Vad inte säga till och om barn

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Två exempel som klingar illa i mina öron:

-Hej, min lilla äckelunge.

Hur gulligt och hjärtlig man än låter på rösten så blir aldrig äckel något positivt.

-Vi använder Libero eftersom min son har så stort paket.

Eller så säger man bara att den blöjan sitter bäst......

Vad tycker ni? Fler förslag?

/Timsetim
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Ett uttryck som jag är allergisk mot är:

"Passa dig!" Låter både otrevlig och hotfullt - passa dig, annars vaddå?! :crazy:

Tyvärr hör jag det ofta här i "hålan" där jag bor. Visst tilltalar man inte barn på det viset...? :confused:

Håller med dig om att äckelunge aldrig kan låta trevligt. Men vi använder glatt vissa andra uttryck, som väl vissa tycker är hemska:

Lilla apunge (klättrar på allt!!)

Skruttunge

Busunge


Min svärmor tycker att det är hemskt när jag säger ungarna om barnen. Det är ju bara djur som har ungar, menar hon.

Men jag gillar ju djur... ;) :angel:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Lilla apunge (klättrar på allt!!)

Skruttunge

Busunge

Inget fel på de uttrycken.

-Mina små snorungar, har jag kallat mina barn den senaste veckan eftersom de ständigt sitter med en 11 under näsan, men det är på gränsen för mig! :D

/Timsetim
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Håller med om att äckelunge inte är acceptabelt, men jag tillhör nog faktiskt den kategori som kan säga lite knasiga saker till dottern på 4 år.
Härom veckan var hon riktigt snorig och förkyld. När detta äntligen började vända så vet jag att jag vid nåt tillfälle sa åt henne:
-Kom hit med dig din lilla snorunge så att jag får torka dig om näsan :love:
Naturligtvis med en massa kärlek i rösten, och det var ganska mycket bus i tösen efter en dryg veckas förkylning.

Kan mycket väl tänka mig att det låter illa om nu någon skulle ha hört oss, men hon var verkligen en liten snoris, och hon skrattade gott och sprang i väg för att undkomma näsduken :rofl:

Brukar även kalla henne Trollunge (vilket jag personligen tycker är helt rumsrent), lilla häxa (oxå helt ok i speciella sammanhang, och då i busartagen) samt monsterunge :love:
Men dessa utryck använder jag BARA när vi är gossiga mot varandra, och att be henne passa sig tror jag aldrig att jag sagt!!
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Log åt en liten kille i affären igår som upphetsad ville visa mamma något, han sa kom mamma! varpå mamma svarade håll käft:eek:
Mitt leende dog väldigt fort...
Annars brukar/ade jag kall min dotter för apunge,(otrolig på att klättra i träd)
båda för snor unge när de var snoriga och min älskade lilla skitunge när de kom in med gegga från topp till tå:love:

Tycker att det mesta beror på hur man säger det men att kalla dem äckliga det skulle jag aldrig göra...
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Log åt en liten kille i affären igår som upphetsad ville visa mamma något, han sa kom mamma! varpå mamma svarade håll käft:eek:
Mitt leende dog väldigt fort...

:eek: Det är ju precis som det som står som exempel i Jesper Juuls bok "Ditt kompetenta barn" och där han menar att det är precis lika kärleksfulla föräldrar men de har lärt sig att "effektivitet" (att inte lyssna utan att handla färdigt i detta fall) är kärleksfullt. De gör det alltså inte av elakhet utan för att de själva fått sådan uppfostran så de tror att det ska vara så.

Själv går jag i taket av dåligt språk mot barn. Det är faktiskt en av de stora stötestenarna med min man eftersom han som engelsman har en helt annan och mer sarkastisk ton mot barn för det har man ofta som britt där det ska vara "stiff upper lip" och klassamhälle och allt det där och där man utan att blinka säger "silly girl" och annat med ett lättsamt leende. Jag jämför med min skotske kollega som säger att hans svenska sambo har precis samma "problem" som jag med detta och det är vad de bråkar om också. Jag älskar den sarkastiska brittiska humorn (i t.ex. filmer) men jag vänder tvärt när den vänder sig mot barn. Tack och lov verkar vår dotter ha ärvt lite av sin fars sarkasm för hon ger tillbaka mer än hon tar åt sig.

Däremot finns det i den brittiska arbetarklassen föräldrar som är mer än "brittiskt sarkastiska" mot sina barn. Ofta ser man i t.ex. snabbköpsköer hur mammor skakar sina barn i vagnarna så de ska sitta still osv. :cry: Men för att återgå till språk så hör man ju dessutom ofta britter skoja om att "oh, I wish I could send her to boarding school and take her back when she's 18". För mig är detta inte roligt alls. Jag blir bara beklämd. En del riktar dessutom detta mot sina barn och säger det till dem. Är barnen tillräckligt små så måste det vara hemskt.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Själv går jag i taket av dåligt språk mot barn. Det är faktiskt en av de stora stötestenarna med min man eftersom han som engelsman har en helt annan och mer sarkastisk ton mot barn för det har man ofta som britt där det ska vara "stiff upper lip" och klassamhälle och allt det där och där man utan att blinka säger "silly girl" och annat med ett lättsamt leende. Jag jämför med min skotske kollega som säger att hans svenska sambo har precis samma "problem" som jag med detta och det är vad de bråkar om också. Jag älskar den sarkastiska brittiska humorn (i t.ex. filmer) men jag vänder tvärt när den vänder sig mot barn. Tack och lov verkar vår dotter ha ärvt lite av sin fars sarkasm för hon ger tillbaka mer än hon tar åt sig.

Däremot finns det i den brittiska arbetarklassen föräldrar som är mer än "brittiskt sarkastiska" mot sina barn. Ofta ser man i t.ex. snabbköpsköer hur mammor skakar sina barn i vagnarna så de ska sitta still osv. :cry: Men för att återgå till språk så hör man ju dessutom ofta britter skoja om att "oh, I wish I could send her to boarding school and take her back when she's 18". För mig är detta inte roligt alls. Jag blir bara beklämd. En del riktar dessutom detta mot sina barn och säger det till dem. Är barnen tillräckligt små så måste det vara hemskt.

Det du skriver är intressant... och jag funderar om det inte är så att när man har den attityden mot barn så ser man liksom inte barn som riktiga människor. Den där nedlåtande attityden som du pratar om är bland det värsta jag vet! En släkting till mig betedde sig så mot sin 4-5-åriga dotter för många år sen. Jag var då kring 20 och mamman kring 30. Dottern blev jättearg och ledsen över något och vad gör mamman? Jo, hon börjar håna sin dotter och skratta åt hennes ilska; härmar henne "jag VILL INTE" och flinar överlägset åt henne. Jag la mig inte i, men visste precis hur det kändes inuti för den lilla flickan. Det som förvånade mig var att inte mamman mindes hur det känns när någon hånar en när man är liten. Som för många barn var det ju ur ett vuxet perspektiv en skitsak hon var arg för, men hennes KÄNSLOR är ju lika riktiga och viktiga för det!

En annan historia jag hört om handlar om en liten pojke som då var 10 år. Han var väldigt lillgammal och umgicks mycket med vuxna. Han och min mor var ute och gick med hunden och kommer förbi en grannkärring som de pratar med över staketet. Kvinnan säger rätt vad det är: "Ja, han är konstig den där pojken! Han har ju inga jämnåriga vänner" - till min mor när grabben står bredvid!! :eek: Stackars V tittar ner i marken och ser ledsen ut. Min mamma svarade: "Nja, det vet jag inte precis... jag vet nog att du har kompisar, eller hur V!" Sen när de gick därifrån sa morsan till V: strunta du i den där dumma tanten; hon vet inte vad hon pratar om!
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Som barn ska man tex "passa sig" så man inte blir utan lördagsgodis

Som barn ska man tex "passa sig" så man inte får vara hemma när alla andra åker på utflykt

Som barn ska man tex "passa sig" så man inte blir utan veckopeng

En mamma/pappa som säger "passa dig" till sitt barn vill varna om jag har förstått rätt.

jag brukar kalla barn äckel om de för mig ÄR äckliga, typ har snor eller klet någon stanns..

Brukar kalla syrrans unge för Fiskorv, tycker jag är roligt.

Barn är barn o fattar inte speciellt mkt.. då gör det liksom inget tycker jag:angel:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Barn är barn o fattar inte speciellt mkt.. då gör det liksom inget tycker jag:angel:
Du kan inte ha råkat ut för att bli sårad som liten? Eller så minns du inte?

Ett litet spädbarn fattar inte mycket, men de växer ju faktiskt och är barn i ganska många år...
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

jag brukar kalla barn äckel om de för mig ÄR äckliga, typ har snor eller klet någon stanns..

Barn är barn o fattar inte speciellt mkt.. då gör det liksom inget tycker jag:angel:

Men kalla då inte barnet för äcklig utan förklara att det är just barnets handling som är äcklig.

Det är stor skillnad på att få höra:

1) Det där är äckligt
2) Du är äcklig :crazy:

Det där med att barn inte fattar...du har inga egna eller? Du upptäcker rätt snart att de fattar mycket mer än du tror. Bara du har sagt något som du tror är "över huvudet" på barnet så får du snart kommentarer som visar att hon visst förstått och som förhoppningsvis lär dig att vänta tills hon lagt sig med att kommentera henne eller att tygla din tunga i framtiden och/eller be om förlåtelse. Kanske plockar åttaåringen fram sin dagbok och visar dig. Om förtroendet mellan er är så bra. :love:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

När min 4åring kommer in genomblöt o totalt ner kladdad med allt o lite till så kallar jag honom för skitungen,
självklart kärleksfullt vilket han förstår. Han brukar även säga det till mig när jag kommer hem från stallet.
Det är ömsesidig kärlek när vi säger det.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Det du skriver är intressant... och jag funderar om det inte är så att när man har den attityden mot barn så ser man liksom inte barn som riktiga människor. Den där nedlåtande attityden som du pratar om är bland det värsta jag vet! En släkting till mig betedde sig så mot sin 4-5-åriga dotter för många år sen. Jag var då kring 20 och mamman kring 30. Dottern blev jättearg och ledsen över något och vad gör mamman? Jo, hon börjar håna sin dotter och skratta åt hennes ilska; härmar henne "jag VILL INTE" och flinar överlägset åt henne. Jag la mig inte i, men visste precis hur det kändes inuti för den lilla flickan. Det som förvånade mig var att inte mamman mindes hur det känns när någon hånar en när man är liten. Som för många barn var det ju ur ett vuxet perspektiv en skitsak hon var arg för, men hennes KÄNSLOR är ju lika riktiga och viktiga för det!

Det här är faktiskt också något som Jesper Juul är inne på (har du läst hans böcker?). Äntligen börjar vi komma till en tid när vi sakta men säkert inser att barn är egna individer på samma nivå som vuxna fast med mindre livserfarenhet och känslokontroll. Prata med barn som med vilken likvärdig människa som helst fast "lättare". :bow:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

och jag funderar om det inte är så att när man har den attityden mot barn så ser man liksom inte barn som riktiga människor.
Det är konstigt vad olika två länder ganska nära varandra kan ha sådan skilld åsikt vad det gäller något så viktigt!
Iaf för några år sedan var det väldigt vanligt att man kunde se skyltar utanför affärer i England som "förbjöd hundar och barn i affären" :eek: Och detta var ju inte direkt affärer som inte var lämpliga för barn.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Har en bekant som säger både det ena och det andra till sina söner.
Bla Du är dum i huvet, håll käften, du är störd, cp-unge och lite till.

Mår jättedåligt när hon sätter igång.
När barnen blir för "jobbiga" händer det ofta att hon behandlar dem som skit.
Sen undrar hon varför hon var tvungen att få så överjävliga barn.

Själv kallar jag mina pojkar för skitungar ibland, men på ett kärleksfullt sätt.
Min 5-åring kan kalla mig för det också. :love:
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Har en bekant som säger både det ena och det andra till sina söner.
Bla Du är dum i huvet, håll käften, du är störd, cp-unge och lite till.

Usch har också en fd bekant i den kalibern, där det var mycket svordomar och mycket "Passa dig" "fatta att mamma inte vill ha barn" och "håll käften"...sorgligt.


Har själv haft en ganska ovårdat språk som jag började träna bort redan när sonen var minibebis.

Kom på mig själv häromdagen att att säga "helvete" åt något (inte sonen, varpå sonen snappade upp "helette" på en gång.

Tror inte jag kallat min son värre än "din pruttis" någon gång...
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Barn är barn o fattar inte speciellt mkt.. då gör det liksom inget tycker jag

Dom fattar mer än vad man tror, dessutom försöker iaf jag ha som måtto att inte säga saker jag inte vill att sonen skall säga själv...För rätt som det är börjar ju barnet prata och använda samma ord man själv säger.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

* Knapplån *

Ett annat uttryck, som jag helst vill slippa höra, är snart högaktuellt ute i våra affärer:

"Nu gör du som mamma säger - annars får du inga julklappar!"

Suck... :crazy: får de ju nästan säkert ändå... så varför hota med det? Tyvärr vanligt!
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Fast jag svär tyvärr rätt mycket.
Men min son gör det aldrig!
Skit kan han säga, skitstor och skithungrig osv.
Men jag tycker inte att det är så fult.
 
Sv: Vad inte säga till och om barn

Jag har lärt mig att man inte får säga att riktigt små barn, alltså under året, är "snälla" eller "dumma". Riktigt små barn är antingen nöjda eller inte nöjda. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 463
Senast: Modest
·
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
19 394
Senast: Lobelia
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 887
Senast: Gunnar
·
Småbarn Jag vet inte riktigt vad mitt syfte med tråden är, kanske mest söka stöd, höra om andra med liknande barn, få veta hur utvecklingen ser...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
12 141
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp