Vad kan det här vara

Vad jag vet smittar det även mellan folk, så det kan ha räckt att man skakar hand med nån som har levande virus på händerna (vilket är jäkligt lätt hänt om man hanterar får den här årstiden).
Ja precis.

Smittvägar
Smittan sprids med djur. Den viktigaste smittvägen är djur med synliga hudförändringar. Viruset överlever också bra i omgivningen, i torkat skorv i flera månader eller t.o.m. år. Det kan också finnas symtomfria smittbärare bland djuren.

Det låter jättemycket som att det kan vara det även om jag inte kan sätta fingret på en smittkälla men om det viruset kan överleva så länge så är det inte omöjligt.
Kanske kan finnas på älg om det finns på ren?

Om det nu är orf så hoppas jag att du har bättre immunförsvar än jag hade, så du slipper dras med den så länge!

Zinkpasta, hålla blåsan skyddad och inslagen (av smittskyddsskäl om inte annat), handskar på vid hantering av livdjur (inkl folk antar jag ;) ) och värktabletter vid behov... DeLavals blåspray torkar ut dem ordentligt också, men man blir jätteblå :laugh:

Om det nu är orf så hoppas jag att du har bättre immunförsvar än jag hade, så du slipper dras med den så länge!

Zinkpasta, hålla blåsan skyddad och inslagen (av smittskyddsskäl om inte annat), handskar på vid hantering av livdjur (inkl folk antar jag ;) ) och värktabletter vid behov... DeLavals blåspray torkar ut dem ordentligt också, men man blir jätteblå :laugh:
Tack.
Det har ju iallafall blivit mycket bättre så jag hoppas verkligen det.
Smittar det bara med kontakt med såret eller kan hela jag bära på det om det är det?

Tack.
Det har ju iallafall blivit mycket bättre så jag hoppas verkligen det.
Smittar det bara med kontakt med såret eller kan hela jag bära på det om det är det?
Det är själva såret som sprider smittan vad jag förstått. Man använder torra sårskorpor för att "vaccinera" djur...

Förundras över bilderna, men har inget att tillägga mer än att mina svinkoppor jag hade på händerna som barn såg totalt annorlunda ut.

/en som ska ha samhällstjänst i en framtida smittkoppspandemi.

Förundras över bilderna, men har inget att tillägga mer än att mina svinkoppor jag hade på händerna som barn såg totalt annorlunda ut.

/en som ska ha samhällstjänst i en framtida smittkoppspandemi.
Bildgoogla "orf human" så kan du förundras ett tag :eek::D

Nästan en sån här hade jag mitt i handflatan :eek: Spoiler för äckelmagade
hand_immunocompromised.jpg

https://www.cdc.gov/poxvirus/orf-virus/people.html

Tur att jag aldrig upplevde det när jag hade får.

Det är i princip oundvikligt när man jobbar med klippning, förr eller senare drabbas man (och får då antingen sjukskriva sig eller jobba med handskar) Jag hade oturen att åka på det efter en vansinnigt intensiv, tung och stressig arbetsperiod så hade absolut noll resurser att motstå skiten. Tyvärr tog det några dagar innan jag fattade vad det var, så jag hann smitta min egen besättning :arghh::arghh::arghh:

Det gör precis så ont som det ser ut, och lite till. Jag har enorma sympatier med lammen som drabbas vid mule, munslemhinna och anal :cry:
Fy för i helskotta. I handflatan. I flera månader. Stackars dig.

Och stackars stackars fåren, jag tänkte detsamma när jag läste, min lilla gjorde vansinnigt ont (vad det än är) och ha det i ansiktet.
Hur lång tid tar det för dom att bli av med det?
Finns det risk att dom dör när dom får det kring mule och mun? Tänker att det blir svårt att äta och så.

Fy för i helskotta. I handflatan. I flera månader. Stackars dig.

Och stackars stackars fåren, jag tänkte detsamma när jag läste, min lilla gjorde vansinnigt ont (vad det än är) och ha det i ansiktet.
Hur lång tid tar det för dom att bli av med det?
Finns det risk att dom dör när dom får det kring mule och mun? Tänker att det blir svårt att äta och så.
Lammen kan dö av svält om de är unga när de får utbrott. Tackorna kan dö av juverinflammation, då smittade lamm sprider viruset till spenarna :( På fåren brukar värsta blåsorna vara borta på nån vecka eller två.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·
Hundhälsa Kan säga först och främst att vi sitter och väntar på att veterinären ska ringa upp då hon av någon anledning inte kommit till kliniken...
Svar
10
· Visningar
6 115
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka