Vad innehåller erat stallapotek?

jassica

Trådstartare
funderar på att kassera det jag har i mitt, då det emsta nog är gammalt, men behöver lite tips på vad jag ska köpa.

Så vad innehåller erat?

Sv: Vad innehåller erat stallapotek?

jodopax, asolsprit, väteperoxid, lactasyd tvål, koksalt, horsol, inotyol, tjärsalva, vaselin, helosan, idomin, radital, parisol, arnikatinktur, tjära och kopparsulfat.

sterila kompresser, "vanliga" storpack kompresser, bomull på rulle, fetvadd, "vanlig" bomull, ett gäng klisterbandage, många paddar av olika material och storlek, en hel del lindor i olika material och längder, piang, några vassa rena saxar i olika storlekar, kanyler och sprutor samt rakhyvel.

receptbelagt. fenylbutazon, fucitalmic, lotagen, plegicil, streptocillin, juvenesta, jodblister, penovet och metacam.

tror det är allt.

Okej, det var mycket och bra saker! vad är de olika recpetbelagda medicinerna för?

fenylbutazon-smärtstillande och mot inflammationer.
fucitalmic-ett antibiotikum med bakteriedödande effekt för ögonen
lotagen-etsande, mot tex. svallkött
plegicil-lugnande
streptocillin och juvenesta är pencillinsalvor
jodblister är ett blister
penovet-pencillin
metacam är som fenylbutazonet men med "godare" smak (flytande)

Okej sånt är ju jättebra att ha hemma, så kanske man inte behöver ringa ut vet varje gång det händer något.

• jodopax
  • asolsprit
  • väteperoxid
  • lactasydtvål
  • tjärsalva
  • helosansalva
  • idominsalva
  • arnikatinktur

• kompresser
  • bomull på rulle
  • fetvadd
  • paddar
  • lindor
  • silvertejp
  • sax
  • febertermometer

• papper
  • penna
  • plåster
  • huvudvärkstabletter
  • telefonbok med viktiga telefonnummer

Nu ska vi se om vi får med allt.

• Bomull på rulle
• Vanlig bomull
• Jodopax
• Ytdesinfektion
• Karledssalva
• Vetflex lindor
• Kompresser
• Gasbinda
• Ngn starkare salva mot mugg
• Febertermometer
• Sax
• Helosan
• Idomin
• Vaselin
• Lotagen
• Fenylbutazon
• Metacam
• Lactacydtvål
• Diverse liniment
• Plasthandskar

Tror detta var allt, men är inte riktigt säker.

Okej sånt är ju jättebra att ha hemma, så kanske man inte behöver ringa ut vet varje gång det händer något.

Jo det ska du göra ändå! Man ska inte behandla på eget bevåg. Det är just det där hemslaskandet med antibiotika som kanske är utgånget, i fel doser och behandlingstider och kanske mot bakterier som just detta preparat inte tar, som gör att antibiotikaresistensen är så stort problem. Det plus mkt annat förstås. Det finns liksom en anledning till att vissa preparat är receptbelagda - man behöver kunskap för att kunna använda dem rätt. Vore det inte så, hade ju vem som helst kunnat kalla sig veterinär eller läkare och dela ut medicin till höger och vänster.
Så, nog med moralsnack

Stallapotek:
Bomull på rulle och vanlig att tvätta med
Gasbindor
Kompresser
Vetrap (klibblinda)
Vanliga paddar och elastiska lindor
Tejp
Sax
Termometer
Koksaltlösning
Helosansalva/Idomin
Sårspruta
Mild oparfymerad tvål
Ren hink och svamp, handduk
Engångshandskar
Plåster till mig själv
Nummer till veterinärer

Kanske nåt mer som jag har glömt nu

Stor bomullsrulle, sax, kompresser (många), vetwrap, jodopax, termometer, steril NaCl.

Kan väl tänkas att jag har tillgång till en hel del receptbelagt, men jag tycker inte att butta mm hör hemma i ett stallapotek. Om det hästen behöver sådana preparat bör den först undersökas av veterinär. Veterinärer får inte heller förskriva medicin att ha utifall att, delegerad veterinärvård omfattas av speciella regler.

Att ha tusen och en salva i apoteket är inte heller nödvändigt. Ha det mest nödvändiga hemma, resten kan man åka och köpa om olyckan är framme!

Ska försöka komma ihåg allt:

• Kompresser
  • Vanlig bomull
  • Bomull på rulle
  • Coflex lindor
  • Fetvadd
  • Sax
  • Jodopax
  • Lactacyd
  • Gasbinda
  • Plåster
  • Fenylbutazon
  • Finadyne
  • Sedalin
  • Penovet
  • Alsolsprit
  • Klorhexidin
  • Sårtvätt
  • Väteperoxid
  • Silvertejp
  • Idominsalva
  • Helosan
  • Svampar
  • Fucidin
  • Termometer
  • Lite olika aloeverasalvor och geler
  • Vaselin
  • Liniment
  • Arnika
  • Huvudvärkstabletter
  • Kanyler och sprutor
  • Handduk

Har säkert missat något.

Kan ju tillägga att de receptbelagda sakerna jag har är inget jag använder dagligdags eller hur som helst, det är grejer som blivit över efter diverse behandlingar. Självklart ringer jag alltid veterinär innan jag börjar mixtra med behandlingar själv.

I sådana fall ska du slänga (lämna tillbaka t apoteket) åtminstone Penovetten och Fucidinet. Dessa ab har begränsad hållbarhet och är inget att spara på. I synnerhet inte öppnade förpackningar/använda flaskor.

nu är det så att jag alltid konsulterar veterinären innan en del av nämda preparat används. det finns vissa anledningar att vi har en del hemma och sätts något in så görs det på veterinärens inrådan för att sedan uppsöka kliniken ;)

kom på att jag glömde skriva febertermometer och silvertejp samt sjuksko :)

Nu har vi ju säkert ett "allmänt" stallapotek också som jag ärligt talat inte kollat upp. Mitt eget lilla förråd ser ut så här:

Gasbindor (såna små rullar går också att använda som kompresser)
Febertermometer
Jodopax
Självhäftande bandage
En rulle bomull
Blåspray
Ögonskölj

Känner att jag saknar plasthandskar, sterila kompresser och mild tvål. I övrigt så "rådfrågade" jag min veterinärbekant om vad som kunde vara nödvändigt inför shoppingrunda på apoteket när jag skulle få hem nya hästen.

Sen ett par saker som jag inte riktigt ser som en del av stallapoteket men som kan användas till "behandling": silverlotion, tjära, hästsalva, blue lotion, arnikaliniment, handduk, sax.

Vilken bra tråd! Jag ska shoppa allt till min första (egna) sjukvårdslåda nästa vecka...
Undrar:
Har tänkt på bommul och kompresser, men vad har ni fetvadd till?
Tjärsalva?
Blå spray= kylspray?

fetvadd använder jag främst till hovarna om det behöver drevas. tjärsalva är bra på sommaren tex. runt småsår eller om hästen får uppätna sår i bringa/skap/juver osv då flugorna skyr den. blåspray vet jag att många kallar den blåfärgande sårsprayen men den har jag aldrig använt, vet inte heller om det är den som menas.

knapplånar mig själv.

Den blåa sprayen har jag använt mig utav och tycker att den är väldigt bra.

Vad många tips det finns i tråden, det är nämligenså att jag fick ett presentkort på Hökks när jag fyllde år, så tänkte fylla på lite då i sjuklådan.

Jag menar iaf det. Har bara använt det till småsår på sommaren (flugorna är inte så förtjusta i den heller upplever jag), desinfekterande och ska hålla insekterna borta som sagt.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
761
Senast: Oknytt
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
336
Mat Då jag flyttat och inte längre har en riktig spis funderar jag på att testa risgrynsgröt på tub. Problemet är att jag verkligen avskyr...
Svar
14
· Visningar
683
Senast: ufot
·
Övr. Hund Min hund tål tyvärr inte nickel. Halsband och koppel har jag hittat med mässingspännen (mässing innehåller inte nickel). Dessvärre...
Svar
8
· Visningar
934
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka