Vad innebär det att vara fodervärd/halvfodervärd

L

Leila

Alltid undrat vad man ska betala, om man ska flytta hästen eller inte, mitt och ägarens ansvar o.s.v :bump:

Sv: Vad innebär det att vara fodervärd/halvfodervärd

i vanliga fall så betyder halvfodervärd att man delar alla kostnader rakt av på två. ex veterinärräkningar, försäkring osv. man delar sedan på antalet dagar och på ansvaret. oftast står hästen kvar i ägarens stall.

helfodervärd betyder att du själv står för alla kostnader men har mera ansvar då ägaren inte bestämmer lika mycket som på en halvfodervärd. helfodervärdar brukar vanligen ha hästen i sitt stall.

Precis som ovan, man kan ju komma överens med ägaren om man ska flytta hästen eller ínte. T.ex skulle jag kanske bli halvfodervärd/medryttare på en frieser, skulle rida 3-4dar/vecka och betala 1500:-

Jag tycker att halvfodervärd och medryttare är i princip samma sak. Man betalar endel av månadskostnaden att ha häst ofta uträknat på hur många dagar i veckan man har hästen.
Tar du en häst på helfoder så står du för alla kostnader och all hantering av hästen. Som tidigare sagts så flyttas hästen då ofta till fodervärdens stall. Självklart kommer ägare och fodervärd överens om vad som gäller. Jag hade på tal om att ta ett halvblod på foder tidigare då ville ägaren stå för försäkring och veterinärskostnader eftersom hon vile vara säker att allt blev ordentligt gjort på den delen!

det håller jag inte med om.. Hur många medryttare betalar ex veterinärvård? De brukar snarare ha tendens att försvinna när hästen inte är brukbar på några veckor.. Som halvfodervärd blir man så illa tvungen att betala och stanna kvar om man inte säger upp kontraktet.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 565
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag har en fundering som jag kom och tänka på nu när sommaren äntligen närmar sig. Ni som är ägare alternativt medryttare , vad...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
4 823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka