer. Jag skulle aldrig jobba honom alls om det var så att han tappat såpass mycket.

Enda foder D&H har är kvickbeet. Resten innehåller melass och eller lucern. Varför är det så svårt att förstå att vissa hästar absolut INTE tål dessa ovanstående två?

Solros, rapskaka, linfrökaka, sojaböna, fiskmjöl innehåller alla bra aminosyror som hästar mer eller mindre tar upp bra. Det är även sorter som är snälla mot känsliga hästar jämfört med färdigfoder och spannmål och annat strunt som finns i foder som vissa känsliga hästar absolut inte klarar.

Det finns de hästar som reagerar på så liten mängd som det finns inblandat i mineralfoder å då gäller det att hitta fullvärdiga lösningar i rätt mängder.

Ägare som har foderallergiska eller överkänsliga hästar har bra koll och en STOR grundkunskap som många andra inte ens tänker på.

Inget lustigt alls med foderallergier. Mörkerantalet gällande hästar som äter mat de igentligen inte tål är troligen ruggigt högt. Tittar man runt i sitt egna stall så hittar man nog flera stycken som skulle må bra av att byta.

Jag har inte minsta svårt att förstå att hästen är foder allergisk. Såg bara att dom fått in ett nytt foder anpassat för fånghästar så det var ett rent tips att han kunde kika på det och se om det kanske kan vara något som hennes häst skulle kunna äta/tåla.

Till TS: Ja det låter ju mkt troligt att det kan vara tänderna. Glöm inte höra av dig vad vet säger på måndag.

Byt till hösilage med bra värden- dammfritt oxå.
Det låter som om du gett ensilage- för blött hösilage.
om den får diarré av normaltorrt hösilage är det ngt annat fel.

det du menar med kraftfoder är bara tillskott för mig:devil:- som även har en fd fånghäst.
Varför solrosfrön?
ingen normalkost för häst.
Kan bero på det kanske.
Men om den har klarat sig bra på det tidigare trots motion är det ju höt som det är fel på.

Hur stor är den?
Ras o ålder?

Senast ändrad:

Silage ,en eller hö blir han dålig av. Har gett med ts 60-65% och han blev dålig i magen av det. Bättre av det torrare givetvis men ändå koblaffor. Blandat det med hö, halm osv och problem ändå.

Ja men då ger jag väl bara tillskott då... Men detta är det mesta han någonsin har fått i krubban sedan all fång.

ca 150cm och 15 år. Ras - ingen aning...

Han har klarat sig på mindre förut och nästan varit lite överviktig. Därav den planerade viktnergången när jag satte igång honom mer. Han hade några kg han skulle gå ner men jag ville inte minska på höt.

Ger nu 50/50 av det gamla höt och det nya. Lika dålig aptit.

Har nu vant in helt på gräs så han går där hela dagen. Ingen skillnad med kompisar på aptiten heller.

Får se vad vetrinär säger i eftermiddag.

Vi är nog många som undrar vad det är som felar. Ska bli intressant att få höra svaret.

Nu har jag tid att skriva ett litet svar:

Vetrinären var väldigt bra som jag tyckte. Tog sig tid, fick förklarat osv. Ska försöka komma ihåg så mycket som möjligt men det var mycket att komma ihåg.

Han kollade hur smal han var. Visst smal, ej mager per definition. Skönt! Han tyckte att det var bra att jag tagit tag i det så tidigt för nu gick det att göra något åt det. Vi gick igenom hästens sjukdomshistoria, kollade hans mat och kollade höt.

Först raspades tänder. Min häst har ett bra bett, något något något brett i underkäken men inget över/underbett alls. De problem som fanns var små och påverkar ej. Tandstenen tyckte han såg OK ut och när jag förklarade hur jag tog bort det sa han att det var bara bra.

Hömänden han åt nu och förut kunde han inte förklara bara rätt upp och ner. Min häst stod och åt när vetrinären kom och han såg att han åt långsamt. Det var det nya höt. Kollade och jämförde med det gamla höt och såg att fiberhalten bör vara högre i nya höt. Kraftfodret tyckte han var toppen. Vitaminer och mineraler likaså.

Kollade högarna hästen hade lagt, hur magen verkade, svalg (så långt han såg) och tarmljud osv. Såg också hur min häst luftsnappade. Berättade att vi behandlat mot magsår två gånger, vilka magpreparat jag gett och resultat samt avmaskning. Tittade på eksemet, hur jag behandlade det. Svampangrepp osv diskuterades också.

Sedan sa vetrinären att han kan ju inte vet utan att ta en massa prover.

Vi kollade vidare, och nu visade jag ögat, nosen och pannan. Vetrinären sa då att aha, detta känner jag igen. Bihålorna på hästen är svullna/fyllda (kommer inte ihåg vad han sa tyvärr). Iaf bulorna i pannan var bihålorna.

Så hästen fick kortison för bihålorna, någon bra multivitamin blandning för aptitproblemen. Vila över jul med korta arbetspass som är muskelbyggande.

Jag vet ju inte vad min häst varit med om. Vetrinären sa att hans problem stämmer mycket väl med ett par andra hästar han har tagit hand om för många år sedan. Dessa hade permanenta skador i tarmen av parasitangrepp. Iom min häst har haft så högt på blodproven så trodde han att min häst hade samma. Blodproven pekade på det.

Så nu ska min häst få en spruta till på fredag, och vi ska se hur det är i början på nästa år. Jag ska fortsätta med mag/tarm medel och öka vitamin/mineraler till 1,5 gånger dosen. Detta för att min häst gissningsvis har problem att ta upp näring/vitaminer/mineraler pga problemtarm. Energi och protein ger jag redan så mycket jag kan liksom.

Det nya höt sa vetrinären var dammigt men inte otjänligt. Däremot kan det vara lite för grovt. Så att blanda med det gamla var bra samt att hästen nu får gå i gräshagen.

Var säger ni? Något jag missat att fråga om? Kan vitamin/mineral brist ge sådan aptitminskning? Jag tycker det känns troligt med tanke på hur han förklarade men inte sett det själv så tvärt kommande. Gradivs däremot har min häst gjort det förut, och jag har sett andra hästar.

Ytterligare en liten uppdatering:

Kortisonet gjorde verkan. Han har varit mycket piggare nu över jul. Bulorna i pannan gick ner, det rann mindre i ögonen. Andningen blev normal.

Har nu bytt hö helt och hållet, och håller mig till det så länge det räcker. Iaf januari, februari som det verkar.

Han går nu också helt i gräshagar med kompisar, det har varit såpass kallt nu att jag vågar.

Problemet är att någon dag efter nyår gick det till det värre igen. Fortfarande hyfsat pigg i hagen och så. MEN bihålorna svullnade igen. Ögat började rinna ännu värre och vänster öga rinner också nu. Andningen är lite ansträngd men inte i skritt utan endast när han busat i hagen.

Ringde vetrinären direkt, han kom ut och konstaterade att det var värre svullet i pannan än när han såg honom förra gången.

Nu får han en omgång kortison till, dubbel dos mot förra gången och varannan dag istället för var fjärde samt tre sprutor. Det verkar ju som det hjälpte men inte fullt ut.

Någon som har någon ide till varför bihålorna tvärt svullnar?

Så var det dags, in till skara...

Då har vi gjort allting vi kan för min häst på hemma plan. Det som finns kvar är att fara in till skara hästsjukhus. Så nu har jag fixat tid, den 29/1.

Vi ska kolla upp andning, mage och bihåleinflammation. Berättade om kvarka, fång, korsförlamning, kolik, högt parasittryck, andningsproblem, minskad aptit, viktminskning och bihåleinflammation med rinniga ögon. Ska försöka att få så mycket undersökt som möjligt. Ska även försöka att få att han ska sova över där.

Jag har insett varför jag har haft problem att fara in med honom. Det är ju dels det att han åker dåligt. Han blir stressad, bockerar sig helt, plus att han alltid får problem med avmagring när jag kört honom. Men förutom det är jag orolig att detta ska göra att bägaren rinner över. Dvs att påfrestningen av transporten ska göra att han tas bort.

Är supernervös över att inte behöva komma och hämta hem honom.

Trots att jag har haft honom i snart 4 år och jag totalt kunnat rida honom 1 år max hoppas jag fortfarande på att kunna komma igång med ridningen, att komma vidare. Han är så stolt när han klarat något.

Någon som haft liknande symptom som min häst där hästen klarat sig? Ge mig någon solskenshistoria snälla!

Uppdatering igen:

Hästen står på Skara nu.

Han har inget problem med varken mage, svalg, näsborrar eller lungor som kan ses när de gått ner med kamra. Inget magsår eller något.

De har även kännt på tarmarna och känner inget fel.

Däremot har de hittat ett fel. Bihåleinflammationen - ja det var ingen bihåleinflammation. Han har en fraktur där! Hur han fått den, ingen aning. Har gick ju själv när han fick bulan.

Som det är just nu provocerar Skara magen för att se om han får problem. Vet inte vilka blodprov osv som de tagit, ska försöka få svar på det idag.

Är det så att han anses som frisk, och jag tar hem honom och han får problem igen. Ja då får jag flytta honom helt enkelt. Synd isf för jag trivs bra men det ska ju hästen göra också.

Usch, det där låter precis som när en stallkompis berättade för mig om hennes förra häst. Den fick stopp i luftvägarna eftersom den hade gått i en hage med bara jord i, och troligtvis fått i sig det. "stoppet" gjorde att den knappt kunde äta och tillgodogöra sig maten. Den hästen fick i sig ca 2-3 kg hö varje dag = inte bra! Det gick så långt att den dog. Även fast veterinären sondade den och allt möjligt. Så kalla på hjälp direkt!

Oj.. såg ditt sista nu, tur att det löst sig! Lycka till!

Ush vilken historia :( Måste vara oerhört påfrestande med en häst som inte tål nånting plus fång plus dålig aptit.

En fraktur i bihålorna? hur tusan lyckas man med det? :confused: inte konstigt att symptomen varit så diffusa, har aldrig hört om frakturer där förr. Å andra sidan är jag ganska novis på sånt här.

Håller tummarna för att det löser sig!!

Sv: Så var det dags, in till skara...

jag har tyvärr ingen solskenshistoria att komma med :( . Eller rättare sagt har jag ingen historia alls.

Däremot så hoppas jag att din resa blev en solskenshistoria! :) Hur gick resan?!

Sv: Så var det dags, in till skara...

Du menar alltså att din häst har/har haft om kvarka, fång, korsförlamning, kolik, högt parasittryck, andningsproblem, minskad aptit, viktminskning och bihåleinflammation med rinniga ögon mer eller mindre samtidigt?

Jisses det är helt otroligt att den kan stå upp överhuvud taget. Men har den haft en sådan kraftig sjukdomshistoria så är det inte omöjligt att många utav dessa problem har att göra med sviter efter de stora sjukdomarna. Så kommer man åt dessa ordentligt så blir nog det andra också bra.

Ta tex högt parasittryck, det är inte ovanligt hos hästar med dåligt imunförsvar. Samma sak med fången många små faktorer under kort tid kan orsaka fång (tex foderbyte, skoning och kolik samma dag).

Hästar som är mycket sjuka kan också bli mycket stressade (syns inte alltid utåt) och detta kan givetvis påverka hullet och aptiten + att det gör att hästen blir lätt utsatt för parasitangrepp (den onda cirkeln).

Håller tummarna så hårt det går. Glöm inte uppdatera oss.

Mvh

Tora

Hur går det med hästen!? börjar han återhämta sig? hur lång tid tar det för frakturen att läka?

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: cactuspower
·
E
Hundhälsa min fina rottis Alfred insjuknade i mars(11) i magsjuka, efter att antagligen ätit nått olämpligt, han var då knappt 1 år och ganska små...
Svar
13
· Visningar
2 594
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025