Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Oj, vilket tydligt vitt nosparti! Jag trodde verkligen att det fanns fler vita fläckar på kroppen!

Men om den katten haft vitt tex under magen så hade nospartiet kunnat vara en vit fläck istället för ett tecken på mönster? Men eftersom det ser ut som en katten är vit runt ögonen så hade det kunnat vissa på mönster? Har jag försått?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Snor lite bilder för att visa skillnaden på nosen och i ansiktet på solida och augoti.

Solid röd
vili.jpg


Mönstrad röd
image007.gif


Hoppas sista bilden funkar.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Vad bra :D Självklart finns det katter som ligger i gränslandet och är svåra att bedömma på, och har man ingen näsa att använda sig av (t.ex vid vitfläck) så kan det då vara svårt. Kroppen kan se nästan likadan ut och svanstippen kan vara i princip vit även på solida. Men har man bara ansiktet så kan man oftast se om katten är solid eller augoti.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Hanarna blir svarta och/eller blå (beror på om hanen bär på dilution), honorna svartsköldpadd och/eller blåsköldpadd av samma orsak som ovan. 75% att det blir med vitt. Huruvida dom blir mönstrade beror på om pappan är homozygot augoti. I så fall blir alla mönstrade. OM han nu är mönstrad, röda katter har alltid en synligt mönster men kan ändå vara "omönstrade" genetiskt. Men om han är det och är heterozygot för augoti så är det 50% för varje unge att den blir mönstrad också. Honan är inte mönstrad.
Finns flera recesivva anlag, men dom är väldigt ovanliga hos huskatt så dom tar jag inte upp.

Vad det är för mönster går inte att säga på din beskrivning. Randig låter mer som tigrérad för mig?

Lexie är blåvit.

Nu har jag funderingar igen. Hur kommer det sig att varken honor eller hanar blir röda? Jag trodde att rött var en rätt "dominant" färg?

Levan har för nu övergått från att vara katt till att vara gravidosaurus, hon är bedårande!
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Ådi har ju inget vitt runt nosen, ögon- eller öronkanter. Är han spökmönstrad (hette det så) då? Svart, eller?

00000000000000000000000000000000.jpg


000000000000000.jpg


000000.jpg


0000000000000000000000000000000000000000000.jpg


00000000000000.jpg
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Han ser ut vara svartsmoke med spökmönster.


Snuff är svartagouti.
Sniff är svartsilverspotted tror jag.

Varken rött eller svart är dominant.
Enkelt uttryckt sitter färgen på X-kromosomen. Det finns bara två färger; rött och svart. En hona har två X-kromosomer och kan vara svart+svart, röd+röd eller svart+röd (dvs sköldpaddsfärgad). En hane har bara en X-kromosom och har därför bara en färg.
Sönerna ärver alltså bara färg via X-kromosomen från mamman, medan döttrarna får en X-kromosom från varje förälder.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Vad bra :D Självklart finns det katter som ligger i gränslandet och är svåra att bedömma på, och har man ingen näsa att använda sig av (t.ex vid vitfläck) så kan det då vara svårt. Kroppen kan se nästan likadan ut och svanstippen kan vara i princip vit även på solida. Men har man bara ansiktet så kan man oftast se om katten är solid eller augoti.
Detta var nytt för mig.
Är min pojke solid eller mönstrad?
Visst är han väl Tabby?
SpiritJan063.jpg

Spirit_ryggApr06.jpg
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Tack återigen!

Om mamman hade varit röd och pappan blå så hade alltså ungarna kunnat bli röda? Om det stämmer så tror jag att jag förstår lite igen. Mycket bra jobbar av DIG i så fall!
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Exakt!
Var mor röd och far blå hade sönerna blivit röda och creme, och döttrarna paddor.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Nä, jag är inte spydig.
Bara förvånad och lite generad att jag inte ens vetat färgen på min egen katt. :o
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Oj, sorry, det tolkades spydigt av mig. Ber om ursäkt. Väldigt snygga spökmönster dock!
 
Sv: Vad kan det bli för färg på kattungarna?

Oj, sorry, det tolkades spydigt av mig. Ber om ursäkt.
Glömt och förlåtet! :)
Väldigt snygga spökmönster dock!
Tack - det tycker jag med. :love:

Nästa fråga:
Jag har ju presenterat honom som rödtabby och vit.
Hur är det jag ska säga nu?
Röd solid med tabbyspökmönster och vit?
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Svartkatt
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 508
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ja, som titeln säger. De som hänger regelbundet i snacktråden på katt känner till detta, men efter den senaste tidens prat om...
Svar
14
· Visningar
7 083
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp