Vad kan det här vara

Idag hade det blivit så svullet och ont att jag inte kunde använda högerhanden så fick pallra mig till läkaren.
Dom visste inte heller vad det var men tog odling och gav antibiotika.

Ber om ursäkt för yuk. :yuck:
_20181119_182636.webp

Har du akvarium? En f. d. kollega fick något liknande (blev öppet infekterat sår sedan) som hon inte fick någon bra hjälp med. Tills någon läkare kom på att fråga om akvariefiskar. Det hade hon. När hon rengjorde akvariet hade det kommit in någon udda baskelusk i ett pyttesår som hon inte ens visste om att hon hade. Med rätt behandling försvann det snabbr.

Spännande med konstiga utslag (förlåt om jag är oförskämd)
Heller ingen aning, men antibiotika är nog en bra idé när det börjar svullna så där. Skulle du få feber tycker jag du ska söka igen. Inte all antibiotika som biter på alla bakterier.
Det tyckte tydligen dom på hälsocentralen också 😁
Ja få se hur det går, det har blivit varmt ännu högre upp nu.

Har du akvarium? En f. d. kollega fick något liknande (blev öppet infekterat sår sedan) som hon inte fick någon bra hjälp med. Tills någon läkare kom på att fråga om akvariefiskar. Det hade hon. När hon rengjorde akvariet hade det kommit in någon udda baskelusk i ett pyttesår som hon inte ens visste om att hon hade. Med rätt behandling försvann det snabbr.
Oj då.
Nej inget akvarium. Häst och katt bara.

Standardhuskuren mot infektioner är ju annars alsolspritomslag, men detta ser inte riktigt ut som en standardinfektion ...

Påminner lite om när jag hade orf (virussjukdom man får av får). Zinkpasta på och så skydda med omslag. Vänta. Antibiotika mot sekundärinfektion.

Sjukt likt orf! Har du skakat hand med nån fårklippare på sistone? :D

Min blåsa fortsatte att växa tills "kratern" var ca 5 cm, mitt i handflatan, och tog 6 månader(!) på sig att läka ut helt! :( Har kvar ett ärr.
Jag var tvungen att googla och det låter verkligen som det. Men jag har inte varit i kontakt med får eller fårägare vad jag vet.

"In humans, the first sign of orf is a small, red, itchy or painful lump (lesion) that usually appears on the fingers, hands, forearms or face after an incubation period of 3 to 5 days. There may be more than one lesion in some cases.
The lesion will usually be firm, red or blue in colour, and 2 to 5cm in diameter.
As the condition progresses over a 3- to 6-week period, a pustule or blister that weeps fluid will develop on top and eventually crust over.
Other possible symptoms include a mild fever (high temperature), general tiredness (fatigue) and enlarged lymph glands.
[...]
Orf is a self-limiting disease, which means it will get better on its own without treatment. It usually clears up within 3 to 6 weeks.
It may be useful to cover the lesion with a sterile (hygienic) dressing and immobilise your finger to help reduce discomfort. Read more about applying plasters and other dressings.
You should see your GP if the lesion isn't healing, you develop a fever (high temperature), or you're in severe pain, as some people also develop a bacterial infection. This may require treatment with antibiotics."

https://www.nhs.uk/conditions/orf/

Sjukvården kan typ inte ett skit om det, tror deras litteratur kallar det "fårkoppor".

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·
Hundhälsa Kan säga först och främst att vi sitter och väntar på att veterinären ska ringa upp då hon av någon anledning inte kommit till kliniken...
Svar
10
· Visningar
6 115
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 729

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar