Vad innebär egentligen "rutinerad ryttare"?

Sv: Vad innebär egentligen "rutinerad ryttare"?

Jag vet inte, när jag ser "kräver rutinerad ryttare" eller "ingen nybörjarhäst" så ser jag framför mig en grymt svårriden, het häst som gärna skenar i skogen och som är svår att få att lyssna på hjälper osv. Såna hästar tittar jag knappt vidare på... Om jag inte är intresserad av en häst att rida till.

:)

Precis så tänker jag oxå! skulle aldrig visa intresse på en annons om det stod: "kräver rut ryttare" eller "ingen nybörjarhäst."
Sånt aktar jag mig för.. Varför köpa problem när det finns så många trevliga och bra hästar...

När jag tänker mig en rutinerad ryttare så ser jag en människa framför mig som är medveten om situationer som kan dyka upp och som rider relativt bra, dvs vet vad som händer med hästen om man gör si och så.

Sunt hästförnuft. Det ploppar bara inte upp när man lärt sig starta och bromsa en häst utan det arbetas fram med tiden.
Jag tror därför inte att man kan sätta en tidsgräns på vem som är rutinerad eller inte då vissa kan ha ridit i flera år men är fortfarande riktigt kassa på att rida och fattar /bryr sig inte om hästens välmående eller någon som inte ridit särskilt länge men som lärt sig massor på kort tid och verkligen försöker göra sitt bästa.
Det är helt enkelt från person till person.

Men sen tycker jag inte heller att man bara ska skriva ut rytinerad ryttare / ingen nybörjar häst i annonsen för då låter det som att man bara ber om en bra ryttare, inte någon som kan ta hand om hästen på ett bra sätt.

Rutinerad hästhållare skulle jag tycka vara bättre:p

Jag tolkar det som att det är en häst som behöver en ryttare som kan rida. Det går inte att åka häst på den.

En rutinerad ryttare är en person som vet vad man ska fråga när det står så i annonsen :idea:

Precis !!

Jag tycker rutinerad ryttare är en bra fras. För mig innebär det en ryttare som kanske inte har tävlat, men som sitter kvar om hästen plötsligt skulle kasta sig för något när den blir rädd, någon som sitter kvar åtminstone ett bocksprång, och framförallt någon som ser potentialen i just den hästen. Som förstår hur hästen kan utbildas vidare etc. Och om det sållar bort en del osäkra personer, så får det väl göra det då.

Jag tycker att en rutinerad ryttare ska kunna behärska alla gångarter och kunna grunderna i ridningen.
Jag tror även många vill att det ska vara någon kunnig ryttare som köper hästen,därför skriver de så.:bump:

Fast det där är många seriösa säljare emot. För om någon ringer skulle jag hellre vilja att de beskriver vilken sorts häst de vill ha och jag kan då utifrån den beskrivningen se om de möjligtvis kan passa varandra eller inte.
Jag skulle beskriva hästen kort och gott: det viktigaste köparna behöver veta och sedan får de väll ringa om de är intresserade.

Mmm, jag förstår.

Jag skrev i min annons att min häst "kräver en lugn och trygg rutinerad ryttare gärna erfarenhet av unghästar". Och jag hade några som provred och vissa hade nog helt missat det eller trott sig vara bättre än de igentligen var ;)

Liknande trådar

Skola & Jobb Om ni sökt ett jobb där ingen sista ansökningsdag angavs, hur länge skulle ni vänta innan ni kontaktade stället för en uppföljning? Jag...
Svar
3
· Visningar
285
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Står i valet och kvalet att gå över till fryst färskfoder. Detta innebär ju lite utmaningar vid resor eller pensionatvisstelser. Tyvärr...
2
Svar
23
· Visningar
1 703
Senast: Tonto
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 258
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i...
4 5 6
Svar
111
· Visningar
11 552
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar