Vad kan det vara? Mager, rinnigt öga, bukandas

Sv: Vad kan det vara? Mager, rinnigt öga, bukandas

Svarar alla:

Han är hemma nu, äter för tillfället fortfarande dåligt av höt tycker jag men enl vad han fick på Skara är det lika mycket TS, nästan mer.

Han får också Krafft Rehab, betfor och linfrökaka.

Han äter inte upp allt krafftfoder, tror han får för mycket på morgonen helt enkelt. Ska försöka att få ordning på mängden han får och när.

Han är annars pigg fortfarande smal. Blir trött lätt.

De hittar problem med upptag av protein som i sin tur kan bero på problem med bakteriefloran (se min andra tråd).

Ska nu sätta igång honom enl schema och följa deras kostråd.

Tora:
Mer eller mindre samtidigt njae. Kvarka hade han för 4 år sedan det är så långt jag känner till honom. Parasittrycket hittade vi för två år sedan, tog ca ett år att få ordning på allt efter det. Fång fick han första gången för tre år sedan på sommaren. Korsförlamning ca en kanske två månader innan fånget. Sedan har han fått om fång och KF flera gånger. Minskad aptit första gången vintern nov/dec 2005 då även avmagring. Då kom det en gång. Nu i vinter två andra gången såpass så jag kännde nu får det vara nog! Kolik kom ca en två månader efter fånget första gången och har kommit flera gånger per år efter det.

Lägg på detta att han är en häst som VILL jobba och blir deppad av att stå.

Han mår som sagt just nu bra förutom att han är arg på mig som ska ha i honom ögonsalva (höger tårkanal var trång och är spolad två gånger men behövdes underhållas lite).

Hur har det gått? Är Cushing prover tagna på honom? Många saker du beskriver stämmer in på Cushing (men även på andra saker så klart).

Cunshing tester är inte tagena eftersom de hittade problemet med proteinupptaget i tarmarna. De tyckte då det var onödigt. Och jag kunde inte motivera varför eftersom han bevisligen åt hösilage (65%), krafft rehab och betfor. Däremot tyckte de att jag inte skulle ge ren havre/korn eller annant spannmål men att rehab går bra upp till ca 1,5 - 2 kg per dag uppdelat i max 1kg per mål. Jag ska också de microbalans varje dag resten av hans liv eftersom det gav positiv effekt på proteinupptaget. Ska även avmaska varje år mot bandmask eftersom det återkommer hur vi än gör.

Det tog till mars innan han var uppe i vikt och började orka bättre och till april innan började få lite mer muskler.

Under sommaren har han gått på bete, magert iofs, dels har det varit fel väder (eller för mig och min häst helt rätt) dels har han fått gå på det magraste som fanns. Då har han mått bra, tom fått liten övervikt. Pigg glad och kommit igång jättebra.

Tränade i Juli och vi galopperade på träningen (första gången någonsin) och allt var toppen. Träningen i augusti däremot var han inte som han brukade innan och väl där syntes ingen hälta men rörelsestörning. Lät honom vila (skrittade ut 30 min var tredje dag) i en och en halv vecka. Vart bra efter de tre första dagarna för att sedan bli dålig igen. Då for vi in till klinik - kotledsinflammation bägge fram.

Så nu vilar han igen, återbesök om någon vecka. Äter metacam och är allmänt glad faktiskt. Dock tappar han vikt igen, handbetar honom så mycket som hinns med samt repar gräs till honom. Har även ökat kraftfodret till ½kg rehab just för att han ska sluta tappa. Dock verkar det som jag måste öka igen, frågan är om jag vågar med tanke på historiken...

Vill ju tro på att tarmarna inte mår bra som de är men med Microbalans så fungerar det.

Har läst din tråd och lider med er. Tråkigt att råka ut för så mycket elände.
Du verkar testat det mesta i matväg till grabben för att få upp hullet men ingenstans kan jag komma på att jag läst att du gett olja, eller har du testat det?

Arbetar hästen nu trots att du ser att den mår dåligt? Jag säger bara en sak: TEMPA! Arbetas hästen när den har en infektion i kroppen kan det gå riktigt illa. Minsta förhöjd temp ska den vila nu när du ser att den inte är kry.

edit: såg inte att det var flera sidor i tråden.. lite inaktuellt tips då alltså.Läste bara första sidan.

MonteRose: Tack! Olja får han varje dag. Varierar lite hur mycket, beror på hur mycket hull han tappar. Dessutom när vi kommer över 2dl per mål och minst ett kilo annat i krubban ratar han maten. För mycket olja för hans smak.

Heidi Maria: Jag tempar, han låg faktiskt under normal temp då.

Forest Autumn: Tack, svårt det här... Får se vart vi hamnar.

Senast ändrad:

Uppdaterar igen:

Var tillbaka igen nu. Vetrinären bara applåderade. Kunde inte ha gått bättre. Helt haltfri nu, sträckte ut fint både fram och bak. Vetrinären sa att så som ledvätskan såg ut så var hon säker på att han skulle vara halt ännu. Men icke! Min kuse har bra läkkött iallafall! Igångsättning under ca 5 veckor. Sedan om jag var tveksam var det bara att komma in så skulle de kolla.

Har precis läst hela tråden.

Vilken kämpe du har! Och vilken matte du är som ger honom allt och mer därtill trots all otur med honom :D

De första du ska göra är att byta hö. Höet är de viktigaste av de hästen ska äta, så de ska vara av bra värden o bra kvalité. Om höet du har är svårt att tugga för honom, försök hitta ett mjukare hö. Jag skulle även ta ut vet, men de såg jag att du skulle göra. :) hoppas han blir bättre.

och Forest Autumn

Tack! Känns så himla bra. Måste nu bara lära mig tömköra bättre så jag får mer vinkling bak. (Och få mig intressantare än gräset... :idea: )

Vad trevligt att få läsa en sådan uppdatering !
Lycka till !

Hej från hambo

Liknande trådar

Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 246
Senast: cactuspower
·
E
Hundhälsa min fina rottis Alfred insjuknade i mars(11) i magsjuka, efter att antagligen ätit nått olämpligt, han var då knappt 1 år och ganska små...
Svar
13
· Visningar
2 594
Hästvård Nu börjar fler och fler pållar i stallet bli dåliga i magen. Dom är uppdelade på lite olika sätt i hagarna: 3st ston har precis bytt...
2
Svar
31
· Visningar
3 542
Senast: Seabaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025