Vad kallt det blev, vilka har stallet in?

nexxa

Trådstartare
Ja jisses :eek: Strax efter tio var det bara 7 grader ute !
Jag älskar när det är vinter och när det börjar gå ditåt, men himmel vad snabbt det gick, bara på en dag blev det iskallt och jag har lagt på båda mina hästar som fortfarande går ute varsitt fleecefodrattäcke..

Har varit uppe en sådan tråd innan ang. uppstallning men jag vill veta hur många som har gjort slag i saken än.

Själv ska jag fixa med en utebox i morgon så hästarna kan gå in fritt i den, kommer försöka ha dem ute ett tag till om vädret iaf håller i sig dvs. om det inte börjar ösregna som det gjorde i slutet av semptember förra året.

Hur har ni gjort?

Sv: Vad kallt det blev, vilka har stallet in?

Jag stallade in mina för 3 veckor sedan. Skönt att ha dom hemma igen då vi har en bit till betet och det är struligt då jag ska motionera dom då.

Mina går fortfarande ute, men i kuperade,stora och bra hagar med naturliga vind och regnskydd...

Fölet och stoet ska jag ta hem nästa vecka tänkte jag, börjar bli dax att börja med avvänjningen då.

Unghingstarna skall kastreras 27/9 och då blir det ju naturligt at ta in dem...

De andra får nog komma in samtidigt som fölstoet, eftersom de ändå går här hemma på gården...

Har just varit och morgonfodrat alla, de var pigga och glada som vanligt, trots årest första nattfrost!

Shettismadamerna och dito lilla kille, går fortfarande ute dygnet runt, trost -grader ett flertal nätter. Dom har skydd att gå in i om dom vill, vatten att dricka och jag har börjat stödutfodra med hö, eftersom vi tagit hem dom från sommarbetet och dom nu går i vinterhagen som är på ca 1½ hektar.
Skulle tro att jag stallar in i slutet av september/början av oktober

Min går ute fortfarande men med bra med bete kvar och kuperad och fin hage med liten skog dom kan gå in i som skydd...har inte något täcke på han heller om det in ösregnar och blåser så han blir kall och blöt för det..
Idag var det frost här.. Tänkte dom skulle gå ute hela september om det går. Vi lägger ut hö om det behövs också..men än så länge har dom ratat det när vi har lagt ut.
Har ung 50m till stallet från beteshagen så det är enkelt att ta in och pula lite med hästarna eller om man ska ut och rida..och är det alltför mycket skitväder kan man ta in en stund..finns inte boxar till alla men det finns iaf om något skulle hända..eller om dom vill vila en stund från mygg o broms eller annat.

jag stallade in 1 sep, tyckte det passade bra med månadsskifte å allt, några i stallet tog in hästarna tidigare, men min kunde gott gå ute till 1 sep.

Jag stallade in igår!! Skönt att ha honom inomhus och det blir lättare med skötsel!!!

Vi har våra hästar ute ännu. Funderar på att ta in dem nästa vecka iallafall sätta dem i vinterhagen så att de är närmare stallet.
På min arab har jag täcke på för han är så frusen av sig.
De får grovfoder och lite hö.
Men det var kallt i natt....

Ursäkta en dum fråga men... Vad är det för skillnad på om hästen går ute på bete när det är runt nollan på natten, och när den går ute dagtid på vintern i samma temperatur och t.o.m. kallare? :confused: Tror ni hästen märker ngn skillnad? Jag tycker att det är lite konstigt att så fort det börjar bli frost på nätterna på betet :eek: , så ska hästarna stallas in, eller åtminstone täckas med TJOCKA täcken. Däremot på vintern när det är -5 till -10 grader, låter samma hästägare sina hästar vara ute utan täcke, ofta utan vindskydd i 8-10 timmar. Jag tror att så länge hästarna har grovfoder (vilket de förhoppningsvis har på betet), och gärna vind- och regnskydd, så klarar de sig ganska bra, förutsatt att de är friska och har fått sätta normal päls, förstås.

Jag stallar in till helgen. Brorsan ska bara byta ut ett par plankor som kompisens häst slog sönder i somras.

Ja usch det var svinkallt igår kväll när jag var i stallet. Längtade efter min mössa.
Ena pållen har inte gått ute dygnet runt på hela sommaren pga skada. Han går in på nätterna tillsammans med en annan häst.
Stoet går fortfarande ute tillsammans med ett annat sto plus hennes föl men vi byter hage på kvällen när vi tar in dom andra 2, stona har nämligen en halmad lada i sin natthage.
på dagarna går dom på ett stort gräsfält.

Våra står inne på nätterna sen måndags. Blev så för att min häst blev halt och de andra två hängde med in.

Min går fortfarande ute med sina hagkompisar, 3 av stallets hästar står inne om natta!

Jag tänkte ta in min runt i slutet av sep

Jag stallade in 19/8 dels pga att vi inte har några bra hagar o maten var slut och dels pga att han fick massor med mugg... :crazy:

Våra står inne om nätterna sedan lite över två veckor tillbaka, blev installning i samband med stallbyte.

Hi Hi... Jag räknar inte det till kallt :crazy:
Vi hade -4 när dom gick ut i morse...

(ursäkta om jag lade mig i, jag vet att det inte var det tråden gällde men min kille har "sovit inne" hela sommaren så jag har logiskt sett inte stallat in honom :o )

Men däremot har han fått börja använda täcke utomhus för att förhindra pälsväxt....

Jag har stallat in sen tre veckor ungefär. Fast jag har kallstall så temperaturen är densamma. ENDA anledningen att de är installade nu är att unghästen medicineras morgon och kväll och jag inte har tid (ork..) att stå och 'vakta' henne i hagen varje morgon och kväll när hons ka äta sin medicnmat.

Hade hon inte medicinerats hade de gått på lösdrift, dvs ute dygnet runt med ligghall.

Jag tog hem från betet i förrgår, mest för jag inte vill de ska äta en massa frostigt gräs på mornarna.

Mina är installade sedan första helgen i September. Går ute mellan 8-19 ungefär.

Liknande trådar

Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 321
Senast: Loons
·
Hästvård I morse kom dottern in och meddelade att tvåårshingsten hade ett stort sår på utsidan strax under vänster framknä, bakom tjockaste delen...
Svar
12
· Visningar
1 654
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 144
Senast: TinyWiny
·
Gravid - 1år Jag behöver lite tips och hjälp nu när det börjar bli kallt ute. Min 5-månaders är ute ganska många vändor varje dag i både sele och...
2 3
Svar
55
· Visningar
12 201
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar