Vad kallar ni en oavlönad dräng?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Red Mile
  • Startdatum Startdatum
R

Red Mile

Genom att ha kontakt med travfolk över hela landet så har jag förstått att travet inte bara har ett fack och fikonspråk, även det är lokalt.

Så vad kallar ni tex en medhjälpare som frivilligt och obetalt hjälper till i stallet på lediga stunder? Jag är iaf uppvuxen med uttrycket "fibbelunge" vilket har framkallat många fniss från folk från andra travbanor. Vad heter det hos er?

Fyll gärna på med fler lokala varianter av travspråk så kan vi jämföra och lära oss lite nya uttryck att briljera med på stallfiket....:D

Sv: Vad kallar ni en oavlönad dräng?

-"Han städade av allihopa med blomkrukorna på"
Någon som förstår vad jag menar?:angel:

Jag kommer inte ihåg :o Gabbi här på buke va min stalltomte när jag jobbade på valla.:)Ni får fråga henne vad hon vart kallad.

Jag kommer inte ihåg :o Gabbi här på buke va min stalltomte när jag jobbade på valla.:)Ni får fråga henne vad hon vart kallad.

Stalltomte! :idea: Det har jag inte hört förut.

Syf tar på när Ego Boy vann elitloppet. vet,han hade sånna där orange boots som ser ut som blomkrukor :D .

en tränare jag hyrde box av från början kallade bussigt nog sina slavar för stalluder! :eek:

ananrs vet jag inte brukar inte träffa några sånna...

Annars tror jag nog att giffan kan inspirera oss med lite danska uttryck?
Jag minns iaf saker som "smakkeputa "och "slingeboots"....:D

Nja, jag har nog inte så många bra danska uttryck, mera än stald pige då...
Annars kan man kalla dem korkade?? :angel: (som inte tar betalt för det de gör)

Ja, jag funderade på det, men tror aldrig att jag blev kallad för något speciellt. Jag och Moa var nog mest stalltjejerna, eller tjejerna. (Eller "Flickor" för de äldre hästägarna)

Nja, jag har nog inte så många bra danska uttryck, mera än stald pige då...
Annars kan man kalla dem korkade?? :angel: (som inte tar betalt för det de gör)

Jag tycker det beror på vad man gör och hur gammal man är. Jag kom till Solvalla när jag var 11, och var då troligtvs ingen enorm tillgång, även om jag sopade och släpade och borstade karleder. Motsvarande hästkontakt på ridskola hade kostat mig och mina föräldrar tusentals kronor, och jag hade fått slåss med tiotals helskodda ungar som stod över mig på hierarkin för att få komma i näreten av en häst.

Nu fick jag istället ansvar och tillgång till stallets samtliga hästar och lärde mig mer på en kvart än vad jag gjort på tre års ridskola. Senare, ju äldre jag blev fick jag också betalt då och då. Inte som en heltidsanställd, men det var jag ju heller inte, och hade närsomhelst kunnat välja att inte dyka upp.

Ytterligare senare när jag hörde av mig till stall om riktiga jobb, fick jag också betalt för utfört jobb.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka