Vad innehåller erat stallapotek?

Sv: Vad innehåller erat stallapotek?

Glömde isbalsam/kylspray.

Kylspray är bra, för ens egen skull faktiskt i stallet också. För några år sen, när jag jobbade på en ridskola skulle jag ta ut en häst i stallgången. Hon var känd för att vara en "bitch" (o jag förstår än idag inte varför hon då var på en ridskola) som bet där fram och sparkade där bak om det inte passade. Oftast stod det en bock bakom henne och eleverna fick inte hämta henne själv. I alla fall, stod jag vid spiltan, pratade med henne och väntade på att hon skulle höra att jag var där. Hon flyttade sig åt sidan och vippade med öronen. Jag pratade med henne och gick in, knäppte på grimskaftet, lossade grimskaftet i spiltan och skulle vända... DÅ högg "skatan" snabbare än blixten i vänstra armen alldeles intill armbågen. Det gjorde ont kan jag säga och jag kunde bara kippa efter andan och lyckades lämna grimskaftet till en tjej som klarade av hästen, för att sen rusa ut på gårdsplanen. Jag hörde att någon följde efter mig, stoppade mig och tittade på armen. Det var en mamma, som var sjukgymnast hon ropade frågande om någon hade isbalsam och någon linda. Jag sa att jag hade kylspray och lindor vid boxen. En stalltjej hämtade det och sjukgymnasten "vräkte på" kylspray och drog åt en stallbandagelinda i ylle, så hårt hon kunde. Jag jobbade resten av kvällen och kikade då och då i kanten på lindan... Det mörknade betänkligt... Men när jag kom hem, lindade jag av och då fanns ingen svullnad utan det var bara armen som skiftade i all sköns färger och muskelmassa och bindväv som var som en stor hård knöl. Än idag har jag ett ytligt ärr, men själva muskelmassan och bindväven ligger där den ska.

Därför rekommenderar i alla fall jag kylspray i stallet. Man vet aldrig vad som händer.

Okej sånt är ju jättebra att ha hemma, så kanske man inte behöver ringa ut vet varje gång det händer något.
Precis därför det inte är tillåtet för vet att lämna ut sånt här för "delegerad behandling" !!!!
Det finns ingen anledning för en hästägare att ha lugnande,antibiotika eller NSAID hemma om det inte gäller en specifik behandling på en specifik häst.
PL

Senast ändrad:

Jag medicinerar inte mina hästar själv, men tänkte fall personen hade kvalitioner till att medicinera själv, eftersom hon hade så mycket grejer hemma.

Mitt stallapotek innehåller mer eller mindre samma som redan skrivits, men jag vill också tipsa om Zinkpudervätska - det har jag alltid hemma.

Veterinär kan skriva ut större flaskor som då brukar bli billigare, men det finns att köpa receptfritt. Dock brukar det vara beställningsvara.

Min veterinär tipsade om det till blödande/vätskande sår och jag tycker det fungerar strålande och påskyndar läkningen mycket. Fördelen med vätskan istället för salva, är att om man duttar på den med t ex en liten svamp, så stannar den också på såret. Salva kan ju vara svårt att "fästa" på sår.

Jag medicinerar inte mina hästar själv, men tänkte fall personen hade kvalitioner till att medicinera själv, eftersom hon hade så mycket grejer hemma.

Kvalifikationer till att medicinera själv har man bara om man själv är veterinär och inte ens då kan jag se en anledning till att ha små slattar av läkemedel i stallet.

Brems ko jag på. Äckligt tortyrredskap (fast det sägs ju att det inte är det), men ovärderligt den dag man står med en panikslagen och skadad häst.

kl

Jag har;

thermometer
väteperoxid (suveränt)
bomull, både veckad och på rulle
jodopax
helosan
kirurg handskar (ovärderliga!!!!)
diarsnanyl
pencillinsalva
mircolax
sax + kniv
gasbindor
klisterlindor
silver och el tejp
textil lim
koksalt
ögonsalva
diverse kompresser och annat
avmaskningsmedel av olika sorter
plåster och bandage till mig själv
steriliserade servetter
blå spray

Har säkert nåt annat som jag glömt också samt en del recept belagt, jag sparar det som ev. blir över och använder vid behov. Dock inte när jag tycker det utan när vetten tycker då, tex så kanske vetten tycker att jag ska ge XXX och då kan jag ge det redan samma dag utan att stimma till apoteket som kanske är stängt och inte öppnar fören på måndagen eller att man tycker att man vill ge 7 dagar istället för 5 etc.
Sen upplevde jag en annan bra sak förra sommaren när jag tappade en Hippotrim spruta och hästen sen klev på den, att det var väldigt bra att ha en i reserv i mitt eget apotek.

Sånt som är öppnat och utgånget datum slängs.

nu har ju vi en del del äldre hästar med skaplig sjukdomshistoria :crazy:

i lördags va det väldigt bra att ha "lite hemma" då min gamla blev akut dålig kl. 10 på kvällen. jag ringde givetvis min veterinär som frågade om temp, andning, hur hon rörde sig osv. varpå h*n ord. oss att ge butta och hippotrim. för att komma ut på söndag istället. nu mår hon bättre igen och alla är nöjda. nu har vi en väldigt bra kontakt med vår veterinär efter väldigt många år och många hästproblem så vet. känner både oss och våra hästar (och deras problematik) väldigt väl.

men vi samlar knappast på "slattar" för att själva ordinera våra hästar, ord. gör veterinären. det finns fler sätt och anledningar ;)

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
336
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
683
Senast: ufot
·
Övr. Hund Min hund tål tyvärr inte nickel. Halsband och koppel har jag hittat med mässingspännen (mässing innehåller inte nickel). Dessvärre...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka