Vad i hela friden? han äter upp tassarna!

FrontLine_

Trådstartare
Jag vet inte vad min hund har börjat med, men det ser inte roligt ut iaf.

Har berättat i nån tidigare tråd att han har haft problem med ena klon, men det har gått till sig av sig självt så det blev inget veterinärbesök av den anledningen.

Nu håller han däremot på att äta upp tassarna! På fullaste allvar..
Han gnager på dom som om det vore ett ben.. slickar, gnager, slickar, gnager.. Så det knakar!
Och han "gnäller" samtidigt, som om det inte slutade klia eller något..

har kollat mellan tassarna på honom, och ingenting ser konstigt ut. Klofästet ser fint ut, och som sagt.. det ser helt normalt ut..

Har funderat på om det kanske har med saltet ute att göra, men jag är noga med att torka av han om tassarna osv efter vi varit ute..

Någon som har nåt tips? Eller blir det veterinären en runda till?:P

Sv: Vad i hela friden? han äter upp tassarna!

Hej!

Nu känner jag inte (till) dig, så jag hoppas att du inte tar detta som ett påhopp!

Undrar om din vovve får tillräckligt med motion och stimulans, eller om det kan tänkas vara ett nervöst beteende - typ jaga svans?

Understimulans
Överstimulans (stressbeteende)
Ohyra
Allergi

Jag skulle börja med att gå till veterinär för det där är INTE normalt beteende.

Absolut, jag tar inte det som något påhopp, utan jag är ju bara ute efter hjälp..

Tillräckligt med motion det får han, (hoppas jag då iaf för det är väl en rätt tunn tråd mellan för lite och för mycket motion) men jag tror det iaf. Vi har också hjärngympa, korta pass under dagen, men några gånger.. så jag hoppas att det är tillräckligt på den fronten med..

Inget annat problem med att t.ex jaga svans, springer runt i huset och verkar vara rastlös, eller något liknande. Det är oftast när han slagit sig till ro och typ ska "sova" som han börjar klia.

Altså, han kan t.ex börja slicka sig över tassen som vanligt, och det är som att det sätter igång något och då kan han nästan inte sluta.

Kan det ha något att göra med den klon som var irriterad för ett tag sen? det var den "övre" klon på framtassen, men det gick ju som bort av sig själv..

Det är mest framtassarna han håller på med, baktassarna är det lindrigare med..

Självklart kommer jag ju att uppsöka vet. men eftersom jag kom därifrån igår efter att ha kastrerat han, så kanske man kan vänta nån dag bara ? eller tycker ni jag ska kontakta nu på en gång och få en tid?

Kanske lite svårt att ordna på en kafferast, men är det möjligt att dra på skor/skydd så tassarna inte kommer i kontakt med marken nästa promenad och se om det gör någon skillnad? Kan tänka mig att just vägsalt är svårt att torka bort - krävs vatten?

Jag skulle nog också avvaktat någon dag i din sits, sålänge det inte syns något för blotta ögat och den inte haltar. Kanske t o m se om jag kan bryta slickandet och gnagandet innan den kommer igång med det.

forra hunden brukade ocksa fa besvar av vagsaltet. Det KAN givetvis vara nagot annat, sa jag skulle tipsa om att kolla upp det med veterinar. Innan vet. besoket, testa att tvatta tassarna noga i ljummet/varmt vatten med lite sapa i. Gnugga mellan klorna och trampdynorna. Kop skor/tofflor at hunden och satt pa nar ni gar ut. Se om gnaganget minskar.

Jo jag har funderat på det där med vägsaltet rätt mycket.. så jag har tänkt kanske köpa ett par skor och se om det blir bättre:) jag ringde och rådfrågade veterinären, hade lite funderingar om kastreringen också så jag tog två flugor i en smäll.

Hon tyckte att jag skulle avvakta, men under tiden skulle jag utnyttja att han måste ha tratt, för på så vis kan han ju inte bita på tassarna. jag skulle också tvätta i vatten och såpa en gång om dagen i ca 7 dagar, och se om det blir bättre..

Så det är bara att hoppas nu, vill ju inte ha en hund som biter av sig själv fötterna:D

Har inte såpa typ det högsta pHvärdet man har uppmätt på en hushållsprodukt? Kan man inte testa nån lactacydtvål?

Ja det kan nog stämma att det är så.. Men jag litar på vad veterinären säger och testar, det hade nåt att göra med att såpa är en smula desinfekterande.. eller vad hon nu sa. En msk såpa i en hink vatten skulle tydligen göra susen haha..

Vill inte skrämma dig,men en bekant till min sambo hade en stövare som gnagde av sig sitt ben under en natt:(.Den hade fått rävskabb:crazy:Nu hoppas jag inte att det är det din hund fått,men jag tycker du ska hålla lite koll så det inte händer något allvarligt.Lycka till

Vill inte skrämma dig,men en bekant till min sambo hade en stövare som gnagde av sig sitt ben under en natt:(.Den hade fått rävskabb:crazy:Nu hoppas jag inte att det är det din hund fått,men jag tycker du ska hålla lite koll så det inte händer något allvarligt.Lycka till

Whaaaaaaaat????:eek: Gnagde av?? My god.. nu kommer jag inte kunna sova inatt haha! Altså, var benet loss från resten av kroppen??

Om dom har rävskabb, visst borde det synas på nåt vis då?:O

Oh fy fan! :eek: AV!? Vadå av? Typ hela benet eller skelettet eller vadå!? *går och kräks*

Tyvärr har jag inte hört mer om historien än det jag skrev,men jag fattade det som att det var just av.Visst är det otäckt.Nu var ju detta en stövare som användes i jakt så förhoppningsvis är väl vi "vanliga" hundägare mer skonade från rävskabb än dessa hundar.

Jag vet inte hur rävskabb ser ut exakt,men som man sett på bilder på rävar så blir de ju väldigt ojämna och konstiga i pälsen.De ser slitna och sjukligt smala ut.Men det kanske gått längre tid då.

Men nu får vi verkligen inte hoppas det är rävskabb hunden drabbats av,men man kan ju ändå var observant.:crazy:

Vad är det för ras?

Min hund hade SLO, dvs kloavlossning, och gjorde emellanåt samma som din. Tror dock att sjukdomen är ganska rasbunden som tur är.

för det första, är du säker på att du pratade med en veterinär?

jag har praktik på djurklinik nu, och ja... veterinärerna svarar inte i telefonen, möjligtvis att det är en djursjukvårdare, men ibland är det tillomed en receptionist som inte har nån utbildning på djur överhuvudtaget...

de kan luras lite genom att svara "VETERINÄRklinik blaha blaha namn"

men det låter ju som svamp eller nåt... hur ser pälsen ut mellan trampdynorna? om phvärdet är förändrat så brukar pälsen bli lite rödbrun aktig, såvida inte hunder redan är den färgen så är det ganska lätt att se om man bara särar ordenkligt på tår och sedan trampdynor, kolla så du verkligen ser huden oxå... om huden är röd så är det ju oxå nåt även om pälsen inte "ändrat" färg kan vara svårt att se på mörka hundar... men det synns offtast ändå...

Då vill jag lugna dig och fråga ifall han är röd/rosa någonstans så det ser irriterat ut ?
På tassen, mellan trampdynor, baksaidan av benet osv ?

Isf kan det vara svamp.
Tratt och pevaryl 14 dagar med väldig noga torkning efter promenader.

Nu har du ju kollat det hos vet om jag läste rätt, och hunden är inte röd mellan tårna eller trampdynorna, annars hade jag gissat på stafolykocker ( ähum, verkligen med reservation på stavningen:o).
En av mina hade liknande problem ett tag och behandlades, minns dock inte om det var antibiotika och/eller cortisonpreparat.

Gnagar han så mycket så hade jag åkt till klinik igen.

Jag vet inte hur rävskabb ser ut exakt

Vanligtvis börjar hunden klia sig runt halsen och öronen vid skabb. Är man inte uppmärksam i början så kliar den av sig pälsen efter ett tag.
Jag tycker inte det låter som skabb. Om hunden börjar gnaga på benen vid skabb har det nog gått ganska (för) långt.

Okej tack så mycket allihopa för tipsen.

Jag antog bara att det var en veterinär jag pratade med, för det lät så på henne när jag ringde, men jag kan ju ha fel..

Jag har inte tänkt på det där med att det ser röd/brunt ut mellan tassarna, men det gör det faktist..inte jätte mycket, men han är ju inte rödbrun i övrigt utan svartvit, så det är nog inte röda pigment heller? Får nog ta och ringa veterinären igen..

Sen kan en röd missfärgning uppstå när hunden slickar sig också. Den missfärgningen uppkommer därför att ett ämne i saliven reagerar med syret i luften och pälsen blir rödtonad.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 705
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Om det är någon här inne som kan ge mig råd om hur man ska hantera sin oro när det gäller sin allergiska hund. Får ont i magen varje...
2
Svar
24
· Visningar
3 491
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 680
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter mitt förra blogginlägg kom jag att tänka på det här med att jag var bra på att förtrycka mig själv under min uppväxt… Och då kom...
Svar
19
· Visningar
3 942
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10