Vad ingår normalt i ett manegekort?

Tack för era svar!
Ja det är just så att jag inte tänkt på att det kan upplevas stötande, ingenstans finns info om att man inte kan använda ska utrymmen i manegen (jo vår stallägare vet det men hon är inte så bra på kommunikation plus att i vårt stall finns inga fikarum eller toaletter och då blir man alltid kissnödig när man ska rida...:-))
Som sagt, jag undrade om det var vanligt att inte andra utrymmen ingick eller ej i ett manegekort.
Jag förstår att jag gjort fel i detta fall, och ska självklart fortsätta kissa på gödselstacken.
Hade gärna fått Stallplats på anläggningen men de har jättelång kö!
Ni med manege där folk köper manegekort: ingår andra utrymmen i de korten eller vad ingår?
 
Tack för era svar!
Ja det är just så att jag inte tänkt på att det kan upplevas stötande, ingenstans finns info om att man inte kan använda övriga utrymmen i manegen (jo vår stallägare vet det men hon är inte så bra på kommunikation plus att i vårt stall finns inga fikarum eller toaletter och då blir man alltid kissnödig när man ska rida...:-))
Som sagt, jag undrade om det var vanligt att inte andra utrymmen ingår i ett manegekort.
Jag förstår att jag gjort fel i detta fall, och ska självklart fortsätta kissa på gödselstacken.
Hade gärna fått Stallplats på anläggningen men de har jättelång kö!
Ni med manege där folk köper manegekort: ingår andra utrymmen i de korten eller vad ingår?
 
Tack för era svar!
Ja det är just så att jag inte tänkt på att det kan upplevas stötande, ingenstans finns info om att man inte kan använda övriga utrymmen i manegen (jo vår stallägare vet det men hon är inte så bra på kommunikation plus att i vårt stall finns inga fikarum eller toaletter och då blir man alltid kissnödig när man ska rida...:-))
Som sagt, jag undrade om det var vanligt att inte andra utrymmen ingår i ett manegekort.
Jag förstår att jag gjort fel i detta fall, och ska självklart fortsätta kissa på gödselstacken.
Hade gärna fått Stallplats på anläggningen men de har jättelång kö!
Ni med manege där folk köper manegekort: ingår andra utrymmen i de korten eller vad ingår?

ja det blev nog lite snett men du verkar ju ha insett det och såklart det kan bli otydligt osv.
Men svar nej: i ett manege kort ingår just ridningen och transport/parkeringsplats av transport och bil medans du rider osv, däremot så är det ju helt ok att uppsöka en toalett osv i samband med det. Men inte att använda anläggningen som facilitet att parkera på dagligen dags, byta om, gå på toa, och parkera bilen för att gå till ett annat stall där hästen står osv. Det är där skillnaden ligger och därför du fått reaktioner. annars är det inga konstigheter.
 
Generellt det som brukar ingå i ett manegekort gäller per gång man är där med häst.
Alltså när man är där för att rida/åker dit med hästen har man tillgång till ridhuset och ev biutrymmen så som parkering, toa och kanske gäststallet.

Privata delar så som uppstallningsboxar och deras utrymmen brukar man inte ha tillgång till.
Omklädningsrum tror jag också är sällsynt..brukar i första hand vara till för de inackorderade eller tex ridskoleelever om det bedrivs ridskola. I stallvärlden förväntas man nog ha lämpliga kläder på, såvida vi inte pratar en större anläggning med mer faciliteter.
Vad jag vet är de som har omklädning så måste man hyra ett skåp i det får att få använda utrymmet även.

Så jag skulle anta att de utrymme man egentligen kan anta att man har tillträde till, är där häst förvaras tillfälligt eller där man i så fall rider dvs ridhus eller ridbana. Mer ska man nog inte räkna med som besökande.

Så de kanske är otydliga, men jag förstår också reaktionen. Man räknar med att kostnad för manege eller anläggningskort ska täcka kostnader för när man är där och rider någon timma inte så mycket mer och även utifrån vilken yta man har räknar man med att såna kort går till folk som räkas som bara besökare, kortvarigt.
 
Senast ändrad:
Jag får intrycket att det här inte är första gången installade i det närliggande stallet använder anläggningen, tex toaletten, kanske tom sådana som inte har manegekort? Och att den stallägaren är medveten om saken och kanske tom utnyttjar det för att få hyresgäster trots "bristerna" hos den egna anläggningen.

Så jag tycker fortfarande att det skulle vara vettigt att starta en dialog och försöka förhandla fram ett pris för att få använda toa, fikarum, omklädningsrum och liknande och förhoppningsvis bli av med vad som verkar vara ett gammalt irritationsmoment.
 
Tack för era svar!
Ja det är just så att jag inte tänkt på att det kan upplevas stötande, ingenstans finns info om att man inte kan använda övriga utrymmen i manegen (jo vår stallägare vet det men hon är inte så bra på kommunikation plus att i vårt stall finns inga fikarum eller toaletter och då blir man alltid kissnödig när man ska rida...:-))
Som sagt, jag undrade om det var vanligt att inte andra utrymmen ingår i ett manegekort.
Jag förstår att jag gjort fel i detta fall, och ska självklart fortsätta kissa på gödselstacken.
Hade gärna fått Stallplats på anläggningen men de har jättelång kö!
Ni med manege där folk köper manegekort: ingår andra utrymmen i de korten eller vad ingår?
Men alltså, ett manegekort är ju inte på något vis ett kort som betyder att man är klubbmedlem och får använda allting där.

Skaffar man ett manegekort på en tex ridskola så ja, då är det oftast okej att använda toaletten även om man är där och "hälsar på". Jag har iallafall aldrig hört någon invända att jag använt någon toalett eller att det står något att det enbart är för medlemmar på klubben.

Däremot om det är ett privat ställe, nej, då använder man inte deras toaletter/omklädningsrum etc om man inte står där ev är medlem där. Och man blir inte medlem bara för att man skaffar ett manegekort. Även om jag tror att väldigt få ställen invänder att låna ut en toalett till en som tillfälligt är där med hästen.
 
@Katrinero Varför inte fråga ägaren till anläggningen om du kan få betala en extra avgift för parkering mm så du kan fortsätta att göra som du gör? Jag förstår att ägaren blir irriterad om du parkerar på privat mark och använder deras toalett som omklädningsrum när du inte ens har häst med dig.
 
Jag kissade i hästens box ibland när jag stod i stall där det inte fanns toa. Där ska man ju ändå mocka och det är trevligare att inte behöva frysa rumpan av sig när det är vinter. ;)

Ååååh, minnen :love::p
Tänk när man var yngre (läs slutet av 80-talet/början av 90-talet) då det var mycket ovanligare med toa och ridhus.
Nu har man lite andra krav :angel:
 
Ååååh, minnen :love::p
Tänk när man var yngre (läs slutet av 80-talet/början av 90-talet) då det var mycket ovanligare med toa och ridhus.
Nu har man lite andra krav :angel:

Det är ganska vanligt än idag ;)

Jag har absolut inga problem att kissa i antingen boxen eller gödselstacken tex om det kniper.

Jag bor i anslutning till en större stad och det är ganska häst/stalltätt men toalett i stallar är ytterst ovanligt. Antar det är för att många stall är uppförda i äldre byggnader där vattenindragning mer än på ett fåtal ställen skulle kosta multum och kräva såna hyror att ingen då ville hyra in sig endast för toans skull.
Likaså ridhus.
 
Det är ganska vanligt än idag ;)

Jag har absolut inga problem att kissa i antingen boxen eller gödselstacken tex om det kniper.

Jag bor i anslutning till en större stad och det är ganska häst/stalltätt men toalett i stallar är ytterst ovanligt. Antar det är för att många stall är uppförda i äldre byggnader där vattenindragning mer än på ett fåtal ställen skulle kosta multum och kräva såna hyror att ingen då ville hyra in sig endast för toans skull.
Likaså ridhus.

Ja, kanske. Jag har kanske haft tur :p
 
Det är ganska vanligt än idag ;)

Jag har absolut inga problem att kissa i antingen boxen eller gödselstacken tex om det kniper.

Jag bor i anslutning till en större stad och det är ganska häst/stalltätt men toalett i stallar är ytterst ovanligt. Antar det är för att många stall är uppförda i äldre byggnader där vattenindragning mer än på ett fåtal ställen skulle kosta multum och kräva såna hyror att ingen då ville hyra in sig endast för toans skull.
Likaså ridhus.
Å andra sidan är det väldigt enkelt att fixa ett dass eller någon sorts torrklosett så slipper man problemet med vattendragningar och avlopp, tunnan kan man tömma i gödselstacken. Själv har jag våtservetter i bilen, finns så många gånger jag vill kunna rengöra händerna lite snabbt beroende på vad jag sysslat med.
 
Å andra sidan är det väldigt enkelt att fixa ett dass eller någon sorts torrklosett så slipper man problemet med vattendragningar och avlopp, tunnan kan man tömma i gödselstacken. Själv har jag våtservetter i bilen, finns så många gånger jag vill kunna rengöra händerna lite snabbt beroende på vad jag sysslat med.

Får man verkligen tömma sånt på gödselstacken? Har för mig att det är speciella regler när det gäller våran avföring.
 
Å andra sidan är det väldigt enkelt att fixa ett dass eller någon sorts torrklosett så slipper man problemet med vattendragningar och avlopp, tunnan kan man tömma i gödselstacken. Själv har jag våtservetter i bilen, finns så många gånger jag vill kunna rengöra händerna lite snabbt beroende på vad jag sysslat med.

Som @MissFideli skrev så är det dessvärre inte alls "bara" att ha ett utedass, mulltoa eller liknande idag.
På flera håll krävs tillstånd iom att man inte längre får tömma dem precis hur som helst (hur knäppt den än verkar)..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: ameo
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 697
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 723
Senast: Jamtland
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 022
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp