Vad i helv..e är detta?!!!!!

Sv: Vad i helv..e är detta?!!!!!

Har jag fel blir jag bara glad. Men tycker som sagt att det ofta görs skillnad, inte bara här utan överallt. Det är ok att döda och äta ko, men inte att döda och äta kanin. Det är ok att "inte våga" slå ihjäl fisken direkt, så den sakta kvävs till döds - men samma person blir jätteupprörd när maskinuppfödda kycklingar skjutsas omkring på löpande band där vissa ramlar och skadas svårt. Lidande som lidande liksom.

Vill inte minimera det som hästarna utsätts för i filmen, bara dela med mig av min tanke.

Vi har nog olika erfarenheter och människor runt oss kanske bara, men visst finns det absolut såna puckon du räknar upp oxå tyvärr...
 
Sv: Vad i helv..e är detta?!!!!!

LETA, tack.
Se ingen idiotiska med att avråda andra från att hänge upp sitt liv på det negativa.
Idiotisk är att må dålig av det som man kan inte göra nonting åt.

Det är väl ingen som hänger upp sitt liv på ALLT negativt men att säga att det är idiotiskt att må dåligt av något man inte kan göra nåt åt - DET är idiotiskt!

Så jag är idiotisk över att jag mår dåligt över hur djur hanteras i ett annat land:confused:
 
Sv: Vad i helv..e är detta?!!!!!

Tror faktiskt att hästen som sopade i 2.36 i klippet inte överlevde det där. Man får inte se den resa sig upp. Man ser bara att den reser upp halsen och att den gapar.. Sjuka människor det finns... Men såns är vi! "O gud älskade människan högst blaha" Nä fy faan!
 
Sv: Vad i helv..e är detta?!!!!!

Nu började jag hata igen... Måtte dessa människor plågas ihjäl under tortyr!
Tradition up their ass!
 
Sv: Vad i helv..e är detta?!!!!!

Det är väl ingen som hänger upp sitt liv på ALLT negativt men att säga att det är idiotiskt att må dåligt av något man inte kan göra nåt åt - DET är idiotiskt!

Så jag är idiotisk över att jag mår dåligt över hur djur hanteras i ett annat land:confused:

God is great :angel:
Beer is good :d
And people are crazy :D
 
Senast ändrad:
Sv: Vad i helv..e är detta?!!!!!

Läste runt i kommentarerna på youtube, tydligen så ska de använda sig av denna metod då skaderisken är betydligt lägre än vid användning av lasso ..
Vilda hästar måste ju vara något av det vackraste som finns. Varför ta ifrån dem deras frihet och behandla dem som skräp?
Är f.ö vegan och emot all form av djurplågeri, en kalkon är lika mycket värd och har lika mycket rätt att leva ett bra och naturligt liv som en häst i mina ögon. Och bara för att miljontals grisar och kor torteras och slaktas dagligen betyder inte det att det är okej att behandla en häst illa ..
 
Sv: Vad i helv..e är detta?!!!!!

Läste runt i kommentarerna på youtube, tydligen så ska de använda sig av denna metod då skaderisken är betydligt lägre än vid användning av lasso ..
Vilda hästar måste ju vara något av det vackraste som finns. Varför ta ifrån dem deras frihet och behandla dem som skräp?
Är f.ö vegan och emot all form av djurplågeri, en kalkon är lika mycket värd och har lika mycket rätt att leva ett bra och naturligt liv som en häst i mina ögon. Och bara för att miljontals grisar och kor torteras och slaktas dagligen betyder inte det att det är okej att behandla en häst illa ..

Jo det stämmer, att fånge upp främ ben då gå hästen ner på främ bogen, mindra risk för näck skada (dock kan det hande att dom ramla fel och bryta näcken).

Man kan fråga sig varför vi ska har djur över huvudtagit?
Den sann Budist ager igenting!
Du är har på en häst site, då för du fråga dig själv värför du jag och alla andra har häster? dom har ingen praktiska funktion längre.
För dom gouchos av Syd America är hästen en stor del av deras liv.

Jörden är fult av olika kultur, och värje person kampa med sin egen uttveckling,
när man har nåt nervana då kan den komma tillbaka och guida andra;
Tills det "liv och låt liva".
 
Sv: Vad i helv..e är detta?!!!!!

Jag säger tvärtom! Man kan inte uträtta mirakel själv men om man kan göra det lilla för att påverka sin omgivning positivt så har man i alla fall gjort något. Sköt dig själv och skit i andra-mentaliteten är en av de mest oattraktiva egenskaper på en människa jag vet.
Jag håller med.

Idiotisk är att må dålig av det som man kan inte göra nonting åt.
Det är det inte alls, och om man öppnar ögonen på tillräckligt många och på rätt personer så KAN man påverka saker och ting.
 
Sv: Vad i helv..e är detta?!!!!!

Om nu lasso är så farligt att använda, varför alls göra det? Det finns enkla och ofarliga sätt att fånga in "vilda" hästar.
I det här fallet var det uteslutande ett nöje!

Jörden är fult av olika kultur, och värje person kampa med sin egen uttveckling,
I det här fallet har man verkligen inte kommit särskilt långt i sin utveckling. Snarare verkar man vara övervintrade exemplar av neandertalare. :angel:

LIA
 
Sv: Vad i helv..e är detta?!!!!!

Jo det stämmer, att fånge upp främ ben då gå hästen ner på främ bogen, mindra risk för näck skada (dock kan det hande att dom ramla fel och bryta näcken).

Man kan fråga sig varför vi ska har djur över huvudtagit?
Den sann Budist ager igenting!
Du är har på en häst site, då för du fråga dig själv värför du jag och alla andra har häster? dom har ingen praktiska funktion längre.
För dom gouchos av Syd America är hästen en stor del av deras liv.

Jörden är fult av olika kultur, och värje person kampa med sin egen uttveckling,
när man har nåt nervana då kan den komma tillbaka och guida andra;
Tills det "liv och låt liva".

Som du skriver så kan man ju tro att du inte alls ha nåt emot att människor plågar djur.
Då undrar jag vad du gör på en hästsite?
För att reta andra användare som tydligen bryr sej i djur mer än dej..

Att hästar är mer än en hobby, ett älskat djur, i tex Syd America förstår jag mycket väl.
Det är ett arbetsredskap, levande.
Just därför borde dom vara mer rädd om dom enligt mej.
Tror knappast dom behöver använda den där metoden längre.
Det ha blivit ett folknöje.
Som tjurfäktning, gamla idiotiska traditioner.
Men tack vare utveckling och att folk protesterat så kommer troligen även detta nöje försvinna, inte för att man stoppar huvudet i sanden och väntar på nirvana.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad i helv..e är detta?!!!!!

Om nu lasso är så farligt att använda, varför alls göra det? Det finns enkla och ofarliga sätt att fånga in "vilda" hästar.
I det här fallet var det uteslutande ett nöje!

I det här fallet har man verkligen inte kommit särskilt långt i sin utveckling. Snarare verkar man vara övervintrade exemplar av neandertalare. :angel:

LIA

Äk ner till Pampas och vissa gauchos det bäste sätt att fånge in vild ko och häster.
En gaucho finna nöje och glädja i allt i sitt liv.

Och hur långt har svenskar utvecklet? Mycket jul skinka den har års tiden, stackes lilla nuff nuff :cry:
Vad har svenskar för glädja i deras egen kulture?
 
Sv: Vad i helv..e är detta?!!!!!

Som du skriver så kan man ju tro att du inte alls ha nåt emot att människor plågar djur.
Då undrar jag vad du gör på en hästsite?
För att reta andra användare som tydligen bryr sej i djur mer än dej..

Att hästar är mer än en hobby, ett älskat djur, i tex Syd America förstår jag mycket väl.
Det är ett arbetsredskap, levande.
Just därför borde dom vara mer rädd om dom enligt mej.
Tror knappast dom behöver använda den där metoden längre.
Det ha blivit ett folknöje.
Som tjurfäktning, gamla idiotiska traditioner.
Men tack vare utveckling och att folk protesterat så kommer troligen även detta nöje försvinna, inte för att man stoppar huvudet i sanden och väntar på nirvana.

Norrlänning? hur behändla era ren på din egen bak gård :grin:
Gauchos, people of the horse.
Sweds, people of the ren dear.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad i helv..e är detta?!!!!!

Norrlänning? hur behändla era ren på din egen bak gård :grin:
Gauchos, people of the horse.
Sweds, people of the ren dear.

Gissar att jag hade rätt då...du bryr dej inte om djur.

För övrigt så är jag ingen lapp med egna renar.

Men, det jag sett så fångas dom med lasso i en mindre samlingsfålla, många många renar vilket gör att tempot inte är så högt.
Det i sej gör att det inte bli samma knyck som dessa "häftiga" karlar gör med sina metoder.

Sen gör jag lite skillnad på om det är nytta eller nöje.
Tycker det är hemskt att dom hanterar hästarna så här BARA för att visa upp sej.
Det visar ju att dom inte alls är rädd om sina hästar för då skulle dom ju bara göra så när det behövs...
 
Sv: Vad i helv..e är detta?!!!!!

Måste bara skriva oxå att jag vet att det även finns rötägg bland lappa oxå, som det finns bland allt folk...
 
Sv: Vad i helv..e är detta?!!!!!

Känns lite som att välja mellan pest eller kolera .. och även om skaderisken nu skulle vara högre med lasso så är det ju faktiskt tunga djur som faller omkull i full fart, panikslagna djur .. deras inridningsmetoder är inte heller de trevligaste sedan.
Varför inte hålla sig till de hästar som redan är domesticerade och vänja dem vid människan redan som föl? Hantera dem lugnt och försiktigt så det inte är någon big deal för dem när sadeln sedan ska på ..
En häst ska få vara häst! En lycklig häst!

Hästar hade ju en helt annan roll i Sverige för hundra år sedan också, men att hästen behövdes inom jord- och skogsbruket är ingen ursäkt för att behandla hästarna illa? Vi har som tur är fått en bättre syn på hästar idag och de står inte längre ensamma i trånga spiltor, arbetar trots skador osv. Sen finns det naturligtvis hästar som far illa även här, men hanteringen är hästar är överlag mycket, mycket bättre ..

http://www.youtube.com/watch?v=5-YLpu1fj_o&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=vxc4lUmS7t8
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 812
Senast: Bee
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 184
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 108
Senast: Rie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 146
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp