Vad inte säga till och om barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad inte säga till och om barn

:D


Jag brukar säga till den äldste:

-Jag säger bara tre ord. Pa ssa dig!
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

I dina exempel är ju "passa dig" inte så farligt. Men jag fick höra det med argt tonfall och undermeningen "passa dig jävligt noga annars....". Och det är inte ok tycker jag.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

I dina exempel är ju "passa dig" inte så farligt. Men jag fick höra det med argt tonfall och undermeningen "passa dig jävligt noga annars....". Och det är inte ok tycker jag.

Det förstår jag. Men TS menade ju att vissa saker kan man aldrig säja till barn i vilket tonfall eller situation det än är, och "passa dig" tycker jag inte är ett sådant ord.

Kom och tänka på att ena dotterns tränare ofta säjer till henne "passa dig så att hon inte kör ut baken där i höger varv".
Jag har heller aldrig reflekterat över att det låtit konstigt.

Däremot hade min bror varit barnvakt till yngsta dottern en gång. När vi kom hem började min sambo busa lite med dottern varpå hon tittade strängt på honom och sa "passa dig jä__igt noooga"......
Hon var då ca två år. sambon blev ganska lång i ansiktet, och brorsan hade skitkul, för dom hade tränat hela em på vad hon skulle säja till pappa.....:D
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Njae, det beror nog mer på vart i landet man kommer ifrån... i vissa delar är det mer "rough" än i andra. Jag bor i sydöst och här verkar de flesta ha en helt normal syn på barn och barnuppfostran.

Nja, det handlar mer om vilken samhällsklass man kommer från. Förvisso finns det fler i arbetarklassen uppe i Nordengland men jag har varit med om det under min tid i London och Kent också även om just Hampshire inte direkt är känt för sina arbetarkvarter. Sedan är det dessutom väldigt svart eller vitt med engelskt känslospråk: Även en arbetarförälder kan mjukt säga "Oh dear princess/petlamb/sweetie" till sin dotter när hon slagit sig för att sedan utbrista i just de där "Shut yer gob" när det blir stressigt. :crazy:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Det förstår jag. Men TS menade ju att vissa saker kan man aldrig säja till barn i vilket tonfall eller situation det än är, och "passa dig" tycker jag inte är ett sådant ord.

Kom och tänka på att ena dotterns tränare ofta säjer till henne "passa dig så att hon inte kör ut baken där i höger varv".
Jag har heller aldrig reflekterat över att det låtit konstigt.

Men du pratar hela tiden om "passa dig" i olika fullständiga meningar med en förklarande fortsättning och sammanhang för barnet. Det är ju helt OK och mer som ett gott råd. Det är "passa dig...!" utan någon som helst fortsättning (och än värre sagt argt i mungipan eller skrikande) som är så läskigt och fel.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Min mormor sa till mig när jag var liten, ungefär:
"Akta dig, annars kommer Ingemar och tar dig!!" :eek:
Snacka om att jag var rädd för Ingemar (mormors granne, en ganska vanlig gubbe som inte var särskilt hemsk egentligen :smirk: ..).
Jag var rädd så fort jag såg hans bil, eller en likadan bil (röd pickup av något slag).
Pappa hade en likadan bil som firmabil ett tag, en gång var jag ute och lekte när pappa kom för att hämta mig. Jag såg bara bilen så stack jag in som skjuten ur en kanon för att gömma mig, tills jag upptäckte att det var pappa, då var det ju ganska pinsamt.. :o

Ingemar brukade vara hemma hos mormor och morfar, de tippade på trav tillsammans. Inte blev det bättre av att han sa "bu!" och sedan skrattade när han såg att jag blev rädd.

Jag kan höra henne säga det fortfarande.. "Akta dig, annars.." :angel:

Skorstenstrollet var också en favorit. Som susade i takventilen i mormors sovrum. Eller jätteråttan i toaletten.

Fast jag älskar min mormor ändå, hon har bara lite roliga idéer för sig ibland.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Andra gubbar, som barnen skulle akta sig för var:

Sotargubben

Busemannen

Gubbar är tydligen farligare än gummor, då... :crazy: ;)
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

*kl*

Kom precis ihåg en gång när jag var hos en vän och hennes dotter. Dottern ville inte göra något, kommer inte ihåg vad, då sa min vän? - Gör nu det annars får du åka med Timsetim hem!:confused:

Jag är rättså snäll så flickan hade kanske haft det bättre hos mig.....:cool:

/Timsetim
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Det förstår jag. Men TS menade ju att vissa saker kan man aldrig säja till barn i vilket tonfall eller situation det än är, och "passa dig" tycker jag inte är ett sådant ord.

Det mesta beror på hur man säger det.

Säger du "snygg tröja" till någon så är det positivt men säger du det med ironi i rösten så är det inte så positivt längre. "Passa dig" kan man säga både som en uppmaning och som ett hot. Men äcklig kan inte bli positivt i mina öron.

Ingen har reagerat på mitt andra exempel. Tycker ni att det är ok?

/Timsetim
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Ingen har reagerat på mitt andra exempel. Tycker ni att det är ok?

Har aldrig hört nå´t liknande... men jag tycker att det är en fullkomligt onödig kommentar!

Kom på ytterligare en sak. Jag har en ytligt bekant, som varje gång vi ses beklagar sig att hon inte fick en liten flicka. Hon tycker att min lilltjej är så söt och rolig. Det håller jag ju med om :love: , men det gör ont i mig att höra hennes kommentarer rakt över huvudet på hennes lille son... :(

Hon bara spinner på:

"Det är nog annorlunda med en dotter."

"Min han är så gnällig!" (Kan bero på hur han blir bemött, kanske...:crazy: )

"Han är alltid snorig, och ögonen rinnner hela tiden" (Det låter som om hon tycker att han är ful. :cry: )
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

GUD vad GRÄSLIGT gjort. Jag tycker faktiskt att du vid ett lämpligt tillfälle ska tala om för mamman vad det är hon gör. Det FÅR INTE fortgå. Hon kan verkligen skada sitt barn för livet. Det är inte trevligt att känna sig oälskad och oönskad. Jag har tack och lov inte egna erfarenheter av det.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Du har helt rätt - och jag brukar inte fega... :crazy:

Vi ses högst sporadiskt, vid korta möten över kundvagnen o s v. Svårt att tala allvar då, kanske. Och så är ju lillkillen alltid med...

Jag brukar vara noga med att verkligen prata med hennes lille kille. Skoja lite, locka fram ett leende och lite gensvar. Tänker att hon kanske kan se att andra tycker att han är fin, så att hon känner sig stolt då...

Tror att hon skäms över hela sin livssituation: sitt boende, sin man (!), sitt arbete... Det blev nog inte som hon tänkt sig...

Synd - från början var hon en superpositiv och sprudlande tjej. Känns som om hon tappade bort nå´t på vägen... :crazy:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Kom på ytterligare en vanlig kommentar.

Barn, som frågar "Varför" ideligen kan ju vara ganska (mycket :angel: ) jobbiga. Men visst är väl svaret: "Därför att mamma säger det" ganska trist...? :crazy:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Har aldrig hört nå´t liknande... men jag tycker att det är en fullkomligt onödig kommentar!

Kom på ytterligare en sak. Jag har en ytligt bekant, som varje gång vi ses beklagar sig att hon inte fick en liten flicka. Hon tycker att min lilltjej är så söt och rolig. Det håller jag ju med om :love: , men det gör ont i mig att höra hennes kommentarer rakt över huvudet på hennes lille son... :(

Hon bara spinner på:

"Det är nog annorlunda med en dotter."

"Min han är så gnällig!" (Kan bero på hur han blir bemött, kanske...:crazy: )

"Han är alltid snorig, och ögonen rinnner hela tiden" (Det låter som om hon tycker att han är ful. :cry: )

Usch! En sån bekanting hade jag också när jag fått en flicka. Hon stod och beundrade min flickbebis och pratade samtidigt dumheter om pojkar, med sin egen pojke bredvid sig. Detta hände gång på gång, eftersom vi bodde i samma stadsdel och ofta stötte på varandra. Kan tilläggas att hon hade tre pojkar, och att hon klädde de två yngsta i rosa och fluff fluff. :crazy:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Usch, ja! :mad:

Hon tycks ju ha klätt dem i rosa av "fel" anledning - att hon önskade sig flickor.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Du har helt rätt - och jag brukar inte fega... :crazy:

Vi ses högst sporadiskt, vid korta möten över kundvagnen o s v. Svårt att tala allvar då, kanske. Och så är ju lillkillen alltid med...

Du kan inte ringa henne? Sen blir hon kanske arg men det får du kanske ta, om hon dessutom inte är så nära vän kan du ju ha råd att mista henne. Försök lägga upp det lugnt och smidigt och inte som kritik. (Lätt va?!)
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Du kan inte ringa henne? Sen blir hon kanske arg men det får du kanske ta, om hon dessutom inte är så nära vän kan du ju ha råd att mista henne. Försök lägga upp det lugnt och smidigt och inte som kritik. (Lätt va?!)

Svårt det där... :crazy: det var ju längesedan vi sågs nu. Känns som om det skulle vara lättare ansikte mot ansikte. Kanske nästa vuxenfest jag träffar henne på (gemensamma bekanta).

Men jag tar till mig ditt tips och funderar vidare. :)
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Nja, det handlar mer om vilken samhällsklass man kommer från. Förvisso finns det fler i arbetarklassen uppe i Nordengland men jag har varit med om det under min tid i London och Kent också även om just Hampshire inte direkt är känt för sina arbetarkvarter. Sedan är det dessutom väldigt svart eller vitt med engelskt känslospråk: Även en arbetarförälder kan mjukt säga "Oh dear princess/petlamb/sweetie" till sin dotter när hon slagit sig för att sedan utbrista i just de där "Shut yer gob" när det blir stressigt. :crazy:

Jag bor i England och har en son på 8 år, och jag kan inte säga att jag har hört så mycket annorlunda här än i Sverige... naturligtvis finns det ju områden här som är mindre roliga, där folk pratar mindre "fint" men det gör det ju varsom helst i världen! Jag tycker att det är lite roligt att folk pratar om "klasser" i just England, för det finns ju precis överallt det med!!

Nu till själva trådfrågan; Jag tycker inte att det är acceptabelt att nedvärdera sitt barn, med typ; du är... värdelös, dum, klantig, eller vad det nu kan vara. Att sen kalla sin unge lite kärleksfullt för skitunge är ju en helt annan sak... alla har väl uttryck som dom använder?
En annan grej som jag inte gillar är alla tomma hot människor använder... antingen hotar man och utför det man hotar med, eller så hotar man inte alls!! :devil:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Modest
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 394
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 887
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 141
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp