Vad inte säga till och om barn

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad inte säga till och om barn

Det här är faktiskt också något som Jesper Juul är inne på (har du läst hans böcker?). Äntligen börjar vi komma till en tid när vi sakta men säkert inser att barn är egna individer på samma nivå som vuxna fast med mindre livserfarenhet och känslokontroll. Prata med barn som med vilken likvärdig människa som helst fast "lättare". :bow:

Nej, har inte läst hans böcker.
Själv har jag "snott" filosofin att se även barn som egna personer från min mamma. Hon är min idol när det gäller föräldraskap. Hon behandlade alltid mig och min bror som personer och tog våra känslor på allvar. Även om en händelse för oss vuxna är en bagatell så kan den ju ändå vara jobbig/ledsam för barnet.
Det låter vettigt med det där att enda skillnaden är känslokontroll och livserfarenhet. Det är nog bra precis vad jag tycker min mor levt efter.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Barn är barn o fattar inte speciellt mkt.. då gör det liksom inget tycker jag:angel:

Du verkar inte kunna mycket om barn. Barn förstår ofta mycket mer än vi vuxna tror. bara för att ett barn inte kan utrycka sig och knappt kan prata så förstår de väldigt mycket.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

*kl*

Sarkasm, ironi, hot. Undrar hur man mår som förälder när man använder det mot sina barn? Hoppas att jag aldrig hamnar så fel i min kommunikation med mina barn så att jag använder mig av det. För det spelar ingen roll hur positiva orden är, om tonfallet är ironiskt, sarkastiskt eller underförstått ett hot.

/Timsetim
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

*kl*

Sarkasm, ironi, hot. Undrar hur man mår som förälder när man använder det mot sina barn? Hoppas att jag aldrig hamnar så fel i min kommunikation med mina barn så att jag använder mig av det. För det spelar ingen roll hur positiva orden är, om tonfallet är ironiskt, sarkastiskt eller underförstått ett hot.

/Timsetim

Apropå ämnet så såg vi en bra film häromdagen. Flightplan med Jodie Foster. Filmen utspelar sig på ett flygplan och i början av filmen kommer en familj ombord med två bråkande barn i 7-9årsåldern. Pappan säger något till sonen att han ska lämna platsen vid fönstret till sin syster. "ååååå, varför ska alltid HON få det bästa!?" säger sonen. Då säger pappan ironiskt "för att vi älskar henne mest". Jag skrattade till och sa direkt till sambon: "snacka om att riskera trauma för sonen! sånt där kan sätta sig som en tagg för all framtid". Även om strofen var ironisk och skämtsam så kan ju faktiskt sånt sätta sig hårdare än man tror..

Nå, det var ju bara film, men intressant för jag tror faktiskt att det skulle kunna ske att någon säger så.

Själv känner jag till en familj där man hotade barnen med tomten när de var små. "om du inte är snäll kommer tomten och tar dig!" ... sen kan man ju fundera på hur kul julen var för barnen i den familjen...:crazy:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

sånt där kan sätta sig som en tagg för all framtid". Även om strofen var ironisk och skämtsam så kan ju faktiskt sånt sätta sig hårdare än man tror..

Ja, hur ser han på sin syster efter det?

/Timsetim
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Själv känner jag till en familj där man hotade barnen med tomten när de var små. "om du inte är snäll kommer tomten och tar dig!" ... sen kan man ju fundera på hur kul julen var för barnen i den familjen...:crazy:

Så gjorde min morbror. Han varvade med "...annars kommer polisen och tar dig"

Nästan ännu dummare! :mad:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Nej, har inte läst hans böcker.
Själv har jag "snott" filosofin att se även barn som egna personer från min mamma. Hon är min idol när det gäller föräldraskap. Hon behandlade alltid mig och min bror som personer och tog våra känslor på allvar. Även om en händelse för oss vuxna är en bagatell så kan den ju ändå vara jobbig/ledsam för barnet.
Det låter vettigt med det där att enda skillnaden är känslokontroll och livserfarenhet. Det är nog bra precis vad jag tycker min mor levt efter.

Jag har också snott den av mamma. Även hon har alltid sett barn som personer även om hon haft andra svagheter. Det är därför jag ler igenkännande åt Juuls bok och hoppas att de som inte har turen att ha haft sådana mammor läser den. :)
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

KL

Jag kallar min som för kissunge, bajsunge, gounge, skrattunge osv osv med glatt tilltal när vi busmyser. Äckelunge har jag aldrig sagt tror jag.

Ang hota barn och så så var jag på BVC när det var läkarmottagning och där var en mamma med en pojke på ca 4 år. Han skulle vägas och mätas av sköterska först innan doktorn. Pojken ville inte lämna leksakerna i väntrummet och mamman tjatade och tjatade och tjatade. Till sist sa hon till slöterskan att "Jag kan väga och mäta hemma och skriva in det". Sen var det dags att gå in till doktorn. Samma tjat men med tillägget "Kom nu, annars blir doktorn arg". Doktorn? :confused: Är det inte mamma som borde VÅGA bli arg??? Jag var skitirriterad hela tiden. Lyft upp pojken och bär in honom till mätstickan/vågen/doktorn. Våga vara en förälder som bestämmer. Hur blir den killen som tonåring? :eek:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

KL

Jag kallar min som för kissunge, bajsunge, gounge, skrattunge osv osv med glatt tilltal när vi busmyser. Äckelunge har jag aldrig sagt tror jag.

Ang hota barn och så så var jag på BVC när det var läkarmottagning och där var en mamma med en pojke på ca 4 år. Han skulle vägas och mätas av sköterska först innan doktorn. Pojken ville inte lämna leksakerna i väntrummet och mamman tjatade och tjatade och tjatade. Till sist sa hon till slöterskan att "Jag kan väga och mäta hemma och skriva in det". Sen var det dags att gå in till doktorn. Samma tjat men med tillägget "Kom nu, annars blir doktorn arg". Doktorn? :confused: Är det inte mamma som borde VÅGA bli arg??? Jag var skitirriterad hela tiden. Lyft upp pojken och bär in honom till mätstickan/vågen/doktorn. Våga vara en förälder som bestämmer. Hur blir den killen som tonåring? :eek:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Barn är barn o fattar inte speciellt mkt.. då gör det liksom inget tycker jag:angel:

Pappa sade ofta "passa dig" till mig när jag var liten. Och att jag var "äcklig" fick jag också höra. Det var bl.a. sådana kommentarer som gjorde att jag bestämde mig för att helt bryta kontakten för fem år sedan. Barn både förstår och minns mer än vad man tror. Och dylika kommentarer säger ALLT om förälderns inställning tycker jag :crazy:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Det är alltså vanligt att engelskmän har ett otrevligt sätt mot sina barn?
Har en bekant från England, Wales skulle han noga påpeka själv;), och han lever om så ruskigt mot sina ungar.
Bloody kid, put your ass in the car, shut your big mouth osv, osv i all oändlighet.
Jag har anat att det är något han har med sig men jag har inte vågat fråga, i mina öron låter det fruktansvärt men ungarna verkar inte bry sig.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Njae, det beror nog mer på vart i landet man kommer ifrån... i vissa delar är det mer "rough" än i andra. Jag bor i sydöst och här verkar de flesta ha en helt normal syn på barn och barnuppfostran.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Jag tycker man hör "darling", "sweetie", "lovey", "princess" osv i all oändlighet när man vistas i barnfamiljers sällskap :D :love:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Min son sa att han ville ha nån leksak häromdan.
Då sa jag att om han är snäll kanske han får en i julklapp.
Då sa han att man får julklappar ändå, fast man inte är snäll. :)
Han vet.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

"Kom nu, annars blir doktorn arg". Doktorn? :confused: Är det inte mamma som borde VÅGA bli arg??? Jag var skitirriterad hela tiden. Lyft upp pojken och bär in honom till mätstickan/vågen/doktorn. Våga vara en förälder som bestämmer. Hur blir den killen som tonåring? :eek:

Det kan man undra....:crazy:
Det där låter som såna där föräldrar som säger "vänta bara tills pappa/mamma kommer hem!" Indirekt säger man ju: "jag klarar inte av dig/ jag klarar inte att vara fostrande förälder så därför är det den andra föräldern du ska ha respekt för"
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Det kan man undra....:crazy:
Det där låter som såna där föräldrar som säger "vänta bara tills pappa/mamma kommer hem!" Indirekt säger man ju: "jag klarar inte av dig/ jag klarar inte att vara fostrande förälder så därför är det den andra föräldern du ska ha respekt för"

Exakt. Eller ännu värre: "Vi klarar inte av att vara föräldrar, du får uppfostra dig själv" Sådana vilsna barn möter man tyvärr alldeles för ofta.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

KL

Kom på att jag och sonen (11 mån) brukar ha en jagalek. Han går/springer (så gott det går i den åldern) och jag går efter och säger "Akta dig". Det är jätteskoj tycker han. Ingen kan väl ta illa upp? Tänkte på ert "Passa dig". Vi har ju det som jagalek och inte som hot.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

KL

Kom på att jag och sonen (11 mån) brukar ha en jagalek. Han går/springer (så gott det går i den åldern) och jag går efter och säger "Akta dig". Det är jätteskoj tycker han. Ingen kan väl ta illa upp? Tänkte på ert "Passa dig". Vi har ju det som jagalek och inte som hot.


Nej, men sånt är ju jättekul! :banana:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

"Passa dig" händer ofta att jag säjer till mina barn. Då i tex meningen:

Passa dig när du korsar vägen när du ska till skolan.

Passa dig så att du inte kommer ivägen för hästarna när dom springer in

Passa dig så att ingen tar dina pengar när du har med dom till skolan

Passa dig så att du inte missar bussen

osv, osv....

HAr aldrig tänkt tanken att det skulle vara kränkande, och jag kommer nog att fortsätta att säja passa dig till mina barn.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Modest
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 394
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 887
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 141
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp