Vad kan det här vara

Kanske det borde. Fast om orf är ett virus kanske det inte syns på en bakterieodling?

Läkaren som ringde tyckte iaf att det var lite konstigt att det var något annat än "vanliga" bakterier i odlingen.
Tog de bara bakerieodlig ja då lär det inte synas, men borde de inte tagit även på vissa virus?
Jag vet inte hur deras rutiner ser ut men det är ju inte ett normalt sår du har.
Skymt.

Tog de bara bakerieodlig ja då lär det inte synas, men borde de inte tagit även på vissa virus?
Jag vet inte hur deras rutiner ser ut men det är ju inte ett normalt sår du har.
Skymt.

När det kommer någon med ett sår som ser fult ut så börjar man med att kolla det vanliga. Man prövar en medicin som biter mot det vanliga. Om det inte hjälper så får man gå vidare och testa för mer ovanliga saker.

Alla sjukdomar kan man inte ens testa för, för ingen har gjort test som vårdcentralen kan beställa. Hur det är orf vet jag inte.

När det kommer någon med ett sår som ser fult ut så börjar man med att kolla det vanliga. Man prövar en medicin som biter mot det vanliga. Om det inte hjälper så får man gå vidare och testa för mer ovanliga saker.

Alla sjukdomar kan man inte ens testa för, för ingen har gjort test som vårdcentralen kan beställa. Hur det är orf vet jag inte.
När jag sökte vård för min blåsa så var de jättefascinerade, fotade och frågade mig om orf, men hade inga tester eller behandlingar.

Ja tack så mycket 😊
Dom ringde idag med svar på odlingen och det visade inget ovanligt.
Svullnaden och smärtan har lagt sig, bara ömt och lite rodnad nu men det varar ganska mycket, genom plåstret.
Det är iallafall på väg åt rätt håll och jag kan använda min högerhand igen.
Hoppas att det läker snabbt!

Virus kan gå att odla, men de förökar sig i celler så då behövs särskilda cellkulturer. Ofta kör man PCR där man letar virusgener istället, men då måste man veta vilket virus man letar efter. Bakterier odlar man i allmänhet på någon typ av näringsbuljongsplatta. Det finns både varianter som många vanliga bakterier växer på, och olika specialsubstrat för bakterier som vill ha mer speciella förhållanden. En baktodlingsplatta kan man alltså inte odla virus på.

DSC_4607.webp

Dagens suddiga sår.
Ser bättre ut men vätskar utav tusan och är ömt på ett ganska stort område runt om och så kliar det så jag håller på att bli stollig men det betyder väl att det läker.

Visa bifogad fil 21804
Dagens suddiga sår.
Ser bättre ut men vätskar utav tusan och är ömt på ett ganska stort område runt om och så kliar det så jag håller på att bli stollig men det betyder väl att det läker.
Oh. Den där penicillinburken som står bredvid. Min mage brukar tåla det mesta (äter dock inte penicillin ofta) men den där sorten slog ut min mage ordentligt.
Hoppas du tål den bättre och att såret läker fort nu.

Oh. Den där penicillinburken som står bredvid. Min mage brukar tåla det mesta (äter dock inte penicillin ofta) men den där sorten slog ut min mage ordentligt.
Hoppas du tål den bättre och att såret läker fort nu.
Jo tack, fy fasen vad jag har mått risigt i magen. Ungefär på alla sätt en mage kan må dåligt.
Men tog sista tabletten idag iallafall.

Såret varar dock fortfarande.

Jo tack, fy fasen vad jag har mått risigt i magen. Ungefär på alla sätt en mage kan må dåligt.
Men tog sista tabletten idag iallafall.

Såret varar dock fortfarande.
Låter inte lovande att det varar än, men nu lär du väl inte få samma penicillin igen åtminstone.
Jag kräktes inte som tur var, men i övrigt var magen helt utslagen sista dagarna. Undrar hur mycket penicillin kroppen hann ta upp då.
Jag fick det pga ordentligt rivsår från katt i ansiktet, så det var förebyggande. Jag stod inte ens ut de två sista tabletterna har jag för mig, men så hade såret läkt ihop väldigt fint vid det laget också, så vågade sluta.

Låter inte lovande att det varar än, men nu lär du väl inte få samma penicillin igen åtminstone.
Jag kräktes inte som tur var, men i övrigt var magen helt utslagen sista dagarna. Undrar hur mycket penicillin kroppen hann ta upp då.
Jag fick det pga ordentligt rivsår från katt i ansiktet, så det var förebyggande. Jag stod inte ens ut de två sista tabletterna har jag för mig, men så hade såret läkt ihop väldigt fint vid det laget också, så vågade sluta.
Om det nu är orf så kan det vätska och äckla sig lääääääääänge om man har otur...

Om det nu är orf så kan det vätska och äckla sig lääääääääänge om man har otur...
Nej fy, jag har ändå ätit såna mjölksyra tabletter som dom rekommenderade på apoteket men inte vet jag, kanske hade varit ännu värre utan.

Nu ids jag då inte gå tillbaka till läkaren, så länge det inte sväller upp igen. Det självläker väl såsmåningom :)

Nej fy, jag har ändå ätit såna mjölksyra tabletter som dom rekommenderade på apoteket men inte vet jag, kanske hade varit ännu värre utan.

Nu ids jag då inte gå tillbaka till läkaren, så länge det inte sväller upp igen. Det självläker väl såsmåningom :)
Det var säkert ungefär samma. Jag försökte med proviva, det funkade då rakt inte iaf.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·
Hundhälsa Kan säga först och främst att vi sitter och väntar på att veterinären ska ringa upp då hon av någon anledning inte kommit till kliniken...
Svar
10
· Visningar
6 115
Övr. Hund Viktor är som bekant 8½ månad, och en väldigt trygg, självsäker och nu i samband med könsmognaden - kaxig sak. Han har så länge jag...
Svar
2
· Visningar
1 726

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka