Vad innebär egentligen "rutinerad ryttare"?

M

Minkzzan

Något länge tänkt på när jag kollat på till salu annonser på ridhästar är att det väldigt ofta står "Kräver rutinerad ryttare"

Vad innebär egentligen det? :confused:

Sv: Vad innebär egentligen "rutinerad ryttare"?

Tror det mer är en term som de flesta använder för att folk ska förstå att man inte kan sätta upp "vem som helst" i sadlen.
Att hästen kanske är känslig eller svårriden i vissa lägen, och då behövs en ryttare som är mer erfaren.

Men "rutinerad ryttare" är ju egentligen ett väldigt diffust uttryck. Tex en ryttare som hoppar reg/nat tävlingar är ju rutinerad om man jämför med en ryttare som rider klubbtävlingar. Men i nästa steg är ju den ryttaren som rider reg/nat inte så rutinerad om man jämför med någon som rider exempelvis i landslaget. Det är ju väldigt relativt.

Jag ska sälja min ponny nu och har skrivit "ingen nybörjarponny" i annonsen, vilket ju menas att hon behöver en hyffsat rut. ryttare. I min ponnys fall handlar det framför allt om att hon är känslig för alla hjälper och därför blir förvirrad om ryttaren inte har bra koordination mellan hjälperna och kontroll över ex vikthjälper osv. Så det är ju en anledning:)

Jag ska sälja min ponny nu och har skrivit "ingen nybörjarponny" i annonsen, vilket ju menas att hon behöver en hyffsat rut. ryttare. I min ponnys fall handlar det framför allt om att hon är känslig för alla hjälper och därför blir förvirrad om ryttaren inte har bra koordination mellan hjälperna och kontroll över ex vikthjälper osv. Så det är ju en anledning:)

Om jag läser "ingen nybörjarponny" så tror jag att ponnyn är het och svår att kontrollera.

Problemet är att alla har sina tolkningar på "rutinerad ryttare" "känslig häst" "ej till nybörjare" m fl standardfraser som brukar kunna dyka upp i annonser, det vore bättre om alla skrev vad de egentligen menar :idea:

Beror ju på hästen, i alla lägen.
En "jätterutinerad" dvs ridit i 20 år och haft 5 egna hästar kanske endå inte förstår att rida just den häst som annonsen handlar om.
Jag tänker bara att det inte ska vara en nybörjade (kan skritta, trava och gallopera..typ) sen om man inte kan göra en öppna exempelvis, det tycker jag är lite oviktigt -det kan man lära sig tillsammans med hästen.
Provrider man en häst som man klarar av och vill ha så borde det vara lungt, man lär känna sin häst och lär sig att arbeta den om man skaffar hjälp.

Jag tolkar det som att man är van vid att hantera och rida olika sorters hästar. Att ha tävlat är inget måste, om det nu inte gäller en tävlingshäst.

Men det är som sagt ett diffust uttryck och man får nästan lov att se någon med hästen i fråga för att kunna avgöra om det är rätt sorts rutinerad ryttare för just den hästen.

Något länge tänkt på när jag kollat på till salu annonser på ridhästar är att det väldigt ofta står "Kräver rutinerad ryttare"

Vad innebär egentligen det? :confused:

min tolkning är en ryttare som som har stor vana av att rida många olika typer av hästar, en ryttare som har både "teknisk" kunskap sas och känsla för den enskilda hästens behov.
tävlingsvana är mindre viktigt, men har en ryttare tagit sig up till ex regionala klasser kan detta användas som måttstock tex, men det går att vara helkass och sitta på en rutinerad häst och tävla 120 hoppning...

är du osäker på om du är en "rutinerad ryttare" eller inte så ring på annonsen och fråga efter deras definition, alla har nog olika.

Skulle jag någonsin sälja min häst skulle jag skriva i annonsen att min häst vill ha en mjuk rutinerad ryttare.
Inte för att hon är dum eller svårriden, utan för att jag vill solla bort nybörjarna:angel:
Jag skulle inte vilja sälja min häst till någon som inte kan rida henne på tygeln eller sitter och bankar/rycker oavbrutet.

Sen tror jag just uttrycket rutinerad ryttare kan betyda väldigt många olika saker.
För en person är en rutinerad ryttare en ryttare med känsla för olika hästar, som rider mjukt och som reder ut hästen i balans i alla gångarter.
För en annan person ska en rutinerad ryttare ha tävlat på högre nivå, kunna rida svårare rörelser och kunna rida allt från busiga unghästar till känsliga gångartshästar utan problem.

Jag vet inte, när jag ser "kräver rutinerad ryttare" eller "ingen nybörjarhäst" så ser jag framför mig en grymt svårriden, het häst som gärna skenar i skogen och som är svår att få att lyssna på hjälper osv. Såna hästar tittar jag knappt vidare på... Om jag inte är intresserad av en häst att rida till.

Är det inte bättre (nu pratar jag inte bara med dig!) att vem som helst får komma och provrida? Som hästägare har man ju full rätt att avbryta ridpasset med orden "Jag tror inte att min häst är riktigt rätt för dig". :)

Räknas en ryttare med 11års erfarenhet. Som har ägt två egna hästar(i 5år) men aldrig tävlat, mest "lullat" runt i skogen. Ridit för tränar någon enstaka gång i dressyr. Kan bli lite feg i vissa lägen. Räknas det som rutinerad ryttare?

Jag tycker itne man kan räkna det i år.
Det finns ryttare som ridit jätteintensivt i 4 år och är jätteduktiga, men också ryttare som ridit 10 år på ridskola men fortfarande inte kan rida en häst i form tex.
Det beror på hur duktig mn är helt enkelt:)

min häst är relatibt lättriden, men han är ingen nybörjarhäst för det, så skulle jag sälja skulle jag absolut skriva att han kräver en rutinerad ryttare, vill inte ha ngn lallare utan en bra ryttare som kan ta tillvara på honom.
En rutinerad ryttare är för mig en som är van att rida o reda ut flera olika typer av hästar, som snabbt kan stämma av en häst.

Jag tycker att en rutinerad ryttare är någon som kan hantera hästen i knepiga situationer och har bred kunskap. Om man tex aldrig har suttit på en skenande häst, vet man kanske inte hur man ska bete sig även om man har ridit i 10 år. Man behöver ju inte ha djupgående kunskap för att vara rutinerad, räcker om man är säker på att kunna hantera olika sorters hästar. Eller har jag helt fel nu? x]

rutin [rut'i:n] rutinen rutiner subst.
skicklighet som man fått genom övning, (yrkes)vana (även om väl inövad metod)

Jag anser att en rutinerad ryttare är en person som kan hantera alla typer av hästar och har tillräckligt med kunskap för att kunna kringgå problem som kan uppstå mellan häst och ryttare. Som är säker i sin hantering med hästar och kan rida en het/bråkig häst (för det är ju därför de rutinerade ryttarna sökes- hästen är troligen pigg eller mycket krävande- dvs bockar, stegrar etc).

kl.

vissa av dom hästar vi sålt genom åren är utannoserade till "rutinerad ryttare" för oss och dom som svarat/köpt har det betytt att hästen är väldigt känslig och/eller väldigt lyhörd för ryttarens hjälper, och kräver en del ridkunskap av sin ryttare. eller häst under utbildning som ska utbildas vidare. rut. ryttare är för mig ryttare med kunskap åtminstonde tom. L.a dressyr/hoppning och med "känsla" för ridning.

ingen "nybörjarponny/häst" har vi skrivit i annonser på påller som kanske inte varit så "förlåtande" mot sin ryttare (en häst kan vara hur snäll/välutbildad/lättriden om ryttaren gör rätt som helst, men inte fungera alls om hjälperna blir "oklara/felaktiga" och då är det ju ingen bra häst för nybörjare).

"het" har vi aldrig annoserat under, eller ens ringt på annons där det stått då det för mig innebär en häst med olater, okontrollerbar/obalanserad och framförallt dåligt skolad/felskolad.

Senast ändrad av en moderator:

En rutinerad ryttare är en person som vet vad man ska fråga när det står så i annonsen :idea:

Jag vet inte, när jag ser "kräver rutinerad ryttare" eller "ingen nybörjarhäst" så ser jag framför mig en grymt svårriden, het häst som gärna skenar i skogen och som är svår att få att lyssna på hjälper osv. Såna hästar tittar jag knappt vidare på... Om jag inte är intresserad av en häst att rida till.

Ungefär så resonerar jag också.....

Jag tycker det är mycket bättre med annonser där man skriver "den här hästen passar dig som...." och där man skriver någon sorts profil över vad man har tänkt sig som ägare. Eller beskriver hästen utförligt. Så har det varit på de 2 annonser som jag köpte mina 2 på (en häst, en ponny). Båda beskrev hästen och sen "passar dig som...."

Eller: om man vill skriva rutinerad ryttare, skriv varför. Som diskussionen ovan visar så betyder det olika saker för olika människor så jag tror att man kan gå miste om folk som kanske skulle ha varit rätt för hästen pga att dom har lite dåligt självförtroende och tänker "den där är nog för svår för mig".

Jag skulle kunna t ex skriva "ej nybörjarhäst" på min arab (om jag någonsin skulle sälja) bara pga att han är tittig och larvig ibland, och man måste kunna vara bestämd, men jag skulle aldrig skriva det utan att förklara för att han är en dröm egentligen, och jag vet att skriva "ej nybörjarhäst" skrämmer inte bara bort nybörjare, det skrämmer bort även lite fegare och försiktigare ryttare (liksom jag) som skulle kunna passa honom. De fraserna är som en röd flagga för många.

Är det inte bättre (nu pratar jag inte bara med dig!) att vem som helst får komma och provrida? Som hästägare har man ju full rätt att avbryta ridpasset med orden "Jag tror inte att min häst är riktigt rätt för dig". :)

Om jag skulle sälja vår lille ponny skulle jag mycket väl få för mig att skriva kräver rutinerad ryttare. Det betyder inte att han är speciellt svårriden. Han är pigg, lite busrädd och kan få för sig att snurra runt mycket snabbt. Dessutom är han ganska stark för sin storlek. För en orutinerad ryttare skulle det aldrig fungera.
Men för någon med ridvana är det en mycket trevlig, rolig och ganska lättriden häst. Nu är det ju en B-ponny och då tycker jag att man bör signalera tydligt från början att det inte är någon nybörjarhäst för ett litet barn.

Ja det var lite om hur jag skulle ha tänkt om vi skulle sälja honom.

Ungefär så resonerar jag också.....

Jag tycker det är mycket bättre med annonser där man skriver "den här hästen passar dig som...." och där man skriver någon sorts profil över vad man har tänkt sig som ägare.

Fast det där är många seriösa säljare emot. För om någon ringer skulle jag hellre vilja att de beskriver vilken sorts häst de vill ha och jag kan då utifrån den beskrivningen se om de möjligtvis kan passa varandra eller inte.
Jag skulle beskriva hästen kort och gott: det viktigaste köparna behöver veta och sedan får de väll ringa om de är intresserade.

Skulle jag någonsin sälja min häst skulle jag skriva i annonsen att min häst vill ha en mjuk rutinerad ryttare.
Inte för att hon är dum eller svårriden, utan för att jag vill solla bort nybörjarna:angel:
Jag skulle inte vilja sälja min häst till någon som inte kan rida henne på tygeln eller sitter och bankar/rycker oavbrutet.

Det finns väldigt många "rutinerade ryttare" är väldigt hårda i sin ridstil som jag aldrig skulle vilja satt på min häst, vissa nybörjare kan vara att föredra.

Liknande trådar

Skola & Jobb Om ni sökt ett jobb där ingen sista ansökningsdag angavs, hur länge skulle ni vänta innan ni kontaktade stället för en uppföljning? Jag...
Svar
3
· Visningar
285
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Står i valet och kvalet att gå över till fryst färskfoder. Detta innebär ju lite utmaningar vid resor eller pensionatvisstelser. Tyvärr...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tonto
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 258
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 552
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar