Vad kan det bero på?

C

candie

Min häst har plötsligt blivit jätterund om magen, den hänger ner som en enorm öl mage. Där sadel gjorden sitter är den inte stor utan det börjar prec bakom den och störst är den längst bak, där står den tom ut lite. Men revbenen syns fortfarande, inte lika mkt som när jag köpte honom. Då var han otroligt vältränad, pågränsen till för smal. Magen började bli större när vi flyttade till stallet som han är uppstallad på nu, inte när han gick på sommarbete då såg han jättefin ut och var fortfarande smal. Vad kan det bero på? Ska byta stall snart så en höanalys är inte aktuell, dessutom ska vi byta till silage snart. Tacksam för svar!

Sv: Vad kan det bero på?

Som föregående talare sagt redan: klara tecken på proteinbrist :(

Men om man har avmaskat och kollat att det inte är mask....
Kollat upp så att foderstaten innehåller bra med protein...
Hästen får bra med motion....

....och den ändå är "bukig"!

Vad kan det vara då?
Jag har ett exempel på detta hos en kompis.

/M

Hästen kanske inte är en tabellhäst utan behöver ha mycket mer än uträkningen.

Jo det tänkte vi också och efter diskussion med foderrådgivare och veterinär så ökades proteinet (både lusern och soja) i omgångar men inget händer....
Har "experimenterat" i 6 månader nu.... :crazy:

// M

Vilka mängder lusern och soja pratar vi om? Till tunna hästar rekommenderas det ibland fri tillgång på lusern.

Har börjat ge lusern nu. Hur mkt tror ni man ska ge då? Det är en normal stor häst som i vanliga fall tränas normalt (mest uteritt, lite dressyr och hoppning) Det står ju att man ska ge 0,5-2 kg men har hört att man kan ge mkt mer än så? Har gett det i en vecka nu så har kommit upp till 1 kg. Känns ju inte så kul att exprimentera heller men finns ju inte så mkt mer jag kan göra just nu :/ nu är han inte igång helt och hållet heller. Har tagit det lugnt ca 2 veckor.. Ska ta ut veterinär som kan kolla om det är något fel på honom eftersom vi har haft massa andra problem med honom också. Känns inte så kul när man inte vet vad det är..

Har du väl vant in 1 kg så är det inte nån fara att öka på. Är ju bara grovfoder så du kan ge flera kilon.
Min häst får 3 kg och han har inte särskilt mycket proteinbrist. Blir ju stor volym så det kan vara bra att ställa in en stor hink i boxen eller ha höpåse om man ska ha flera kilon. (Nu pratar jag alltså om hackad strå, även om pelletsen också kan ges i större mängder.)

Hoppas det blir bättre snart och att hästen är frisk! :D

Tack för jättebra svar :) Nu är veterinär bokad till nästa vecka. Håller tummarna för att det inte ska vara något allvarligt!

Vilka mängder lusern och soja pratar vi om? Till tunna hästar rekommenderas det ibland fri tillgång på lusern.

Japp
Hästen har haft fri tillgång på lusern (hackat strå) i flera månader och vad gäller sojan vet jag inte exakt men kompisen följer råden från vet. och foderrådgivaren (samma person) Hästen får dessutom fri tillgång på ett bra hö och den får lusernpellets, vet ej hur mkt.
Hullet är helt okej och har varit hela tiden (Lite överhull just nu....) Men det bukiga försvinner inte. Hästen ser ut som om den skulle äta halm men det gör den inte....

Finns det något annat som hästar kan bli bukiga av? Vi fattar ingenting. Hästen är helt frisk i övrigt, har inga probelm med någonting alls....
Vet. är inte orolig utan säger att det är en "skönhetsgrej" som vi människor hakar upp oss på????

// M

Kanske träningen ändrats. Hästen behöver kanske träna magmusklerna?

Hmmm tror inte det man jag ska kolla med kompisen.
Jag tror hon tränar ganska allsidigt.
Jag har aldrig tänkt på att särskilt träna magmuskler på en häst....

Hur gör man det? Vilka övnigar tränar magmusklerna mer än andra?
Jag har själv en pluffsig fjording som säkert skulle må bra av det också ;)

TS!
Sorry att jag kapar tråden lite....:o
Jag blir så nyfiken :D

// M

Hmmm tror inte det man jag ska kolla med kompisen.
Jag tror hon tränar ganska allsidigt.
Jag har aldrig tänkt på att särskilt träna magmuskler på en häst....

Ut och gallopera.

Jobba i en korrekt form. Kan tänka mig att bomarbete underlättar att bygga magmuskler... ? Tex galoppbommar mm.

Har hon gjort träckprov? (kan ha mask även om man avmaskat)
Vad har vet. kollat?
Den är inte bara fet då? :p

KLÄTTRA minst 1g/v och bommar (galoppbommar, upphöjda travbommar) minst 1g/v. Ut och galoppera är bra, ffa om hästen börjar komma i överhull, men inte hälften så bra som klättringen och bommarna.

Att arbeta hästen i rätt form är en bra metod, tyvärr är det lättare sagt än gjort. Därför är klättring och bommar ett ypperligt hjälpmedel för att få samma resultat.

Jag har själv en häst som plötsligt blev mer bukig än "normalt" (häst som mkt lätt blir bukig). Men här berodde det på att vi bytt hösilage till ett med lite lägre ts-halt och matte var inte allert att öka hösilagemängden. Hästen fixade det själv genom att glufsa halm! Ökade på hösilaget 2-3 kg/dygn, vilket hjälpte en del. Resten fixades med mkt klättring och bomarbete! Detta arbete gav dessutom en hel del underbara bonusar i den övriga ridningen. ;)

Lycka till!

//Alice

Jobba i en korrekt form. Kan tänka mig att bomarbete underlättar att bygga magmuskler... ? Tex galoppbommar mm.

Har hon gjort träckprov? (kan ha mask även om man avmaskat)
Vad har vet. kollat?
Den är inte bara fet då? :p

Träckprov: Ja
Fet: Nej

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 656
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 453
Senast: Efwa
·
Foder & Strö För 2 veckor sedan så fick min häst diagnosen "inflammation i hovarna" av våran distriktsveterinär. Hästen hade betett sig konstigt i ca...
Svar
6
· Visningar
2 716
Senast: sajelka
·
Islandshäst Hej.. jag vet att det finns så många trådar om just detta med takten.. men varje gång jag skrivit i någon annans tråd å frågat själv...
2
Svar
32
· Visningar
3 198
Senast: Tibra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar