Vad ingår normalt i ett manegekort?

Katrinero

Trådstartare
Hej!
Står med en häst på ett litet stall i Gbg.
Köper manegekort för 650kr på en stor anläggning bredvid.
Jag brukar parkera där, byta om, gå på toa etc när jag ska till min häst, sen promenerar jag till min häst (låter bilen stå kvar)
Nu säger styrelsen på anläggningen att det bara ingår ridning i ett manegekort, jag kan alltså inte använda toalett etc. Detta är tydligen för att, det stall jag står i, aldrig bygger nåt utan förlitar sig på ridklubbens anläggning.
(Vi som köper kort behöver inte hjälpa till med nåt tex)
Vad tycker ni om detta? Är det vanligt att man bara får rida och inte använda nåt mer när man löpt kort? (Förutom hinder och ridrelaterade saker)
 
Om de säljer manegekort till sådana som kommer med transport kan de väl knappast hävda att parkering inte ingår, däremot att man inte kan parkera längre än den tid man är på anläggningen.

Om du även parkerar/byter om där de dagar du inte rider i manegen förstår jag att de blir väldigt irriterade. Men du kan väl fråga hur mycket extra de vill ha för att du ska få utnyttja anläggningen som du gör?
 
Hej och tack för svar!
Ja det är en privat anläggning!
Jag parkerar där med min bil, inte transport-jag har gångavstånd till mitt stall.
Jag tror det har att göra med att den gård jag står på aldrig fixar nåt och den som har manegen har det mesta.
Jag undrar mest hur andra anläggningar gör som säljer manegekort!
 
Hej och tack för svar!
Ja det är en privat anläggning!
Jag parkerar där med min bil, inte transport-jag har gångavstånd till mitt stall.
Jag tror det har att göra med att den gård jag står på aldrig fixar nåt och den som har manegen har det mesta.
Jag undrar mest hur andra anläggningar gör som säljer manegekort!

Du faller du ju lite utanför ramarna om du parkerar där privat för egen del, vilket det ju blir om det inte handlar om att hästen transporteras dit för att ridas, och använder faciliteter osv för din egen del att byta om osv. Det förstår jag verkligen att det inte ingår i sig.
Varför kan du inte parkera vid ditt stall och använda det stallet, om det sen är gångavstånd till själva ridhuset med hästen och du nyttjar ridhuset ? det är ju det som avser ett ridhuskort om du inte är uppstallad i sig på själva anläggningen?
 
Jo det kan jag så klart! Och det kommer jag att göra, har inte sett det själv som att det jag gör är nåt konstigt!
Jag förstår hur de tänker, det känns bara lite....småaktigt. Men det kanske är fullt normalt?
 
Det blir ju lite konstigt om du använder deras gårdsplan för privat parkering.
Och även att du använder deras anläggning för ombyten och så vidare.
Att du alltså använder anläggningen som om du var hyresgäst där betydligt mer tid än du tillbringar som där som det ridande ekipage du betalt för?
Dags att hyra in sig på anläggningen i stället?

Här där jag står kan man hyra in sig i ridhuset per timme eller lösa tiokort.
Läktaren i ridhuset får man såklart använda och vid kurser och dylikt finns en toalett i närheten oftast öppen efter överenskommelse.
I övriga byggnader på anläggningen har man inte tillträde, även om det kan gå att komma överens om annat vid behov.
 
Hej!
Står med en häst på ett litet stall i Gbg.
Köper manegekort för 650kr på en stor anläggning bredvid.
Jag brukar parkera där, byta om, gå på toa etc när jag ska till min häst, sen promenerar jag till min häst (låter bilen stå kvar)
Nu säger styrelsen på anläggningen att det bara ingår ridning i ett manegekort, jag kan alltså inte använda toalett etc. Detta är tydligen för att, det stall jag står i, aldrig bygger nåt utan förlitar sig på ridklubbens anläggning.
(Vi som köper kort behöver inte hjälpa till med nåt tex)
Vad tycker ni om detta? Är det vanligt att man bara får rida och inte använda nåt mer när man löpt kort? (Förutom hinder och ridrelaterade saker)

Jag antar att ditt stall är billigare alt har någon annan fördel som tex större hagar etc om du står där istället för på stora anläggningen?

Jag tycker inte det är konstigt att de inte vill att icke inhyrda ska använda deras gård som om de vore det.
Självklart kan man väl få låna toalett eller någon gång byta om.
Men det känns ju jättemärkligt att parkera där och byta om och använda toa där som daglig rutin kan jag tycka.
Speciellt om man nu valt ett annat stall av något skäl.

Hos oss får man absolut låna toalett om man vill. Men om någon skulle börja använda gården som privat parkering när de inte ska just dit tror jag nog att man till slut skulle reagera. En person gör väl inte så mycket. Men får en måste ju andra få.

Hit kommer folk med trailer eller ridande. De betalar då eg för ridhus/ridbana. Men får så klart låna toalett då de är på plats för ridningen. Och får så klart parkera bil/trailer medan de rider. Skulle alla komma och parkera här utan att tänkt rida skulle parkeringen bli väldigt full. Det är den ändå.
 
Jag har förståelse för att de säger ifrån. Varför parkerar du inte vid ditt stall, byter om och går på toaletten där?
 
Där jag har ridit har det ingått ridning i ridhus, ridbanan och trav/galoppbanor om det funnits och parkering när man kommer med hästen i transport och för mej har tillgång på toa varit krav annars hade jag inte valt att lösa kort där.
 
Ja, om man kommer med sin häst och vistas på anläggningen så ser jag det som en självklarhet att man får använda parkering, toalett osv under tiden man är där men att även de dagar man inte är på anläggningen använda deras toalett och parkering ser inte jag som en självklarhet.
 
Jag har ett manegekort till en anläggning i närheten.
Självklart använder jag bara ridhuset (nån gång toa) när jag är där, det är det enda jag betalar för.
Parkeringen använder jag medan jag rider, aldrig annars.
 
Tycker också att det är självklart att man får använda toaletter etc när man är på en anläggning och betalat för att använda ridhuset. I värsta fall så är det nog visserligen bara att betala medlemsavgift till klubben (vilket även ju kan vara bra ur ett försäkringsperspektiv,) om det inte ingår i manegekortet. Har aldrig hört talas om en ridklubb där klubbmedlemmarna inte får använda toaletter eller parkering. Däremot så skulle jag inte komma på tanken att parkera på en anläggning om jag inte skulle vara där i direkt anslutning till parkerandet.
 
Senast ändrad:
Men om du nu använder klubben att byta om på och gå på toa innna du går till hästen kan du ju lika gärna stanna på närmsta Statoil och göra samma sak. Det är precis samma sak som du gör nu, MEN Statoil räknar med att "vem som helst" använder toa där, det gör nog inte privatanläggningen.
 
Men om du nu använder klubben att byta om på och gå på toa innna du går till hästen kan du ju lika gärna stanna på närmsta Statoil och göra samma sak. Det är precis samma sak som du gör nu, MEN Statoil räknar med att "vem som helst" använder toa där, det gör nog inte privatanläggningen.

Fast även Statoil eller dylikt ser nog helst att bara deras kunder använder deras toalett.
Har jag tänkt handla på Statoil imorgon eller om 3 h så brukar jag inte bara parkera där, gå på toa och sen lämna bilen där medans jag går på annan mack och handlar. :)
 
Där jag har ridit har det ingått ridning i ridhus, ridbanan och trav/galoppbanor om det funnits och parkering när man kommer med hästen i transport och för mej har tillgång på toa varit krav annars hade jag inte valt att lösa kort där.

Ja det är ju inga konstigheter öht? Det är ju inte det som TS frågar om eller problemet?
 
Ja det är ju inga konstigheter öht? Det är ju inte det som TS frågar om eller problemet?

Det var väl precis det som TS frågade om - vad som ingår i ett anläggningskort? #12 var ju en av de få här i tråden som faktiskt svarade på frågan som ställdes! Eller hur menar du?

På någon av de anläggningar jag har löst kort på så har jag enstaka gånger parkerat där med bil och släp om jag ska rida ut i närliggande skog. Skulle jag gjort det upprepade gånger så hade jag kollat dock om det var OK. Jag har gjort samma antagande när det gäller lån av toalett - och jag skulle inte få för mig att använda omklädningsrum även om jag behövt, då jag tycker att det hör till anläggningens stall och inte till ridhuset.
Men inte någon av anläggningarna jag haft kort på har tydligt skrivit vad som ingår/inte ingår i kortet. Brukar det stå?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
3 393
Senast: ameo
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 697
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 723
Senast: Jamtland
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 022
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp