Vad innebär medryttare?

M

moontje

Hej,
Jag är 15 år och har 2 egna hästar, ett varmblodsto och Svensk ridponny sto(B. Båda 14 år.
Jag bor på landet och har eget stall.
Jag är den enda i familjen som är förtjust i hästar och är därför alltid ensam i stallet. Det är så tråkigt ibland.. :(
Nu har jag funderat på medryttare.. men vad innebär det egentligen?
Är det bara ridningen som medryttaren ska hjälpa till med?
Vad har en medryttare för rätter?
Brukar medryttaren få betalt eller betala själv? (Tänker själv varken fråga eller betala pengar för det själv :P)

Aja.. hoppas någon kan hjälpa mig :)

Sv: Vad innebär medryttare?

De beror ju helt på hur ni bestämmer emellan er.

När jag hade häst tog medryttaren hästen 2-3 dagar i veckan, betalade inga pengar utan hjälpte mig istället och mocka å sådär på hennes dagar.
Tog även en del av in och utsläppen!

men de är ju som sagt hur ni bestämmer, hästarnas utbildningsnivå osv.
Men du ska inteb etala nått du står ju för hästarna de räcker :)

Jag är själv medryttare, så jag kan vell tala för det :p

Jag kommer och går hur jag vill, men jag meddelar alltid ägaren när jag kommer genom ett sms. Sen får jag göra vad jag vill med hästen, dock inte hoppa själv då han är svår.
Jag hjälper till i stallet med mockning, insläpp på kvällar, byte av täcke, fodring samt att jg tar hand om hästarna när ägaren åker bort.

Om du ska skaffa medryttare kan du skriva ett kontrakt. Då finns det bestämda punkter ni kan följa vid eventuella problem.

Som du skrev tycker jag inte att varken medryttare eller ägare ska behöva betala.

Hej! Medryttare kan vara ett bra alternativ om man vill ha lite mer sällskap i stallet. Oftast betalar inte medryttaren något för att rida hästen, istället hjälper han/hon till med sköttseln de dagar han/hon rider. Vissa tar betalt för att medryttare skall rida deras häst men jag tycker inte att det känns riktigt rätt eftersom medryttaren oftast gör ägaren en tjänst när de rider hästen. Jag tycker att det låter som en bra idé för dig att skaffa en medryttare. Se till att hitta någon som du trivs med och har ungefär samma syn på hästar som du.

Hmmm.. jätte kul.. min kattunge gick över tangentbordet och har raderat allt jag skrev xD
Aja..

Det jag skulle vilja, är att någon kom hit 2 -3 ggr i veckan och vill följa med på en ridtur, sen kanske komma hit ibland och umgås med hästarna, t.ex borsta osv. Har inga problem med tiden, utan vill bara ha någon som ja, vill följa med helt enkelt och hålla sällskap :P
Vet inte riktigt vad en sådan kallas, men medryttare känns då inte som rätt ord tror jag, då jag inte vill att denna person bara kommer och går som den vill.. utan ska alltid skicka sms eller ringa innan den kommer, så jag inte behöver bara orolig att något händer med varken medryttaren eller mina hästar, och att ingen går och rotar i mina grejer hur som helst xD
Varmblodet ska till en kiropraktor den 5:E augusti, som ska lägga rätt i hennes rygg, så hon får endast ridas lätt än så länge. Men hon är verkligen helt underbar att hantera :)
Ponnyn är lite dominant, har bockat i galopp... funderar dock på att skaffa grästygel eller något ifall 'medryttaren' vill rida ponnyn..

Jag tycker att du ska annonsera efter någon som just vill följa med på ridturer och lite pyssel i stallet.
Medryttare innebär inte att det finns en bestämd ordning som ska följas (som t.ex fodervärd på hund där reglerna är glasklara) utan man bestämmer själv hur man vill lägga upp det.

Sedan måste jag höja ett varningsfinger, gratis är gott så länge det är fint väder och lagom varmt men inte när slasken är som värst och hästarna har lera upp till magen eller 10 minus och vattnet har frusit och man bara kan skritta. Då är det inte så roligt och din medryttare kanske inte dyker upp alls.

Jag anser att man ska betala för att rida, ingen annanstans är det gratis att rida och därför finns det ingen andledning att du (dina föräldrar) ska betala någon annans ridning heller.
Säg att du vill ha medryttare 3-4 dagar i veckan så är inte 500 kr/månad för mycket, de som tycker det kan fundera på vad det faktiskt kostar att hålla häst med tillbehör.

Jag håller med dig om att betala ägaren ibland. Som sagt så beror det på utblidningsgrad av häst, ridmöjligheter mm.

kl
Ibland finns det tjejer som gärna är "sällskapsdam" i stallet och då fungerar det ju utmärkt. Så du hittar säkert någon ts :).
Den medryttare jag letar efter kommer inte ha något arbeta alls att göra förutom pysslandet med häst, som just nu är i kondis för LA/LA. Har lösdrift..
Det jag tänkte på är vad tycker ni är ok att betala och när ska man inte bhöva betala, tjänster/gentjänster?

Jag har haft medryttare sen januari i år och är jättenöjd med tjejen som jag har fått tag i. Hon har hand om hästen bestämda dagar (som kan bytas om det skulle komma annat ivägen nångång) och då innebär det att hon sköter stallsysslorna också. Det ingår ju i att ha häst. Vi har kommit överrens om en summa som hon betalar mig månadsvis. Det är ingen större summa, för nånstans tycker jag fortfarande att det känns dumt att ta betalt när det är jag som vill ha hjälp. :p Men hon får ha hästen som sin i 2-3 dagar i veckan, och skulle hon ridit på ridskola så hade det ju kostat betydligt mer. Har även ett skrivet kontrakt. Funkar finfint tycker jag och det är skönt att veta att hästen blir ordentligt omhändertagen även om jag inte är i stallet alla dagar.

Jag tycker ingen av er ska behöva betala!
Alternativet för dig kan ju vara att ha en medryttare 3-4 ggr i veckan som då rider,samt hjälper till i stallet. Då får du både hjälp och sällskap. Helst någon i din egen ålder.

Tack för alla svar! :)
Själv anser jag som någon annan också sa, att det är jag som behöver hjälp och tycker inte man ska ta betalt för det :P
Hade mestadels bara tänkt skogspromenader.
Men men, då får jag alltså hänga upp en lapp/annons här i närheten där det står att jag behöver någon sällskapsdam som vill följa med på ridturer och pyssla i stallet :)

Det enda jag är rädd för är att om jag inte gillar 'sällskapsdamen' att jag då måste säga det till henne.. * hej, jag gillar inte dig och vill inte ha dig som sällskapsdam* xD sånt klarar inte jag..
Hur kan man säga något sånt, och hur vet man vilken som är bäst?

Var tydlig i annonsen att du sätter stort värde på att ni allihop ska känna att det är ok, du hon och hästarna.
Sedan om du känner att det inte är ok så säg det bara rent ut.
Jag tycker att du ska be dina föräldrar om hjälp med det här och skriva kontrakt med föräldrarna om personen är minderårig.

Medryttare är någon som rider och sköter din häst någon dag i veckan (bestämmd dag) skulle inte bli så glad om den kom och gick som den ville om nu inte detta var det vi hade bestämt.
Tycker inte det är något fel med att vara ärlig, trivs jag inte med en person så säger jag det. Tycker det är bäst så, inte vill man bli fast med en "sällskapsdam/medryttare" som man inte gillar bara för att man inte kan vara ärlig.

Men hoppas du hittar någon, vet hur tråkigt det kan vara att vara själv i stallet alltid.

Har lagt ut massa annonser, har nu fått kontakt med en tjej som bor i närheten.
Hon är 12 år och har ridit i 1,5 år. ungefär 60 kg och 165 lång.
Har endast skickat mejl med henne och hon var verkligen intresserad sa hon :)
Nu är det bara det att jag undrar om 60 kg inte är för mycket.. själv väger jag 52. Har en viktbärande B ponny, som är väldigt stark, men när jag frågade på en annan tråd sa en person max 60 kg..
Den andra hästen är ett smalt varmblod som har en skada i ryggen (kiropraktor har sagt att jag skulle rida henne varannan dag/var 3:E dag tills 5:E augusti, då kommer han antagligen och behandlar henne..
Han har inte frågat vad jag vägde, och har inte sagt något om det heller..

Och vad finns det för frågor som jag ska ställa?
Om jag ska prata med hennes föräldrar, vad ska jag säga då?
Är själv 15 år och mina föräldrar är inte det minsta häst intresserad..

Tacksam för svar! :)

tkr det är ett bra ide för dig o skaffa medryttare :)

60 kg o 165 lång för en b-ponny låter lite lång o tung.

lite frågor du kan ställa till föräldrarna och henne:
rider hon på ridskola? klarar hon sig sälv i stallet ta in o ut hästar sadla tränsa mm.? bor hon i närheten så hon kan ta sig till dig på cyckel? har hon vart medryttare ellr liknande förut? kan hon ta ansvar är hon lugn med hästarna mm? kan hon rida själv utan hjälp?

det är ngr frågor jag kom på just nu :)

Jag tycker att hon är för Lång och lite tung kanske. Även om hästen är viktbärande kan det komma att skada hästen i slutändan.

1,5 år säger egentligen inget om vad hon kan. Det kan vara en ridvana av endast skritt och trav, eller så har hon hoppat m.m

Som ovanstående skrev med bör du kolla vad hon kan i stallet. Klarar hon av att rida ut en häst på egen hand med det ridvanan hon har? Inläpp/utsläpp?

Jag skulle nog sagt till henne att hon är en aningen lång och tung, men att du annars skulle låtit henne provrida.

Sen kanske det är roligare att rida med någon i din egen ålder, som ligger på samma nivå. Men det är ju inte nödvändigt.

Okej, tack :)

När ni tänker på B ponny, hur ser den då ut i era ögon?
För min B ponny är 125 hög, och riktigt stark och viktbärande..
Är det för tungt ändå?
Jag är också 165, hon är lite för liten, men det går att rida på henne iallafall..
För cirka 2 år sen var det en tjej på cirka 70 - 75 kilo som red på henne :O :O
(Dock enstaka ggr, och då inte längre än typ 10 minuter, när hon krånglade med mig eller hade bockat av mig)

när jag tänker på b-ponny tänker jag grova söta ponnysar typ gotlands russ :)

hur gammal är din ponny? tänkte på om den är gammal ellr ung ska den nog inte ha mer än ca 55 kg på ryggen, visst enstaka gr går men en medryttare ska komma ngr i veckan o kan bli på frästande för deras rygg.

och eftersom den där tjejen inte har ridit så länge och då blir vingligare och har sämre balans (kan jag tänka mig) så blir det mkt mer påfrästande även om hon är lika lång som dig :)

Okej, tack :P

Min är dock grövre än gotlandsruss.. (tycker jag)
Känner 3 varmblodshästar, och min B ponny är starkare än dom..
Kan väl lägga in en länk till en bild på henne :)
http://moontje.bilddagboken.se/p/show.html?id=392048150&directlink=1

Hon har hoppat, så tror att hon har rätt bra balans..
Men om hon endast rider 2 ggr/vecka då?
Mest blir det bara lätt promenadridning i skogen, men tänkte att efter ett tag kanske vi kan börja men lite hoppträning.
Ponnyn är förresten enligt veterinär gissning 14 år (en annan gissade på 13)
Såg en bild på tjejen idag, och hon ser inte alls ut som om hon skulle väga 60 :O skulle själv ha gissat på 50.. så får höra med henne ifall det verkligen stämmer xD
tack för svaren allihopa :)

Jag har en medryttare till min d-ponny. Hon rider tisdag, torsdag och varannan helg. De gånger som hon vill åka och hoppträna så byter vi bara dagar.
Hon är jätte duktig och jag är super nöjd med henne. Stallet jag står i ingår all skötsel så hon beöver inte göra något sådant. Det är bara att hämta hästen i hagen och rida. Hon får betala 400 kronor. Jag tycker det är en väldigt rimlig summa :D

Okej, nu har jag fått reda på att; både hennes mamma och hennes låtsas pappa har haft hästar, hon har varit skötare på en häst och såg att hon hade tävlat. Hon tränar rätt mycket hoppning sa hon också.
Har sagt till henne att jag tycker att 60 kilo är lite tungt.. men att hon får provrida och att jag skulle prata med kiropraktorn som kommer den 5:E augusti. Är väldigt osäker om hon verkligen väger 60, då jag såg en bild på henne och hon var smalare än mig, och jag väger 52, hon är lika stor som mig och är 3 år yngre..
Men hon har vägt sig och säger att hon väger 60..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 724
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 287
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 482
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar