Vad innebär en långpromenad för er?

Sv: Vad innebär en långpromenad för er?

jag tycker att det beror mer på hur långt man går än hur snabbt man går. går jag långa rundor går jag alltid snabbt som tusan. kortare rundor kan ta nästan lika lång tid, men då går jag rätt söligt. jag tycker knappt att det är lönt att klä på mig, rota fram koppel och bajspåsar och sedan bara vara ute i 10 min så de korta brukar bli lite längre än så.

jag hör dock inte till skaran som är ute i flera timmar varje dag. jag tränar hellre lydnad någon timme per dag och går halvlånga promenader varje gång vi är ute.

Tycker det är en långpromenad om man är ute i över en timme i ganska raskt tempo. Det blir ju inte särskilt lång promenad om man bara lufsar runt i typ en timme.

Fniss, ja du vet ju hur jag var förut.

kl
Nu är promenadlängden nerdragen och mer vikt läggs vid träning.

Rastar under 5
Går en kortis på 15-20
Vanlig promenad 30-90
Allt över 90 får nog räknas som långpromenad

Hur långt jag själv går vill ni nog inte veta eftersom jag har tre hundar och dagligen går med dem enskilt. ;)

Långprommis är uppåt två timmar medan den dagliga längre prommisen är ca 1-1½ timme lång:)

jag tycker att det beror mer på hur långt man går än hur snabbt man går. går jag långa rundor går jag alltid snabbt som tusan. kortare rundor kan ta nästan lika lång tid, men då går jag rätt söligt. jag tycker knappt att det är lönt att klä på mig, rota fram koppel och bajspåsar och sedan bara vara ute i 10 min så de korta brukar bli lite längre än så.

jag hör dock inte till skaran som är ute i flera timmar varje dag. jag tränar hellre lydnad någon timme per dag och går halvlånga promenader varje gång vi är ute.

Äsch vad du skall göra frågan komplex! :cool: :D

Här satt jag och hetsade upp mig över att det är skillnad på en lång promenad och en långpromenad och hur man skulle definera de båda.

Så kommer du och lägger till ytterligare en variabel i form av hastighet. Jag som tyckte att jag var definitionerna på spåren... :crazy:;)

Vi kan väl i alla fall konstatera att problemet med sär skrivning blir ganska uppenbart om man pratar om lång promenad eller långpromenad. ;)

Personligen är jag en ganska usel promenerare. Jag försöker att gå åtminstone en promenad på ung. en mil varje eller varannan vecka. I övrigt går vi ganska raska och korta promenader flera gånger om dagen. Med kort och rask menar jag en kvart-tjugo minuter per gång.

Senast ändrad:

Jag kan krångla till det lite till :p

Jag tycker nämligen inte alls att det handlar om tid, utan hur mycket hundarna egentligen rör sig - jag menar, det är ju en väldig skillnad på om man går en timmie med hunden i koppel, eller om hundarna får springa lösa i sin egen takt. Mina hundars "egna takt" är alltid fullt ös medvetslös, så de rör sig säkert mer på en halvtimme än vad andra hundar gör på två timmar i koppel...

Samtidigt är det ju, iaf med en yrhjärna som min hund, jobbigare att gå fint i koppel än timme än att yra i två. Det kräver både precision och koncentration från henne.

Samtidigt är det ju, iaf med en yrhjärna som min hund, jobbigare att gå fint i koppel än timme än att yra i två. Det kräver både precision och koncentration från henne.
Det tror jag säkert att det gör,det gör det nog även för mina... men jag uppfattade det som att tråden handlade om ren motion?

Långpromenad är när man kommer hem och är helt slut! För det handlar ju inte bara om hur länge man är ute utan också hur långt och fort man går, vilken terräng det är och vad för sorts hund och i vilken kondition den är. Mina långpromenader brukar vara iallafall 2 timmar och efter en sådan lång och rask promenad i kuperad terräng brukar hunden inte be om fler promenader den dagen.

En timma eller mer får gillas som långpromenad, 20-30 min får kallas promenad och allt kortare är bara "ut å kissa hunden". 3-4 timmars rundor blir för mig mer som små "utflykter" än rena promenader. Är ju en sån som promenerar fort och "effektivt" och det pallar jag inte riktigt i 4 h i sträck (dålig kondis).

Jag skriver in mig på detta - stämmer precis på mig :D
Har en pytte-hund och en rottweiler och ofta bägge med mig.

KL!
De skogsrundor som vi har här hemma tar minst en timma att gå, och det känns som ett absolut minimum. 1 1/2 timma känns som en rätt lagom "vanlig" promenad, en riktig långpromenad kallar jag det nog om vi går i 2 1/2 - 3 timmar.
Jag tror min hund skulle bli enormt besviken på mig om våra promenader tog mindre än en timma. Däremot har jag ofta små Aktiveringsstunder med honom, som kan räcka allt från en minut till en halvtimma, men det är ju inte promenader. Träning är inte promenader heller, även om man ju kan träna under promenaden, för att krångla till snacket lite...!

Ja jag har har en Saluki Japanese chin och en papillon och på dom räknar jag att
10 min - 30 min Snabbis
30 min -1,5 h normalt
1,5 - 4 h är långis
4 h + är en dagsutflykt

Vanlig promenad för mig är 1 timme/ 2 ggr om dagen.
Allt över 1 timme får väl räknas som "längre" promenad.

Har en liten Japansk Spetstik, och ofta nu kombinerar jag att hunden får springa med när jag är ute å rider hästen, vilket blir ca 1-1½ timme varje dag, dock följer hon inte med varje dag, men ofta! :)

1 timmes promenad i skog och mark räknas som den normala, lite längre turen som i regel alltid görs minst 1 gång om dagen (oftast 2). Den kan också ligga på upptill 2 timmar, men det handlar då mest om att jag stannar och fotograferar eller träffar på en skogsvaktare, stugägare, bonde eller jägare som berättar om något intressant.:angel:

Promenader över det, räknar jag som längre promenader. Börjar vi snacka om 4 timmar och uppåt, tja då håller jag med om att det snarare liknas vid utflykter. Det händer, då vill jag gärna givetvis ha med kameran, fika eller/och annat mänskligt sällskap.

Vi vandrar ju en del. Då kan man vara ute 1- flera dygn. Men man vandrar inte hela tiden, så det skulle också kunna namnges som att man är på en "lånpromenad" rent teoretiskt.:D

Kortare promenad (Kisserunda): 10-20 min
Vanlig promenad: ½-1h
Långpromenad: 1-2h
"Utflykt": 2h+

Så räknar iaf jag, har långhåriga collies. Allt som oftast blir det kortare till normala rundor + att vi går ut i skogen (alt. rastgården) där matte står still:p och hundarna får rusa/busa av sig istället i ca 1½h varje dag.. Så räknar inte det riktigt som långpromenad;)

kl

För mig som har sheltie blir det antagligen mellan 1h-3h promenader/dag beroende på hur mkt tid man har och ifall jag åker och tränar något "istället" för att gå en långpromenad.

En kortare promenad blir nog runt 20 min, en normal runt 40 och en längre runt 1 h. En promenad som är längre än en timme räknar jag som en långpromenad. Beror ju väldigt på vad man har för hund också, våra är lite sådär halvmöra om man varit ute i 1 timme men för en större hund ger det ju inte riktigt samma.

Kan tillägga att då går vi i normalt tempo och de går nästan alltid lösa, dvs går och strosar och kan stanna och nosa en stund, men även få tokryck och springa och busa. :p

En långpromenad för mig och min dvärgpincher är minst en-två timmar :)

En kiss sväng 10 min ca
en promenad daglig 1 tim
långpromenad 2 tim
Vi går ca 8 km på 1 tim o30min varje dag

Snabbare tempo under kortare tid ger nog hundarna mer motion, men jag ser inte promenader som enbart motion utan även aktivering.

Olika promenader kan man ju vara ute efter olika saker men bara att gå och nosa och ströva ger i mina ögon lite aktivering. Under en normal promenad blir det ju dessutom några inkallningar, någon ytterligare övning osv.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 936
Senast: fixi
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
2 199
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 365
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama