Vad innebär lydnad för dig?

T

thekid

Ja, vad betyder egentligen att en hund är lydig? Betyder det att den kan sitt och ligg på kommando, eller att den varje morgon hämtar husses morgontofflor och tidning?
Undrar helt enkelt lite vad ni betecknar som en "vardagslydig" hund? Vad ska en hund kunna för att ni ska anse att det är en "normalt" lydig hund?

Kom igen nu:bump:

Sv: Vad innebär lydnad för dig?

Jo, självklart, men om du säger till din hund att hoppa jämfota genom vardagsrummet, kommer han göra det då?;)

Menade mer vilka specifika saker de bör kunna, ex. Måste en hund kunna spela död på kommando för att räknas som lydig/väluppfostrad, eller räcker det om den kommer som ett spjut vid inkallning?:idea:

En hund som lyssnar på dom "viktigaste" kommandona... Sitt,ligg, Kom hit, stanna, gå fint osv. Det är en lydig hund för mig.

En vardagslydig hund för mig:

*kommer på inkallning
*skäller/ylar/gnyr inte i tid och otid
*kan ta det lungt när matte/husse säger så
*går i koppel utan att dra
*förstör inte människornas grejer

Det räcker för mig men otroligt nog så uppfyller måånga av de man möter inte det.

Nyttig lydnad! Allt som hör till vardagen. Att spela död e väl inte så viktigt!

Menade mer vilka specifika saker de bör kunna, ex. Måste en hund kunna spela död på kommando för att räknas som lydig/väluppfostrad, eller räcker det om den kommer som ett spjut vid inkallning?:idea:
En hund behöver inte kunna spela död enligt mig. Det tycker jag mer är ett trix och inget man behöver lära sin hund om man inte tycker det är kul. Inkallning är däremot något en hund ska kunna, tycker jag.

Det första jag alltid lärt mina har varit stanna, sen fot, sitt, ligg mm. Har bott vid starkt trafikerade gator och vägar, kunde hända nån gång att de kröp ur halsbandet, då var det bara att ropa stanna. Det känns tryggt.

Kan man lära in ett "trick" kan man ofta lära in fler. Det behöver inte känneteckna lydighet (men visar såklart på någon slags samarbete.)

Lydig är för mig som många andra skriver att hunden kan klara vardagen utan en massa problem.
Den ska kunna gå avslappnat i koppel, ligga där man lägger den, inte förstöra eller fara runt och skälla. Inte själv bestämma när den ska ta kontakt med en annan hund osv. Komma när man ropar.

Jag anser att en hund har vardagslydnad när den fungerar i vardagen. Den ska komma på inkallning, oavsett vad som distraherar. Det ska gå att lämna en tårta obevakad på TV-rumsbordet, och tappar jag någonting på golvet ska hunden invänta ett varsågod innan den tar det. Oavsett om det är en brysselkål eller ett kilo oxfilé. Den ska inte kasta sig ur bilen så fort man öppnar, utan vänta på tillåtelse. Den ska skälla när någon kommer, men sluta när man säger åt den.
Detta är vad jag kommer på i en hast, det finns säkert mer.
Död hund, dansa, rulla och annat är väl kul omdom kan, men det är bara en ren bonus.
Dom som har en hund som kan spela död, men knycker mat från bordet har prioriterat helt fel i mina ögon.:crazy:

En vardagslydig hund för mig:

*kommer på inkallning
*skäller/ylar/gnyr inte i tid och otid
*kan ta det lungt när matte/husse säger så
*går i koppel utan att dra
*förstör inte människornas grejer

Det räcker för mig men otroligt nog så uppfyller måånga av de man möter inte det.

Lite därför jag undrar, för jag har också stött på rätt många som inte direkt "lever som de lär"...
Så, hur många här lever som de lär?;)
Kan villigt erkänna att jag också anser att en lydig hund ska uppfylla det som de flesta har nämnt här, men att min hund inte alltid gör det:p Men det är ju något vi jobbar på hela tiden, så snart ska väl allt "sitta":D Många man möter, som inte har hund, verkar inte förstå att det faktiskt tar lite tid att uppfostra en hund :cool: (tiden beror ju dock självklart på hur van man är och vad för sorts hund man har)...

Hasselby: Nej, och det har jag ju inte sagt heller, tog bara det som ett exempel;) (självklart är det ett trix, ingen lydnadsgrej)

Pia: Bra beskrivet med konkreta exempel:bow:

JAg lever inte som jag lär. Jag har en lydig och en olydig ;) Dock har jag inte haft den olydige i mer än 3 månader så jag får väl skylla på det ;)

JAg lever inte som jag lär. Jag har en lydig och en olydig ;) Dock har jag inte haft den olydige i mer än 3 månader så jag får väl skylla på det ;)

Ja, men det är klart du kan skylla på det! Jag har haft min i mer än tre månader och jag skyller då fortfarande på det!:angel:

En lydig hund för mig är en hund som allra helst vill göra sin husse/matte till lags. En hund som hellre lyssnar och lyder för att den vet att det matte/husse säger är bättre än allt annat.

En hund som kan göra massa konster är inte i mina ögon direkt lydig. En lydig hund kommer på inkallning trots att det är något jätteroligt på gång på annat håll. En lydig hund går och lägger sig när husse/matte äter, den sitter inte o tigger eller går o dammsuger. En lydig hund kan med bara husses/mattes blick förstå att något inte var uppskattat, man skall inte behöva gorma o gapa. En lydig hund accepterar situationer som den hamnar i och låter husse/matte "sköta snacket", hunden skall alltså lita på att den är väl omhändertagen och under beskydd.

Min uppfattning om lydighet har jag lärt av min golden Smilla, hon serverar allt på silverfat åt oss. Det absolut viktigaste i hennes liv alltid under alla omständigheter är husse/matte och det är jag stolt och glad över! Min :love:

Jepps jag lever som jag lär. Nu är Uno dock valp (6 mån) så allt sitter kanske inte till hundratio procent eller ja i vårt fall är det detta med att ta det lungt, är vi ej på hemmaplan lyder han men inne hemma kan han vara lite döv men det blir bättre...

lydnad handlar för mig inte om kunskaper, utan om inställning från hundens sida. en jakthund som inte jagar men darrar i hela kroppen är alltså lydigare än frallan som inte ens tittar på viltet.

men vilka kunskaper ingår i begreppet vardagslydnad? ja, för mig är det bl a

-stanna/ligga/sitta på kommando och inte röra sig förrän den fått nytt kommando
-komma på inkallning, även under störningar
-inte dra i kopplet och inte skälla på människor och djur
-kunna gå vid sidan på kommando
-loss
-kunna vara ensam hemma några timmar
-ska kunna hanteras av veterinär/domare utan att gå i taket

...att man kan lita på hunden i alla väder, vad som än händer...Om det hoppar en hare framför min hund ska jag veta att han inte springer efter den ens om ham är lös.
Jag har en sån hund, men jag har också motsatsen :D

En lydig hund för mig är en hund som först genom positiv inlärning, sedan spontant frågar om lov i olika situationer.

Jag har motiverat min tvååriga hane på olika sätt hela livet och han har alltid varit en helt underbar och lyhörd hund som man helt enkelt inte vill vara utan för ens en sekund, han älskar sin matte & husse. :love:
Han är upplärd HELT utan korrigeringar, när han väl har ett inlärt beteende så har jag endast korrigerat i samma sekund han gör "fel" (Nu gör en hund aldrig fel utan handlar endast efter de förutsättningar den har). Ledarskap är dynamiskt, precis som bland vargar så jag lämnar gärna tillfälligt över det till min hund vid uppgifter som han klarar av bättre än mig, t.ex vid spår :)

Vardagslydnad... tja, då anser jag att hunden ska kunna stanna på kommando, gå fint i koppel (även vid möte med hundar, i trappor osv), inte tigga vid matbordet, vara lugn inomhus, ha tillräckligt bra inkallning för att man ska kunna ha den lös iaf i rastgårdar.
Att främmande människor (tex domare) ska kunna ta i hunden och kolla tänder tycker jag också att hör till.

Sedan på frågan om jag lever som jag lär: Ja, faktiskt.

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 122
Senast: valpköpare
·
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
3 045
Senast: Pilot
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 923
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka